Variator - tråden (kopplingsfjädrar,tryckfjäder,vikter m.m )

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Ezzon1
Elmoped
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 augusti 2009, 12:34

Inlägg av Ezzon1 »

Jag tror att vikterna som sitter I orginal variatorn ligger på 6.2g, och om du misstog mig så mena jag Malossi Multivar *med* 7grams vikter :wink:
robban2
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 7 augusti 2008, 13:56

Stage6 kopplingsfjärdrar

Inlägg av robban2 »

Hej har en baotian sprint och hade tänkt byta till stage6 kopplingsfjädrar i den, funkar de med orginal kopplingen eller måste jag byta ut den till en annan?
Användarens profilbild
aeroxr08
Varnad
Inlägg: 802
Blev medlem: 29 april 2009, 12:01
Ort: ängelholm
Kontakt:

Inlägg av aeroxr08 »

haha okej :wink:
ligger orginalvikterna på 6.2 så skulle jag säga att 5.0 blir bra :D
sefio
Kinaraket
Inlägg: 1031
Blev medlem: 1 maj 2009, 15:19
Ort: Uppsala

Re: Stage6 kopplingsfjärdrar

Inlägg av sefio »

robban2 skrev:Hej har en baotian sprint och hade tänkt byta till stage6 kopplingsfjädrar i den, funkar de med orginal kopplingen eller måste jag byta ut den till en annan?
Lättare köpa fjädrar efter koppling än koppling efter fjädrar ^^
Anki
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 30 oktober 2008, 09:54

vikter/fjäder?

Inlägg av Anki »

Piaggio.. Jag har en blå polini variator fjäder. Ska ge 25kg..
Det går inte att köra med min 70cc lågvarvig stål Polini (silent but deadly soooon) cylinder om jag inte har upp mot 6-7g i vikter.

Trassligt att skaffa tryckluft och byta fjäder.
En moppepojke sa till mig att ju tyngre fjäder desto tyngre vikter får man ha i andra änden. Har en multivar, deltaclutch trim för runt 10.000
Kan förstå logiken men jag har ingen botten, ingen midrange och ingen topp. Riktigt riktigt långt på en raksträcka och jag kommer upp i 77 på en raka.

Den är byggd med blackbox (för att vara stealth) och jag har ett SITO rör som inte är superhett. Mest ute efter exxet mellan 20 och 50. Har inte det efter en klåpare med tryckluft bytte vikter.

Jag har en 25kg, en 21kg polini, sen har jag original som kom med malossi multivar som drar ?? kg + originalfjädern.

Jag blev frånåkt av en kille som som såg ut som fredrik strage med gaykostym och slips, och hade (okey hon var pytteliten) sin flickvän bakpå. Identisk hoj och jag om nån vet hur den låter avstrypt.

Killen som mekade senast sa att Polini stål http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... OLINI.aspx (som gissningsvis sålts i 1.000.000 ex) var felportad och orsaken att min hoj går som en påsen nötter.

I övrigt har jag http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... 2T+AC.aspx

mutivar, alla vikter, deltaclutch, motifiterad cylinder inluftsport samt shims för bättre acc. Märker ingen skillnad mot när jag strypte av den mer än att det sved som fan i plånboken.

Är det cylindern som är fel (jag vill hålla det lågvarvig diskret för jag kör inne i stan och är ute efter axx.) eller är det bara leffe hypermoppemekare som gjort fel med vikter och tryckluft och inbillat sig att portarna på en av Polinis mest sålda cylindrar är "FEL".
Jävligt stor skillnad mellan en hyperhoj och en du kan köra i tätbefolkat område utan att få en anmälan på dig eller bli av med lappen och åka för trimning på ca 10min.

0-70 1min 20sek åker man två toppar den 65.
Satt 76munstycke och den sotade. Bytter ner till 74, bytte nål och är nere på 66 nu. Mer gasrespons!! Nu börjar den kännas som när den var avstrypt (gratis)! Och sotar inte fullt så mycket. Gått i genom förgasaren, bytt choke rubbet. Hållit på sen i maj.

Är det att jag fått en idiot som inte vet vad han håller på med vad gäller vikter och variatorfjädrar eller har killen som faktiskt plockar ut 18hk (jag har kört den själv) 0-60 på 1.2sekund ur en 50cc i ett piaggioblock rätt om min polini cylinder.

Snälla hjälp för jag skjutsar barnen till skolan med moppen och de kommer för sent för det går så långsamt!
gabbelito
Elmoped
Inlägg: 57
Blev medlem: 5 mars 2008, 20:11

Inlägg av gabbelito »

Okej, när jag drar variatorbrickan på min Vivacity 08, är det bättre att byta från 8,0 till 7,5?
Eller finns det någon bättre vikt?
Och vilka kopplingsfjädrar?

Och behöver jag plugga ur något annat, t.ex. röret eller CDI:n?
GILERA_RUNNER_88
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 18 juni 2008, 02:06

aerox

Inlägg av GILERA_RUNNER_88 »

vad ska jag ha för tryckfjäder och kopplings fjädrar (färg) i min moppe det sitter leovince zx rör på och 88 munstycke i förgasaren men den är slö vill ha bättre acc och högre toppfart?
Anki
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 30 oktober 2008, 09:54

Inlägg av Anki »

gabbelito skrev:Okej, när jag drar variatorbrickan på min Vivacity 08, är det bättre att byta från 8,0 till 7,5?
Eller finns det någon bättre vikt?
Och vilka kopplingsfjädrar?

Och behöver jag plugga ur något annat, t.ex. röret eller CDI:n?
Du drar variatorringen, sen köper du ett kul rör - sen börjar du rota med vikter osv. Peugeot rör är.. olika

Du borde ha köpt en Speedfigher 2 i stället för en Viva då hade du inte haft några problem med trimning - ALLS
gabbelito
Elmoped
Inlägg: 57
Blev medlem: 5 mars 2008, 20:11

Inlägg av gabbelito »

Anki skrev:
gabbelito skrev:Okej, när jag drar variatorbrickan på min Vivacity 08, är det bättre att byta från 8,0 till 7,5?
Eller finns det någon bättre vikt?
Och vilka kopplingsfjädrar?

Och behöver jag plugga ur något annat, t.ex. röret eller CDI:n?
Du drar variatorringen, sen köper du ett kul rör - sen börjar du rota med vikter osv. Peugeot rör är.. olika

Du borde ha köpt en Speedfigher 2 i stället för en Viva då hade du inte haft några problem med trimning - ALLS

Verkligen hjälpsam -_-
xgune100
Elmoped
Inlägg: 1
Blev medlem: 28 augusti 2009, 13:27

Inlägg av xgune100 »

någon som vet va de är för storlek på variator vikterna på en yamaha slider 2008 model?
o va ska ja ha för tyngd på dom?, ska ha leovince zx rör på
Anki
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 30 oktober 2008, 09:54

gabbelito

Inlägg av Anki »

Jag gör mitt bästa här.. vill du ha en klippning kom till Salong Madonna i Sundbyberg så får du en fin frisyr. Bättre på hår än på moppar men jag gör mitt bästa så var inte sarkastisk mot mig grabben. Sånt är bara trist och drygt.
erber94
Elmoped
Inlägg: 1
Blev medlem: 2 september 2009, 18:53

hjälp med fjädrar

Inlägg av erber94 »

hej
är ny här på forumet
undrar om det ger bättre kraft för tex stunt om du byter kopplings fjädrar på din moppe ? funkar det att byta om moppe är original? vad ska jag byta till min moppe är en tms z2 kina skräp :?
Användarens profilbild
Sam.K
Elmoped
Inlägg: 89
Blev medlem: 27 maj 2009, 14:03
Ort: Linköping

Inlägg av Sam.K »

tja, dragit v-ringen och nu undrar jag vilka vikter jag ska ha till min Piaggio NRG power DT -05a för att få bättre axx? Hur mkt väger orginalvikterna? Tänkte beställa stage6 vikter, men måste veta tyngden för att kunna beställa. Btw, Den är helt full orginal, förutom dragen v-ring;). (skulle kunna gissa det är samma vikter i stalkern). Någon som vet elr har någon erfarenhet av något sånt?

Tack på förhand iaf :)
Bild
Användarens profilbild
aeroxr08
Varnad
Inlägg: 802
Blev medlem: 29 april 2009, 12:01
Ort: ängelholm
Kontakt:

Inlägg av aeroxr08 »

erber94:
kopplingsfjädrar bytar man då kopplingen slirar och då bytar man fjädrarna för att dem ska greppa direkt, te.x. när man bytt till effektrör så ska man byta kopplingsfjädrar men är moppen orginal så gör det ingen skillnad skulle jag tro :wink:
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

kopplingsklocka

Inlägg av runners »

Vad är det för mått på kopplingen på PGO T- rex årsm. 05, är det 105 eller 107 mm. Jag ska byta kopplingsklockan mot en som är bättre än den jag har som är original. Någon som vet på rak arm vad den har för mått. :?
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
stunt_pojken^^
King of the street
Inlägg: 2749
Blev medlem: 10 november 2008, 21:35
Ort: laholm
Kontakt:

Inlägg av stunt_pojken^^ »

stage 6 sport pro 70cc cylinder
stage 6 pro avgasrör
stage 6 double layer luftfilter
arreche 19 mm amal förgasare


ungefär vilka vikter o vilka kopplingsfjädrar behöver jag??

sitter i lite förstärkta fjädrar men slirar ändå
och 4 g vikter istter i just nu

tacksam för snabb hjälp eftersom jag strax ska beställa
Anki
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 30 oktober 2008, 09:54

Varför går min hoj som en påse nötter?

Inlägg av Anki »

http://twostrokerider.se/forum/viewtopi ... 776#181776

Är det fel på cylindern, SITOs osynliga trimrör, variatorfjädern för hård eller förgasaren?

Till och med bytt choke för 700spänn. Den går snabbare och renare med 66munstycke än med 76 vilket på en 70cc piaggio är helt galet.
Anki
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 30 oktober 2008, 09:54

Re: Varför går min hoj som en påse nötter?

Inlägg av Anki »

Anki skrev:http://twostrokerider.se/forum/viewtopi ... 776#181776

Är det fel på cylindern, SITOs osynliga trimrör, variatorfjädern för hård eller förgasaren?

Till och med bytt choke för 700spänn. Den går snabbare och renare med 66munstycke än med 76 vilket på en 70cc piaggio är helt galet.
Varför är den tröttare än en damcykel och går som en påse nötter?
Psykfall
Varnad
Inlägg: 93
Blev medlem: 3 juni 2009, 11:41

Variator vikt, kopplings fjädrar. Två frågor.

Inlägg av Psykfall »

För att ni skall kunna svara korrekt på frågan tar jag det från början.

Jag har en tid kört med Stage6 Racing 70cc, 21 mm black editon Stage 6 Delorto samt Yasuni Z Toppar 105kmh samt 80 i uppförsbackarna 110 munstycket.

I veckan bytte jag till Yasuni c20 rör. Utan att röra övrig setup. Nu gör den 33 kmh i uppförsbackar och ca 50 i nerförsbackarna samt allt ax borta.

Jag bytte tillbaks till z röret då gick den bra igen.

Då bytte jag genast tillbaks till C20 röret och började gå ner i munstycken testat 116 100 96 samt 92. Bäst gick 96... men då ca 55kmh, ca 6000 och inget acc.

Efter tips här på forumet så fick jag reda på att detta förmodligen beror på att jag har fel variator vikter och för klen koppling. Dock slirar den inte alls på kopplingen.

Jag har en koso 3 backarskoppling hemma, denna ser exakt lika dan ut som CPI aragons orginal koppling så jag skiter i koson och byter istället fjädrar på orginal kopplingen för den har mer yta kvar på beläggen.

Fråga 1: Jag har gula och blå fjädrar vilka bör jag använda?

Jag hämtar idag en Hebo Next Generation på ICA posten, om det finns med tryckfjäder i satsen byter jag denna. Annars får det bli orginal ett par dgr.

Efter ett ryck i natt gick jag ut i garaget och hämtade viktrerna jag tidigare satt i orginalvariatorn, när jag la detta på gramvågen visar de en vikt på 6 gram styck. I Hebo satsen ingår följande vikter.

Fråga 2: 4,1g, 4,9g samt 5,5g Med vilka vikter skall jag börja?


Tacksam för svar.
Psykfall
Varnad
Inlägg: 93
Blev medlem: 3 juni 2009, 11:41

Re: Variator vikt, kopplings fjädrar. Två frågor.

Inlägg av Psykfall »

Psykfall skrev:För att ni skall kunna svara korrekt på frågan tar jag det från början.

Jag har en tid kört med Stage6 Racing 70cc, 21 mm black editon Stage 6 Delorto samt Yasuni Z Toppar 105kmh samt 80 i uppförsbackarna 110 munstycket.

I veckan bytte jag till Yasuni c20 rör. Utan att röra övrig setup. Nu gör den 33 kmh i uppförsbackar och ca 50 i nerförsbackarna samt allt ax borta.

Jag bytte tillbaks till z röret då gick den bra igen.

Då bytte jag genast tillbaks till C20 röret och började gå ner i munstycken testat 116 100 96 samt 92. Bäst gick 96... men då ca 55kmh, ca 6000 och inget acc.

Efter tips här på forumet så fick jag reda på att detta förmodligen beror på att jag har fel variator vikter och för klen koppling. Dock slirar den inte alls på kopplingen.

Jag har en koso 3 backarskoppling hemma, denna ser exakt lika dan ut som CPI aragons orginal koppling så jag skiter i koson och byter istället fjädrar på orginal kopplingen för den har mer yta kvar på beläggen.

Fråga 1: Jag har gula och blå fjädrar vilka bör jag använda?

Jag hämtar idag en Hebo Next Generation på ICA posten, om det finns med tryckfjäder i satsen byter jag denna. Annars får det bli orginal ett par dgr.

Efter ett ryck i natt gick jag ut i garaget och hämtade viktrerna jag tidigare satt i orginalvariatorn, när jag la detta på gramvågen visar de en vikt på 6 gram styck. I Hebo satsen ingår följande vikter.

Fråga 2: 4,1g, 4,9g samt 5,5g Med vilka vikter skall jag börja?


Tacksam för svar.
Hallå hjälp mig då!!
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Ska byta koppling på min scooter, men jag har inte ngt skruvstäd som är tillräckligt stort för spänna fast gronkan medan jag skruvar av centrum-muttern. Är det ett mste med skruvstäd ? :?
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Psykfall
Varnad
Inlägg: 93
Blev medlem: 3 juni 2009, 11:41

Inlägg av Psykfall »

runners skrev:Ska byta koppling på min scooter, men jag har inte ngt skruvstäd som är tillräckligt stort för spänna fast gronkan medan jag skruvar av centrum-muttern. Är det ett mste med skruvstäd ? :?
Om du är stark i nyporna kan du använda en oljefiter avdragare der ut som ett spännband eller kjedja med ett handtag på, finns på biltema kostar en 20lapp. med denna kan du hålla fast, använd sedan stor polygrip eller jätte skift nyckel, alternativt hylsa 36.

Annars fråga granne med skruvstäd. Tänk på att fjädern drar iväg utan satan så håll ihop den, använd nävarna och en kompis. Ta i allt vad du orkar, men du kommer upptäcka att fjädern inte skjuter på så hårt som man tror.
Psykfall
Varnad
Inlägg: 93
Blev medlem: 3 juni 2009, 11:41

Re: Variator vikt, kopplings fjädrar. Två frågor.

Inlägg av Psykfall »

Jag har nu stoppat i de gula fjädrarna i kopplingen, monterat Hebo performance variatorn testat med 4,5g vikter då axar den till 8000 varv sen tappar den ax & varvtalet skjunker snabbt ner till 7000.

Med 4,1 grams vikter blir det det samma, men den axar då först bra upp till 9000 varv för att sen plötsligt tappa kraften och gå ner till 7000 varv.

Vad är det för fel, jag har försökt söka men hittar inte.

Set up se ovan i detta träd sidan 15.

Tacksam för hjälp-.
Psykfall
Varnad
Inlägg: 93
Blev medlem: 3 juni 2009, 11:41

Fråga om vikter i variatorn

Inlägg av Psykfall »

Moppen axar bra till 9000 varv sen tappar den varv och går ner till ca 7000 varv då har jag iblan 50 kmh och ibland 80kmh- Drar jag då gasen i botten igen så händer inte mycket blir ca 7000 varv inte mer. Sänker jag dock farten till ca 20 kmh och drar full gas igen så axar den som fan till ca 80 sen sjunker varvet till 7000 igen. Beror detta på vikterna? jag har just nu 4,1 grams vikter i en Hebo extrem variator. jag har även testat 4,5g.
Användarens profilbild
mini_noreen
Svårstartad skrothög
Inlägg: 196
Blev medlem: 12 december 2008, 16:25
Ort: uddevalla

Tryckfjäder

Inlägg av mini_noreen »

Tjenare!

En kompis läste en guide och de stog att man inte kan ha tryckfjäder om man inte har 70cc e de sant? Jag tänkte sätta i 14% i min med lättare vikter och multivarre.
Viinika
Svårstartad skrothög
Inlägg: 223
Blev medlem: 27 juli 2009, 19:26
Ort: Trollhättan

Re: Tryckfjäder

Inlägg av Viinika »

mini_noreen skrev:Tjenare!

En kompis läste en guide och de stog att man inte kan ha tryckfjäder om man inte har 70cc e de sant? Jag tänkte sätta i 14% i min med lättare vikter och multivarre.
jag har gjort så på min och har inte 70 cc de funkar bra. de är bara att byta. har hört att de ger bättre axx men är inte helt säker på de.
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

inte nödvändigt om inte remmen slirar...
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Psykfall
Varnad
Inlägg: 93
Blev medlem: 3 juni 2009, 11:41

Re: Tryckfjäder

Inlägg av Psykfall »

[quote="mini_noreen"]Tjenare!

En kompis läste en guide och de stog att man inte kan ha tryckfjäder om man inte har 70cc e de sant? Jag tänkte sätta i 14% i min med lättare vikter och multivarre.[/quote

Du kan inte ha för starka fjädrar. Men 14% tror jag inte blir några problem.
Senast redigerad av Psykfall den 15 september 2009, 09:09, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
mini_noreen
Svårstartad skrothög
Inlägg: 196
Blev medlem: 12 december 2008, 16:25
Ort: uddevalla

Inlägg av mini_noreen »

Jag har en grön 14% metrakit. Men ja får testa!
JEG
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 29 juni 2009, 13:33

Inlägg av JEG »

Hej!
Jag har stoppat på en Malosssi multivar variator + vit tryckfjäder som följde med, samt att jag köpte ett Malossi kopplingsfjäder kit vilket jag tog gula vilka ska va till sport + ny rem och Metrakit avgasröret.

Min setup är 70cc Malossi sport cylinder,Dellorto 17.5mm förgasare samt ett Metrakit Sp avgasrör (jag har orginalkoppling i övrigt)

Det är några saker jag funderar på?
Går det bra att köra med orginalkopplingen till detta?

Påverkar tryckfjädern vikterna i variatorn, tidgare så hade jag 4.5gr vikter som var 15x12 i orginalvariatorn till mitt gamla (Stage6 Pro Replica rör) och nu så har jag 16x13 vikter på 5gr(det följde med 6gr vikter)till nya variatorn.

Problemet är att jag inte får den att varva ut, så jag antar att vikterna är för tunga? + att jag inte vet är om tryckfjädern påverkar vikterna. hur är det med det?

vore tacksam för lite hjälp.
sefio
Kinaraket
Inlägg: 1031
Blev medlem: 1 maj 2009, 15:19
Ort: Uppsala

Inlägg av sefio »

gud för tunga vikter alldeles för tunga vikter! samt för hård tryckfjäder kan få den att inte varva ut.
JEG
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 29 juni 2009, 13:33

Inlägg av JEG »

sefio skrev:gud för tunga vikter alldeles för tunga vikter! samt för hård tryckfjäder kan få den att inte varva ut.
Vad rekommenderar du/ni att jag ska göra?
Vilka vikter kan jag prova på ett ungefär(har 5gr nu)?
Ska jag prova köra med orginaltryckfjädern istället?
Viinika
Svårstartad skrothög
Inlägg: 223
Blev medlem: 27 juli 2009, 19:26
Ort: Trollhättan

Inlägg av Viinika »

Tjaa. Jag behöver hjälp fort. ska beställa lite delar imorn. jag vet inte riktigt hur stark tryckfjäder jag ska ha till min sport setup. så behöver erat hjälp. hur stark ska den va?? setup är Stage6 sportpro, 19mm dellorto förgasare, laser xpro, malossi multivar, malossi flycluch.

MVH.Viinikka
Användarens profilbild
sewa
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 605
Blev medlem: 27 juni 2008, 11:28
Ort: Nynäshamn!

Inlägg av sewa »

JEG skrev:
sefio skrev:gud för tunga vikter alldeles för tunga vikter! samt för hård tryckfjäder kan få den att inte varva ut.
Vad rekommenderar du/ni att jag ska göra?
Vilka vikter kan jag prova på ett ungefär(har 5gr nu)?
Ska jag prova köra med orginaltryckfjädern istället?
testa dra i 4g, låt den nya tryckfjädern vara i :)
Viinika skrev:Tjaa. Jag behöver hjälp fort. ska beställa lite delar imorn. jag vet inte riktigt hur stark tryckfjäder jag ska ha till min sport setup. så behöver erat hjälp. hur stark ska den va?? setup är Stage6 sportpro, 19mm dellorto förgasare, laser xpro, malossi multivar, malossi flycluch.

MVH.Viinikka
går absolut att köra med original, annars så köp polinis blåa, den har jag med min sportpro :)
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

jag kan inte fatta ett skit.

Jag har en pgo T rex med Polini sport 50cc
Arreche 17,5 mm förg.
technigas silent pro

Den blev snabb iaccet när den var kall men när den blev varm blev acccet sämre och i backar blev den orkeslös. Samma sak när man släppte gasen och saktade ner för att dra på igen.

Jag bytade till ny koppling "Metrakit sport" och då blev moppen ännu slöare i accet, nästan pinsamt slö, särskilt vid starten. Men enligt hur jag förstår så gör hårdare koppliingsfjdrar att kopplingen tar längre tid för utvidgas och försämrar trycket mot kopplingsklockan. har jag fel. ska jag nu byta till hårdare fjädrar då ?

fattar noll nu! :(
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Skriv svar