näe, det kan jag inte hålla med om. äldre mopeder är ju väldigt lättrimmade, men för att få dom till att gå fort så krävs det större kunskaper än med dagens mopeder
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller
kallepalle skrev:näe, det kan jag inte hålla med om. äldre mopeder är ju väldigt lättrimmade, men för att få dom till att gå fort så krävs det större kunskaper än med dagens mopeder
precis det jag menar.
Det krävs lite mer än ett moppefucko med mycket lovor i näven i en moppebutik för att få fart på dem.
O jag inte minns fel så låg tjänstevikten på 68 kg, vilket var idiotlätt jämfört med t.ex. en samtida Zündapp. Som tippar nästan över till fel sida om 100 kg.
Sandgren94 skrev:och hur fort går dakota med bortagen plugg och effekt ljuddämpare
jag har hat två dakotor och de gick mycket fint och hade en bra styrka när de är ur pluggade men med en 60 cc så är det en rapp maskin men köp aldrig den billiga versionen av 17 mm bing förgasaren för den går dåligt och man kan knappt stegra med den för då rinner bensinen ut ur koppen.
fan min dakota är urpluggad och den gör 65-70 då men då är varv stoppet bort slipat 28mm krök borrad 12mm förgasare så den blev15-17mm och 12 drev i fram och den rycker man bara upp och jag funderar på 60cc för den hänger inte med alla derbis i våran byhåla men det ska jad ändra på
leovince skrev:fan min dakota är urpluggad och den gör 65-70 då :shock: men då är varv stoppet bort slipat 28mm krök borrad 12mm förgasare så den blev15-17mm :roll: och 12 drev i fram :) och den rycker man bara upp 8) och jag funderar på 60cc för den hänger inte med alla derbis i våran byhåla :( men det ska jad ändra på :twisted:
Hur kan ett varvstopp vara bortslipat? xD
Karlberg1011 skrev:Gasres på tub är det billigaste och snabbaste...
leovince skrev:fan min dakota är urpluggad och den gör 65-70 då men då är varv stoppet bort slipat 28mm krök borrad 12mm förgasare så den blev15-17mm och 12 drev i fram och den rycker man bara upp och jag funderar på 60cc för den hänger inte med alla derbis i våran byhåla men det ska jad ändra på
Hur kan ett varvstopp vara bortslipat? xD
jag vet inte heller, men antar han menar varvstoppet är borta, sen att han har en krök han slipat invertes?
(00:45:54) Tiepkoffeh: min *fult ord* är 2x större en din thorsken
(00:46:27) Tiepkoffeh: MÄTA?!?!?
(00:46:45) Tiepkoffeh: Vi kan cama
(00:47:21) Tiepkoffeh: Vi öppnar videochat och mäter
(00:47:30) Tiepkoffeh: Vad heter du på skype?
leovince skrev:fan min dakota är urpluggad och den gör 65-70 då men då är varv stoppet bort slipat 28mm krök borrad 12mm förgasare så den blev15-17mm och 12 drev i fram och den rycker man bara upp och jag funderar på 60cc för den hänger inte med alla derbis i våran byhåla men det ska jad ändra på
Puch Dakota har Bosch tändsystem, och har således inget varvstopp. Men du måste mena pluggen. Och en urpluggad dakota gör inte 65-70. Skulle tro din gör snarare 45-50.
leovince skrev:fan min dakota är urpluggad och den gör 65-70 då :shock: men då är varv stoppet bort slipat 28mm krök borrad 12mm förgasare så den blev15-17mm :roll: och 12 drev i fram :) och den rycker man bara upp 8) och jag funderar på 60cc för den hänger inte med alla derbis i våran byhåla :( men det ska jad ändra på :twisted:
Hur kan ett varvstopp vara bortslipat? xD
jag vet inte heller, men antar han menar varvstoppet är borta, sen att han har en krök han slipat invertes?
Haha så är det väl :)
Karlberg1011 skrev:Gasres på tub är det billigaste och snabbaste...
Går två verkligt fina dakotor här i Nossebro som dessutom pinnar på verkligen duktigt, ägarna verkar inte helt purunga, men intresset tycks finnas kvar för dessa verkliga klassiker.
När jag var ung så var dakotan en av de absolut vanligaste mopparna som fanns. Som derbin och Riejun idag