Varför går jog R med 70cc så sakta

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Ezzon1
Elmoped

Varför går jog R med 70cc så sakta

Inlägg av Ezzon1 »

Hallå!
Införskaffade en 70cc för ett tag sen och har nu kört in den, och som dom flesta vet så vill man testa hur snabbt moppen väl går när man vågar dra på.
Så på vägen hem idag testa jag för första gången att verkligen dra på och ge maxgas, blev dock besviken och fundersam när glädjemätaren inte visade mer en 71 som mest (65 på gps).Vilket är mindre än vad orginalen kunde krama ur sig ...
Den varva ur som tusan så det är inget att den får för lite soppa, iaf känns det så och stiftet har fin färg.
Kör med Polinis 70sport, Malossi Multivar(7g vikter), Dellorto 17.5(88 munstycke) , MK Handmade Alu rör och andra fjädrar etc ..
Nån som har en aning om varför åket inte vill röra sig lika snabbt som jag vill ? Kan det vara röret som inte klarar av mer eftersom det är lågvarvigt?

Var osäker om denna post skulle vara i setup posten lr inte, isf flytta den.
edvlar
Elmoped

Inlägg av edvlar »

kanske för lite bensin......men ja vet inte riktigt va det kan va :)
Användarens profilbild
JagHarEnDerbi
Farsans gamla zündapp

Inlägg av JagHarEnDerbi »

för tunga vikter?
ml65
Kinaraket

Inlägg av ml65 »

pröva med 5g vikter och lite mer bensin ..
Användarens profilbild
fredde802
Svårstartad skrothög

Inlägg av fredde802 »

Jag tycker också att min moppe går sakta för att vara 70cc. Den går bara 70 me gps.
Har en aerox me setupen: mallosi 70cc, amal 19mm förgasare,
leovice zx, mallosi koppling. har säkert glömt nå.....
Senast redigerad av fredde802 den 21 juni 2010, 18:43, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
phille94
Elmoped

Inlägg av phille94 »

Hur kan det kännas som att den får för lite bensin när den varvar ut som tusan ? ;PP
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Jag vet inte vad du har för moped, men du skriver att du har 17,5 förgasare vilket bör räcka till mer än väl. Men har du kollat insugsröret att detta är tillräckligt stort för din förgasare? En del av insugsrören i original är inte större än orgionalets förgasare och måste bytas till större. Kontrollera också packningen mellan förgasarens insug och insugsröret så att detta inte är för litet får då blir även detta en flaskhals.

Kör du med 7 grams vikter så borde du kanske byta ner ett ytterligare gram. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Ezzon1
Elmoped

Inlägg av Ezzon1 »

*Den varva ur som tusan så det är inget att den får för lite soppa* Jag mena då att den får tillräkligt och inte för lite , stiftet är gyllenbrunt och fint men kan ju alltid testa att byta upp mig .

Känns lite konstigt att jag ska byta ner mig i g på vikterna om åket varvar så mycket att jag knappt vill gasa igen ..

Skrev i överskriften men kanske inte var tydlig nog, har en Yamaha JogR ac 07;) Vi tittade på insugsröret och vi tyckte då iaf det såg ut att det skulle räcka till , men kan väll inget annat än att titta igen :p
Pontooz
Svårstartad skrothög

Inlägg av Pontooz »

Nu är jag inte så erfaren i praktiken men i teorin så låter det ju som att din moppe har nått strul i drivningen då. Om den varvar mer och går långsammare så är det ju drivningen du bör kolla! Slirar remmen eller är kopplingen dålig (tryckfjädern hårdare)?
Fel vikter kan det vara men 5g låter ju ganska bra ändå :oops:

Varvar den ur på andra växeln?
ml65
Kinaraket

Inlägg av ml65 »

fredde802 skrev:Jag tycker också att min moppe går sakta för att vara 70cc. Den går bara 70 me gps.
Har en aerox me setupen: mallosi 70cc, amal 19mm förgasare,
leovice zx, mallosi koppling. har säkert glömt nå.....
tror min gör 70-85 med samma fast med 17.5a .. Och jag kör med 102 munstycke
Ezzon1
Elmoped

Inlägg av Ezzon1 »

Har för mig jag kör på 50% kanske 60% tryckfjäder remmen byttes med 70cc , kan möjligen vara kopplingen. Dock så har den ett grymt axx för tillfället.

Något som kanske är värt att nämn är att han går runt 60-63 på glädje mätarn när jag ligger runt 2/4 gas, men när man drar på efter det så varar han bara upp som tusan men ökar knappt i fart.
derbirace
Varnad

Inlägg av derbirace »

finns ett enkelt svar, ska du trimma. kör crossmoped:) 70cc scooter går lika snabbt som urpluggad orginalrör på en crossmoped :( därför jag bytade till cross islt för scooter :wink:
Ezzon1
Elmoped

Inlägg av Ezzon1 »

Må kanske vara så men det hjälper inte mig :)
Ezzon1
Elmoped

Inlägg av Ezzon1 »

Update*
Har bytt munstycken och testa mig fram så allt sånt ska vara rätt nu men fortfarande lika dåligt.. Kom även och tänka på att vi bytte till en http://startuning.se/product/5449 med 70'n, kan det vara remen som spökar ? jag börjar få slut på ideér :)
hypersenda
Elmoped

Inlägg av hypersenda »

byt tryck fjäder till en 60% så kommer den gå bättre
everytime I hear your name
The world stops for a moment
Baby with a single word r,r
Låst