Tjabba, ja tänkte ha dubbla kylare till min moped, min kompis sa till mej att vattenpumpen skulle pajja då ? vet ej säkert vill höra med någon som kan först. rrx 07
Hur skuille den kunna gå tyngre då det är fortfarande samma vatten mängd runt vattenkransen`? enda skillnaden måste vara att vattnet som kommer till kransen innan det pumpas ut igen har blivit mer avkylt än om han skulle köra med en kylare
Henry skrev:Kommer nog aldrig ens komma upp i arbetstemp med 2 kylare.
Termostat? Klart den kommer upp i arbetstemp bara man har termostat som kan öppna och stänga ordentligt med hans motor. En större kylare innebär mest bara problem om inte en ordentligt termostat finns Att använda en separat för varje kylare är att rekommendera.
Din pump kan komma att behöva jobba lite mer men det BÖR den klara så länge den är frisk i nuläget
Frukt Soda skrev:Hur skuille den kunna gå tyngre då det är fortfarande samma vatten mängd runt vattenkransen`? enda skillnaden måste vara att vattnet som kommer till kransen innan det pumpas ut igen har blivit mer avkylt än om han skulle köra med en kylare
de är inte bara vattnet just i impellern som flyttas. Pumpen flyttar hela tiden allt vatten och en extra kylare innebär mer motstånd samt större vattenmängd, men somsagt, ja tror inte de är nån fara ändå
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Henry skrev:Kommer nog aldrig ens komma upp i arbetstemp med 2 kylare.
Termostat? Klart den kommer upp i arbetstemp bara man har termostat som kan öppna och stänga ordentligt med hans motor. En större kylare innebär mest bara problem om inte en ordentligt termostat finns Att använda en separat för varje kylare är att rekommendera.
Din pump kan komma att behöva jobba lite mer men det BÖR den klara så länge den är frisk i nuläget
Ah, sant. Men tog förgivet att man kör utan termostat när man har en "race" hoj.
Lånar tråden lite.. jag har en midrace aerox sp cylinder sp rör 21mm förgasare moppen blir alltid överhettad och börjar gå dåligt när man kört en bit.. brukar de vara så när man har timmat i den stillen? har ändå en bättre vattenpump på den... vad tror ni? skulle jag behöva en större kylare?
TK_DRAC skrev:Lånar tråden lite.. jag har en midrace aerox sp cylinder sp rör 21mm förgasare moppen blir alltid överhettad och börjar gå dåligt när man kört en bit.. brukar de vara så när man har timmat i den stillen? har ändå en bättre vattenpump på den... vad tror ni? skulle jag behöva en större kylare?
Det ska du inte behöva, din kylare ska klara jobbet. Öppnar din termostat riktigt så vattnet cirkulerar? Har du luft i systemet? Isf blir det lätt överhettat.