Förgasar problem

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
sefio
Kinaraket
Inlägg: 1031
Blev medlem: 1 maj 2009, 15:19
Ort: Uppsala

Förgasar problem

Inlägg av sefio »

tja, är så att jag nu testat 60 munstycke, och med helt inskruvad luft skruv (vet inte om den öppnas eller stängs då) så går den bäst, testade även 75 och 85, och samma sak med dom, bäst med skruven max inne, dock dör den när man låg på 60 munstycket när det va typ 1/4 del av gasen kvar.

det som tyder på att den får för mkt luft är ju att den går bäst med helt inskruvad luft skruv dock dör den direkt när man sprayar startgas i filtret vilket tyder på för mkt bensin, eller är jag helt fel nu? är så jag nu börjar misstänka att det är tändningen som inte vill har jag fel tändstift?

S6 sport 70cc
yasuni r
arreche 17.5 mm förgasare
NGK B9HS
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator
Inlägg: 3416
Blev medlem: 24 september 2007, 14:43
Ort: Skara

Inlägg av KoNG »

Det är inte tändning, du måste ställa in rätt! gå genom lite artiklar! ;)
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
sefio
Kinaraket
Inlägg: 1031
Blev medlem: 1 maj 2009, 15:19
Ort: Uppsala

Inlägg av sefio »

Kong: har läst allt jag hittat om förgasare, vill snart bara grina, har testat 110, 105, 100, 95, 90, 85, 75, 60 känns som det borde träffa mellan 50-75.

känns som att 60 munstycke dränker den? är detta ens rent fysiskt möjligt känns det om, 60 rekomenderade arreche skulle gå bra på orginal moppar!

och man kan ju inte kolla tomgången på huvudmunstycket ju, blir galen!
sefio
Kinaraket
Inlägg: 1031
Blev medlem: 1 maj 2009, 15:19
Ort: Uppsala

Inlägg av sefio »

hur tar jag lixom reda på om den får för mkt eller förlite bensin utan att kunna köra den.
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Inlägg av bluerider94 »

kolla tändstiftet?
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
sefio
Kinaraket
Inlägg: 1031
Blev medlem: 1 maj 2009, 15:19
Ort: Uppsala

Inlägg av sefio »

ja men på tomgången så är det ju lågfarts munstycket som sköter bränsleflödet och inte huvudmunstycket.
sefio
Kinaraket
Inlägg: 1031
Blev medlem: 1 maj 2009, 15:19
Ort: Uppsala

Inlägg av sefio »

fan vad tror ni för mkt eller för lite bensin? är lika desperat som en pingvin på mallorca för fan, moppemeet på lördag och åf har bara öppet imorgon :(
undrar även hur cylinderfotspackningen ska vara, för fick med 4 stk, 3 av metall och en av nått mjuk material, satte så att det va metall, mjuk, metall om ni fattar? är det fel?
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

räcker med en packning... du får ju tändfel om du har tryckt på 4 packningar. då blir durationerna helt fel och skitdålig komp. du ska ha en cylfotspacning å en toplockspackning. inget mer
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

den mjuka metallpackningen ska räcka, men jag litar inte riktigt på metallpackningar utan föredrar filtpackningar. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
sefio
Kinaraket
Inlägg: 1031
Blev medlem: 1 maj 2009, 15:19
Ort: Uppsala

Inlägg av sefio »

okej, slängde på min orginal 12 mm förgasare och den gick utav ba fan då, tror min 17.5 mm förgasare är trasig på nått vänster.
Psykfall
Varnad
Inlägg: 93
Blev medlem: 3 juni 2009, 11:41

Är detta ett förgasar problem?

Inlägg av Psykfall »

Moppen axar bra till 9000 varv sen tappar den varv och går ner till ca 7000 varv då har jag iblan 50 kmh och ibland 80kmh- Drar jag då gasen i botten igen så händer inte mycket blir ca 7000 varv inte mer. Sänker jag dock farten till ca 20 kmh och drar full gas igen så axar den som fan till ca 80 sen sjunker varvet till 7000 igen. Beror detta på förgasaren? jag har just nu delorto black edition med 100 munstycke. skall jag ge den mer eller mindre luft? eller skall jag sänka eller höja nålen?
Användarens profilbild
stunt_pojken^^
King of the street
Inlägg: 2749
Blev medlem: 10 november 2008, 21:35
Ort: laholm
Kontakt:

Inlägg av stunt_pojken^^ »

har exakt samma cylinder och en big max(pgo)
och ja fick oxzå massa packningar (4 metall och en fiber)
satte hård metall packninge fiberpackning och mjuk metall packning och den går ganska bra tror jag

har du testat byta tändstift(högre värmetal jag har br9hs) ngk tror jag

dock har jag 21 mm fögasare men på zipen hade jag 17,7 och hade 105 i munstycke när det va som bäst hade bara effektrör luftfilter fjädrar och vikter(dock helt annan motor så är juh inte samma)

testa byta tändstift rengör förgasaren (assbra guide har kommit upp om det) och ta typ 200 munstycke och utgå ifrån det sen tar du start gas och testar oc se om det funkar


hoppas detta funkar
Psykfall
Varnad
Inlägg: 93
Blev medlem: 3 juni 2009, 11:41

Inlägg av Psykfall »

stunt_pojken^^ skrev:har exakt samma cylinder och en big max(pgo)
och ja fick oxzå massa packningar (4 metall och en fiber)
satte hård metall packninge fiberpackning och mjuk metall packning och den går ganska bra tror jag

har du testat byta tändstift(högre värmetal jag har br9hs) ngk tror jag

dock har jag 21 mm fögasare men på zipen hade jag 17,7 och hade 105 i munstycke när det va som bäst hade bara effektrör luftfilter fjädrar och vikter(dock helt annan motor så är juh inte samma)

testa byta tändstift rengör förgasaren (assbra guide har kommit upp om det) och ta typ 200 munstycke och utgå ifrån det sen tar du start gas och testar oc se om det funkar


Jag har inte testat med varmare stift får testa detta.

Jag hade denna setup igår

Cylinder stage 6 racing
Avgas Yasuni Z
Förgasare Delorto black edition 21mm
110 munstycke
Orginal variator
Orginal koppling.

Då gick den i 80 i uppförsbackar och accade bra men varvade bara 8000 varv ca 9000 på plan mark 105 kmh

Då fick jag höra att z röret var för klent så jag bytte till Yasuni C20 skulle vara grymt till min setup. Samma setup i övrigt. Då gick moppen i 30-35 kmh.

Jag fick då rådet byt vikter och kopplingsfjädrar.

Jag bytte till Hebo Extrem Variator med 4,1 g vikter samt starkare kopplingsfjädrar.

Då gick den segt i ca 45 kmh 6000 rpm. Orkade inte varva samma setup.

Då testade jag lite olika munstycken mindre var bättre än större konstigt. men inget blev bra.

Då återgick jag till Yasuni Z då var draget tillbaks dock så uppkom problemet med tappat varvtal.

Nu har jag just testat att gå ner till 100 munstycke och då blev det bättre men problemet kvarstår.... Förstår du helheten nu? Hjälp mig om du kan.



hoppas detta funkar
Användarens profilbild
stunt_pojken^^
King of the street
Inlägg: 2749
Blev medlem: 10 november 2008, 21:35
Ort: laholm
Kontakt:

Inlägg av stunt_pojken^^ »

igentligen skrev jag inte till dig men testa du med
sefio
Kinaraket
Inlägg: 1031
Blev medlem: 1 maj 2009, 15:19
Ort: Uppsala

Inlägg av sefio »

stunt_pojken^^ skrev:igentligen skrev jag inte till dig men testa du med
Kör B9HS tändstift, polaren kör exakt samma setup som jag utöver rör och hans kör 115 munstycke och går tydligen fint på det. skall testa lite imorn.
Låst