(hoppas att jag postade rätt

blandningen är mellan luft och bensin, inte olja och bensin när det gäller siftets färg!simmelimme1 skrev:tjena jag har tänkt på en sak... hur får man ihop att om munstycket är förlitet eller förstört så bli tänd stiftet brunt/vitt/svart? med tanke på att nästan alla mopeder har separat oljetank och då blir ju blandningen fortfarande samma % som oljepumpen är inställd på att den ska ge?
(hoppas att jag postade rätt)
jag med men jag bara undrade för på alla guider om storlek på munstycken skriver dom typ kolla färgen på stiftet om du har rätt. det är ju liksom inte så svårt att känna om det är fel storlek.TK_DRAC skrev:om du blandar i tanken 2-3% så brukar stiftet oftast va svart så den metoden funkar nog bara om man kör med olje pump som ger 1,25% olja. tycker själv att det är bäst att lyssna på motorn. den talar bättre å lättare än stiftet (tycker jag iaf)
2stroke4ever skrev:blandningen är mellan luft och bensin, inte olja och bensin när det gäller siftets färg!simmelimme1 skrev:tjena jag har tänkt på en sak... hur får man ihop att om munstycket är förlitet eller förstört så bli tänd stiftet brunt/vitt/svart? med tanke på att nästan alla mopeder har separat oljetank och då blir ju blandningen fortfarande samma % som oljepumpen är inställd på att den ska ge?
(hoppas att jag postade rätt)
ja men jag tänker mer på nyborjarna som läster guiderna om dom då kör med fel inställd luftskruv så ändrar dom munstycket istället när det egentligen är luftskruven. men de jag inte fattar är varför man skriver kolla stiftet istället för att lyssna ?2stroke4ever skrev:luftskurven ställer man bara i 1,5varv ut och så håller man FULLT en längre sträcka och stänger sedan av den när man kollar stiftet, då blir d ej missvisande.
simmelimme1 skrev:ja men jag tänker mer på nyborjarna som läster guiderna om dom då kör med fel inställd luftskruv så ändrar dom munstycket istället när det egentligen är luftskruven. men de jag inte fattar är varför man skriver kolla stiftet istället för att lyssna ?2stroke4ever skrev:luftskurven ställer man bara i 1,5varv ut och så håller man FULLT en längre sträcka och stänger sedan av den när man kollar stiftet, då blir d ej missvisande.