Jag har ungefär gjort sådär med min Gjutjärn's cylinder.Henry skrev:Smörj in kolven och loppet i 2t olja, du behöver inte överdriva med olja.
Starta mopeden, lyssna och se efter så allt sitter rätt och låter bra. Låt den gå varm. Stäng av mopeden. Låt den bli kall.
Ut och kör i 20 minuter lite halvhårt, belasta den några få gånger runt 70% av prestandan. Åk hem och låt den svalna.
Så, nu är din moped inkörd och klar.
e du dum i huvudet svara inte på frågor som du inte vet svaret påwillemedDERBIN skrev:beror på ?
gjutjärn eller alu
jag säger såhär kör 50 mil med 2/4-3/4 gas och pressa han inte
så ska du ha typ 5-7 % olja xP
Stå på tomgång är ju inget att rekommendera, är stor risk att motorn börjar koka till slut i så fall ( särskilt om det saknas kylarfläkt ).TK_DRAC skrev:50 mil elr 100 mil som vissa återförsäljare säger är överdrivet. Räcker gott med 20-30 mil om du har en gjutjärns cylinder. Aluminium cylinder behöver du bara sätta på tomgång 1 timme sen kör lite lungt dem första 1-5 milen.
Man får ju ha koll på den så den inte börjar koka. Har dock aldrig hänt mig elr mina polarebensinskalle skrev:Stå på tomgång är ju inget att rekommendera, är stor risk att motorn börjar koka till slut i så fall ( särskilt om det saknas kylarfläkt ).TK_DRAC skrev:50 mil elr 100 mil som vissa återförsäljare säger är överdrivet. Räcker gott med 20-30 mil om du har en gjutjärns cylinder. Aluminium cylinder behöver du bara sätta på tomgång 1 timme sen kör lite lungt dem första 1-5 milen.
Sedan är det nyttigt för motorn att få jobba under inkörningen. Nu kan jag inte metoderna för tvåtakt 100% i huvudet men fyrtaktare ska man pressa allt vad man har när man kör in.
Men överdriv inte dom första milen, kör lugnt ett par mil med varierat varvtal, sedan är det bara att tuta och köra. 50, 30, och 20 mil är ganska överdrivet allt ihop.
Du ska nog INTE ligga o pressa fullt;) hehe då lär de inte va så skönt i den cylindern längre:)bensinskalle skrev:Stå på tomgång är ju inget att rekommendera, är stor risk att motorn börjar koka till slut i så fall ( särskilt om det saknas kylarfläkt ).TK_DRAC skrev:50 mil elr 100 mil som vissa återförsäljare säger är överdrivet. Räcker gott med 20-30 mil om du har en gjutjärns cylinder. Aluminium cylinder behöver du bara sätta på tomgång 1 timme sen kör lite lungt dem första 1-5 milen.
Sedan är det nyttigt för motorn att få jobba under inkörningen. Nu kan jag inte metoderna för tvåtakt 100% i huvudet men fyrtaktare ska man pressa allt vad man har när man kör in.
Men överdriv inte dom första milen, kör lugnt ett par mil med varierat varvtal, sedan är det bara att tuta och köra. 50, 30, och 20 mil är ganska överdrivet allt ihop.