Är trafikutbildningen grunden för minskade olyckor?

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.
runners
King of the street

Är trafikutbildningen grunden för minskade olyckor?

Inlägg av runners »

Förr i tiden fick man A-körkortet med på köpet när man tog B-körkortet. Att köra MC hölls inte för att vara något märkvärdigt. De 16-åringar som tog MC-kort tog de oftast ganska fort och fick lappen efter bara få lektioner och godkänd uppkörning. sedan övergick körkortet automatiskt till att man fick köra tung MC från den dagen man fyllde 18-år. Men för de som ska ta MC-kort i dag handlar det om rena austronatutbildningen, samma sak gäller med B-körkortet. Men minskar olyckorna till följd av den så kallade förbättrade utbildningen? Jo dödsolyckorna minskar, men inte till följd av förbättrad trafik och fordonsutbildning utan av att vägar och trafiknät tillsammans med säkrare fordonsutveckling.

Vad gäller utbildning av MC-förare handlar det inte om annat än göra MC-utbildningen svårare och framförallt dyrare så färre tar MC-kort. På detta sätt kommer Sverige få ner olycksstatistiken på motorcyklar. Det som inte kan förbjudas bort försvårar man till den grad att samma effekt som förbud uppnås. När man ser många vansinniga MC-förare i trafiken är det verkligen svårt att sammankoppla med den förbättrade MC-utbildningen. Men när jag var 15-år, trimmade jag min moped så den gjorde 70-km, sedan körde jag olovligt motorcykel och hade tur och klarade mig undan att bli stoppad av Börje Batong. Men jag hade inte den fina MC-utbildningen, men här sitter jag och jag lever.

Jag tror på utbildning i viss grad, men inte på att utbildningen grundlägger den personliga psykologin hos människor under tiden de går på trafikskolorna. När man tar körkort är det egentligen bara ögontjäneri det handlar om, när man sedan klarat körkortet handlar det om personens mognad och psykologi som är avgörande faktorn för överlevnaden i trafiken som inte har något alls med utbildningen att göra i den utsträckning som media framhäver.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen

Inlägg av nippertippan »

Vissa är obildbara i trafikhänseende.

Men visst, goda teoretiska grundkunskaper skadar inte.
Forumets nippertippa! Puss på er!
simmelimme1
Elmoped

Inlägg av simmelimme1 »

man borde lära sig att respektera motorcyklar och mopeder mer! har själv nästan blivit påkörd av en lastbil i röven pga att han inte lämnade företräde när jag var i en rondell, tur bara att jag hade trim så jag hann ut ur rondellen.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Ni kan ju beakta den nya "riskutbildningen" som införts för mc, obligatorisk är den och kostar minimun 3700 kr ......

Men de är ju bara så, idioterna som sitter och bestämmer här i Sverige är ju kostymnissar utan liv som vill göra livet svårt för personer som har liv.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Tuta
King of the street

Inlägg av Tuta »

Du vet väll att det är sånna som fått sitt körkort på köpet som är överrepresenterade i mc-olyckor? Jag tycker att bra utbildning är jätteviktigt men håller med om att det är alldeles för dyrt, man borde kunna få bidrag eller nått sånnt för att ta körkort.
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

håller med till viss del av det runners skrev. självklart ska inte utbildningen för en mc kosta 15 000kr (exempel) tycker jag, men samtidigt så är det bra med utbildning också. dock ser jag utbildningen alldeles för lång. det skulle räcka med en 5 teori lektioner och ca 5 körningar, helt klart. men i dag får dom flesta göra mindst det dubbla. det dom får lära sig på den tiden, skulle man enkelt kunna lära sig på hälften av tiden, utan problem. varför dom drar ut på allt är ju för att käna pengar, vilket jag tycker är helt fel.

sammanfattning:

bli billigare att ta körkort. (antingen genor mer kompakta lektioner och att skippa allt onödigt, eller att staten går in och ger bidrag till utbildarna, för att vi ska slippa betala skjortan för ett körkort)

lägg istället tiden på att förbättra vägarna och att få övriga trafikanter (billister osv) att respektera 2:hjulingar på vägarna.

då skulle olyckorna mindska drastiskt tror jag.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
runners
King of the street

Inlägg av runners »

De som fått A-körkortet i B-körkortet är inte överrepresenterade i olycksstatistiken. Detta är i dag en väldigt liten grupp personer som tog B-körkort senast 1976 då A och B-körkort separerades i särskilda utbildningar. De som fick A-körkorten med i B-körkorten är således om vi utgår i från att de tog körkort när de var 18-år har uppnått åldern över 50-år i dag. En övervägande stor del av dessa kör inte motorcykel i dag.

Vi ska inte glömma att det är "oavsätt vilken utbildning personerna har" på motorfordonet som är orsaken till olyckorna, vare sig om vi pratar om bilar eller motorcyklar. Om utbildningar hade kunnat i fulländning motverka att dödsolyckor sker så borde inte dödsolyckor överhuvudtaget förekommit i trafiken i dag, om olyckor överhuvudtaget. Vem är det som är farlig? Är det pistolen eller är det personen som håller i det? Om personen utbildas att använda vapnet på rätt sätt men denna anser sig rätten att använda vapnet mot alla lagar och förordningar efter godkännandet, kan inte detta byggas bort genom utbildningar, det är så människor fungerar.

Den största olycksbenägna gruppen av förare oavsätt vilka fordon de framför är de personer mellan 18-25-år. Man förväntar sig att människor ska nått personlig mognad i denna ålder, men verkligheten är ofta annan. Av gjorda undersökningar då personer mellan åldern 18-25-år frågades om på en skala mellan 1-10 ansåg sig själva som skickliga bilförare svarade majoriteten av männen att de var skickligare än genomsnittet av fordonsförare. Kvinnorna som tillfrågades ansåg sig i större utsträckning sämre än genomsnittet. Detta visar också tydligt i olycksstatiken att yngre är oftare inblandade i dödsolyckor än äldre.

Det som är syftet i de tillkrånglade utbildningarna är inte att producera mindre olycksbenägna förare, utan är ett sätt att försvåra att ta körkort för på så sätt minska mc-förarna i trafiken, därmed minskas olyckorna med motorcyklarna som ofta då slutar med dödlig utgång. Det finns en stor del av de som tagit MC och B-körkort som bara dagar efter tagit sin fina utbildning kört i hjäl sig, särskilt bland MC-förare. Att köra motorcykel är farligt och det är bara detta fordons natur och detta kan inte förebyggas med överdrivna utbildningar. Det är personerna på fordonet det handlar om.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

runners
King of the street

Inlägg av runners »

Jag vill påminna om att en stor del ungdomar i dag som kör EU-mopder har trimmat så dessa uppnår hastigheter över 70km/h, trots detta utan annan utbildning än för att framföra fordon som inte överstiger 45km/h. Men då anses det inte behövas andra utbildningar med en massa cirkuskonster på mopden. Ganska dubbelt resonomang eller hur?
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Skriv svar