Cross motor (ex. YZ, CR motorer o.s.v) på en vanlig SM-cross

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 514
Blev medlem: 1 april 2009, 20:24
Ort: Laholm

Cross motor (ex. YZ, CR motorer o.s.v) på en vanlig SM-cross

Inlägg av g-ounze »

Tjena :P funderar lite gring detta med cross motorer på vanliga crossar.

Blev lite inspirerad när jag såg klippet på Drac'en med en CR80 motor! :P

Varför lägga så mycket på trim när man kan ha sådan motor?

Anyway.. har lite frågor iallafall!

Hur ofta bytar man cylindrar på cross motorer? (hörde de va typ 48 timmar)

Vad brukar en 80cc cylinder kosta? t.ex Cr80 eller YZ80

Hur kan man förlänga livslängden på en sådan motor?

Vad bör man tänka på vid en sådan "engine swap" ??
[[-_/G-Ounze\_-]]

Gilera Runner SP 70cc & CPI SM White Edition (limited)

<-_/Checka Galleri för bilder på mina hojjar!\_->
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

cylinder byter man vid behov, när den börjar bli sliten. om ens då då det är billigare att reparera med nytt foder, nicasil.


en 80cc cylinder "original" kostar allt mellan 3000-7000kr inklusive kolvkit. och hittar du en för runt 3k så är den mest troligt begagnad eller piratkopia.

du bör tänka på hur du gör motorfästena, dom ska vara rejäla. och även vad den befintliga ramen är gjord för. är det en äldre ram, så förstärk den gärna.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Inte helt billigt att hålla igång en 80-125cc crossmotor i övrigt heller. En kolv hänger väl med sisådär 20 timmars lugn körning, vevstake, ramlager, lameller m.m. går åt regelbundet också. Kolven kostar uppåt tusenlappen, resten är inte billigt heller...

Personligen skulle jag hellre leta upp en 125cc motor från någon lätt MC. 20-30 pålitliga hästkrafter, kolvbyte efter omkring 1000 mil, resten i motorn brukar klara sig rätt länge. Nackdelen är att motorerna är lite större och tyngre än 80cc crossmotorer, men det lilla problemet kan jag leva med när det blir så mycket smidigare i längden.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Frukt Soda
Svårstartad skrothög
Inlägg: 347
Blev medlem: 29 april 2008, 19:06
Ort: delsbo

Re: Cross motor (ex. YZ, CR motorer o.s.v) på en vanlig SM-c

Inlägg av Frukt Soda »

g-ounze skrev:Tjena :P funderar lite gring detta med cross motorer på vanliga crossar.

Blev lite inspirerad när jag såg klippet på Drac'en med en CR80 motor! :P

Varför lägga så mycket på trim när man kan ha sådan motor?

Anyway.. har lite frågor iallafall!

Hur ofta bytar man cylindrar på cross motorer? (hörde de va typ 48 timmar)

Vad brukar en 80cc cylinder kosta? t.ex Cr80 eller YZ80

Hur kan man förlänga livslängden på en sådan motor?

Vad bör man tänka på vid en sådan "engine swap" ??
Syftar du på varför man inte har dessa istället för race mopper eller istället för pendelmoppar?

En crossmotor skulle aldrig kunna användas som en pendelmoppe då den är gjorda för att ha motstånd vilket det inte blir på vägen och den kommer varva arslet av sig för det är näst intill omöjligt att ligga på låga varv med en cross.
Sedan går de inte speciellt fort då de är gjord för vrid med tanke på dens syfte. Sedan somsagt kolv-byte går på 1000krgången vilket bör göras ofta, Man iprincip måste köra på fin dyr olja om man vill få det att hålla ett tag vilket är grymt dyrt och rent allmänt blir det väldigt o-ekonomiskt.


Att köra detta på en sk Racemoppe så skulle det kanske gå, MEN halva saken med hyper trim är ju att få den hela tiden gå bättre, meka själv, testa ut tex vilket rör som går bäst samt cylinder osv vilket det finns väldigt stort utbud av till mopeder, visst finns det till crossar med men det kostar skjortan mist sagt.

Och en bra trimmad moped vinner över en 85cc cross om man kan skruva, dock om man skulle dreva, bygga avstämmt osv för att mera väg-anpassa crossens prestanda kanske den vinner.
Men som jag sa är ju halva nöjjet att bygga ihop motorn själv osv :)
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 514
Blev medlem: 1 april 2009, 20:24
Ort: Laholm

Inlägg av g-ounze »

Måste man byta kolv o cylinder hit o dit lika ofta på en hyper?
[[-_/G-Ounze\_-]]

Gilera Runner SP 70cc & CPI SM White Edition (limited)

<-_/Checka Galleri för bilder på mina hojjar!\_->
Användarens profilbild
-TeddaN-
King of the street
Inlägg: 2631
Blev medlem: 21 juni 2009, 23:17
Ort: Lysekil-0523!

Inlägg av -TeddaN- »

g-ounze skrev:Måste man byta kolv o cylinder hit o dit lika ofta på en hyper?
Nej, eftersom varven inte är så höga på en hyper.
Nur das beste is gut genug!
Bmw, finns inget bättre !
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 514
Blev medlem: 1 april 2009, 20:24
Ort: Laholm

Inlägg av g-ounze »

-TeddaN- skrev:
g-ounze skrev:Måste man byta kolv o cylinder hit o dit lika ofta på en hyper?
Nej, eftersom varven inte är så höga på en hyper.
Okej.. En hyper varvar typ.. 12k eller mer.. En cross då?
[[-_/G-Ounze\_-]]

Gilera Runner SP 70cc & CPI SM White Edition (limited)

<-_/Checka Galleri för bilder på mina hojjar!\_->
Användarens profilbild
-TeddaN-
King of the street
Inlägg: 2631
Blev medlem: 21 juni 2009, 23:17
Ort: Lysekil-0523!

Inlägg av -TeddaN- »

g-ounze skrev:
-TeddaN- skrev:
g-ounze skrev:Måste man byta kolv o cylinder hit o dit lika ofta på en hyper?
Nej, eftersom varven inte är så höga på en hyper.
Okej.. En hyper varvar typ.. 12k eller mer.. En cross då?
Runt 1400rpm, brukar dom ligga på :wink:
Nur das beste is gut genug!
Bmw, finns inget bättre !
Användarens profilbild
Frukt Soda
Svårstartad skrothög
Inlägg: 347
Blev medlem: 29 april 2008, 19:06
Ort: delsbo

Inlägg av Frukt Soda »

g-ounze skrev:Måste man byta kolv o cylinder hit o dit lika ofta på en hyper?
En riktigt vässad hyper är iprincip samma sak, en cross motor är också kraftigt trimmad och sedan handlar det på hur du kör, om du kostar på den finare olja, alltid kör med ett fräscht luftfilter osv
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 514
Blev medlem: 1 april 2009, 20:24
Ort: Laholm

Inlägg av g-ounze »

Nu när du säger de.. Finns de ingen guide där man kan se hur man välvårdar en mope bäst?
[[-_/G-Ounze\_-]]

Gilera Runner SP 70cc & CPI SM White Edition (limited)

<-_/Checka Galleri för bilder på mina hojjar!\_->
antis
Varnad
Inlägg: 286
Blev medlem: 4 oktober 2008, 09:13

Inlägg av antis »

g-ounze skrev:Nu när du säger de.. Finns de ingen guide där man kan se hur man välvårdar en mope bäst?
Behövs väl ingen guide.

-Rent luftfilter
-Fin bra olja
-Ingen skit i bensinen eller förgasaren
-Tvätta ofta så skit inte tränger in någon stans
-Sota ur röret någon gång och kanske byta kolvringar/kolv.
Låst