Tjena jag har en yamaha slider och har en blackbox på den och så gick moppen sönder och vi trodde det var cdi´n som gick sönder men så köpte vi en ny men fortfarande samma problem så nu undrar jag vad är det mer som kan gå sönder ????
Vi har kollat cylindern,förgasarn,byt bensin(tänkte om den var gamal),tändstiftet så vad kan vara fel??
Vi får den att starta med full choke och start gas men sen så händer det inget när man gasar den börjar varva lite men inge mer.
Men nu e frågan vad kan en blackbox ha sönder mer än en cdi??
Senast redigerad av NorstedT den 27 juli 2010, 14:34, redigerad totalt 3 gång.
övrig setup? antar att du inte har blackbox på en original moped....
mopeden kanske har skurit? tändningen har felat på något annat ställe, tändstiftet?
Vivven skrev:övrig setup? antar att du inte har blackbox på en original moped....
mopeden kanske har skurit? tändningen har felat på något annat ställe, tändstiftet?
Vi har kollat cylindern och den har inte skurit tändstiftet har gnista.
en blackbox kan ha sönder en cdi, ja tex så hörde jag en som den gick sönder när han körde full gas och drog på blackboxen, han bytade cdi tändstift och tändkabel och då gick den igen.
men du har gnista säger du ?, kommer det någon bensin till förgasaren ?
KarlssoN^ skrev:en blackbox kan ha sönder en cdi, ja tex så hörde jag en som den gick sönder när han körde full gas och drog på blackboxen, han bytade cdi tändstift och tändkabel och då gick den igen.
gnista har jag och bensin kommer men har beställt ny kolv iallafall den ser lite skadad ut.Hur byter man tändkabel/köper för jag åkte runt och knäppte av och på blackboxen för ville testa den och då blev det som en turbo när man stängde av den:P men moppen dog när jag stängde av bb och gasade på lite.
men du kan inte beskriva själva problemet för det kan ju vara så att en säkring gått, för så är det iaf på bilar.
Men kan du beskriva precis vad som händer när du kickar och så? den får gnista ? den får bensin, har du kollat när du kickat några gånger om stiftet är blött ?
KarlssoN^ skrev:en blackbox kan ha sönder en cdi, ja tex så hörde jag en som den gick sönder när han körde full gas och drog på blackboxen, han bytade cdi tändstift och tändkabel och då gick den igen.
gnista har jag och bensin kommer men har beställt ny kolv iallafall den ser lite skadad ut.Hur byter man tändkabel/köper för jag åkte runt och knäppte av och på blackboxen för ville testa den och då blev det som en turbo när man stängde av den:P men moppen dog när jag stängde av bb och gasade på lite.
Du köper en ny tändkabel, lika bra att byta tändhatt när du ändå håller på, kostar cirka 50kr tillsammans, så skruvar du ut tändkabeln från cdi boxen, den sitter liksom runt en skruv, lite svårt att förklara men sen tar du den nya kabeln och skruvar på den på den skruven som sitter i cdi boxen och så skruvar du i tändkabeln i tändhatten på samma sätt.