g-ounze skrev:Tjena

funderar lite gring detta med cross motorer på vanliga crossar.
Blev lite inspirerad när jag såg klippet på Drac'en med en CR80 motor!
Varför lägga så mycket på trim när man kan ha sådan motor?
Anyway.. har lite frågor iallafall!
Hur ofta bytar man cylindrar på cross motorer? (hörde de va typ 48 timmar)
Vad brukar en 80cc cylinder kosta? t.ex Cr80 eller YZ80
Hur kan man förlänga livslängden på en sådan motor?
Vad bör man tänka på vid en sådan "engine swap" ??
Syftar du på varför man inte har dessa istället för race mopper eller istället för pendelmoppar?
En crossmotor skulle aldrig kunna användas som en pendelmoppe då den är gjorda för att ha motstånd vilket det inte blir på vägen och den kommer varva arslet av sig för det är näst intill omöjligt att ligga på låga varv med en cross.
Sedan går de inte speciellt fort då de är gjord för vrid med tanke på dens syfte. Sedan somsagt kolv-byte går på 1000krgången vilket bör göras ofta, Man iprincip måste köra på fin dyr olja om man vill få det att hålla ett tag vilket är grymt dyrt och rent allmänt blir det väldigt o-ekonomiskt.
Att köra detta på en sk Racemoppe så skulle det kanske gå, MEN halva saken med hyper trim är ju att få den hela tiden gå bättre, meka själv, testa ut tex vilket rör som går bäst samt cylinder osv vilket det finns väldigt stort utbud av till mopeder, visst finns det till crossar med men det kostar skjortan mist sagt.
Och en bra trimmad moped vinner över en 85cc cross om man kan skruva, dock om man skulle dreva, bygga avstämmt osv för att mera väg-anpassa crossens prestanda kanske den vinner.
Men som jag sa är ju halva nöjjet att bygga ihop motorn själv osv
