Bakbroms på styret!

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
joonte
Elmoped

Bakbroms på styret!

Inlägg av joonte »

Hej!

Vill sätta bakbroms på styret på min dt50x sm, Vill ha dubbla ok!
Någon som vet nån bra sida att köpa ifrån Helst komplett eller någon på forumet som har till salu?

/Jonte :oops:
Användarens profilbild
Osten R
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Osten R »

går nog inte att köpa ett komplett som bara är att sätta på :P så du får modda ^^
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

bara att köpa ett frambromssystem och förlänga bromsslangen. finns ju lite överallt, men det kostar ca 2000kr om du ska köpa nytt. alternativt är ju att köra på enkelt ok med en dubbel banjoskruv. då sparar du in över 500kr.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
joonte
Elmoped

Inlägg av joonte »

kallepalle skrev:bara att köpa ett frambromssystem och förlänga bromsslangen. finns ju lite överallt, men det kostar ca 2000kr om du ska köpa nytt. alternativt är ju att köra på enkelt ok med en dubbel banjoskruv. då sparar du in över 500kr.
Är nybörjare på detta därav förstår jag inte kan du förklara tydligare? :P
Kan jag köpa en dubbel banjobult & sätta på mitt org.. ajp ok?

Tack på förhand!
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

ja, det finns alltså banjoskruvar med dubbla anslutningar. detta kan du montera på ditt originalok, och slipper därmed att investera i ett ytterligare ok. då är det enda som behövs:

bromscylinder, behållare (frambromscylinder eftersom du ska ha handbroms, dessutom ingår behållaren i dom)
bromshandtag
bromsslang

och såklart bromsolja.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Vet du någon som har kört på "dubbelbanjon" tidigare kallepalle? Är lite nyfiken...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

vet faktiskt personligen ingen som kör så, men eftersom en sån sorts skruv finns att tillgå så borde den ju faktiskt gå åt också. dvs nån måste ju ha det

EDIT: kom just på att rab har en sån banjoskruv, vet dock inte om han har provat köra med den.

edit igen: har kollat runt lite nu, och har sett att det är ett par stycken som har modifierat sin bakbromscylinder istället. dvs där den nuvarande kopplingen för slangen till bromsvästebehållaren sitter, där har dom svetsat på en aluminiumbit, som dom sedan har borrat, gängat till m6x1,25 och sedan skruvat ner en vanlig banjoskruv där. på den banjoskruven sp har dom fäst bromsslangen från den nya bromscylindern som man sätter på styret.
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street

Inlägg av willemedDERBIN »

kan man inte sätta dit ett till bromsok och sånt också ?

så ngn på ngn MC stunt sak som hade moddat sin med 2 st broms handtag och så var allt ihopkopplat nere vid svingen
...

eller jag vet inte xD ^^"
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Låst