Har ett problem med min gamla Rieju, det är så att varje gång den är kall och man ska lägga i ettan så smäller det till som fan i växellådan och bakdäcket börjar dra lite, oftast så stannar motorn också.
Det är dock inga problem när väl motorn är varm, då går det problemfritt.
Har hört omkring lite och det kan vara att lamellerna klibbar ihop, så ska byta olja.
Men hur som helst så bytte jag lameller igår också på en gång, dom var ganska gamla.
Så det jag gjorde var att bara plocka ur de gamla lamellerna, utan att speciellt notera hur dom satt (ganska dumt), och satte i dom nya.
Och nu när jag testar kopplingen så händer ingenting, den är liksom helt asenkel att dra ihop, inget motstånd alls. Och testar jag kicka så slirar bara kicken, precis det slir man får om man försöker starta med kopplingen intryckt.
Så jag undrar, vad har jag glömt att gjort / gjort för fel ?
Ska lamellerna sitta i en speciell ordning ?
Det är ju tre metallbrickor också, så jag satt dom så att det är en metallbricka mellan varje lamell.
Har ett problem med min gamla Rieju, det är så att varje gång den är kall och man ska lägga i ettan så smäller det till som fan i växellådan och bakdäcket börjar dra lite, oftast så stannar motorn också.
Det är dock inga problem när väl motorn är varm, då går det problemfritt.
Har hört omkring lite och det kan vara att lamellerna klibbar ihop, så ska byta olja.
Men hur som helst så bytte jag lameller igår också på en gång, dom var ganska gamla.
Så det jag gjorde var att bara plocka ur de gamla lamellerna, utan att speciellt notera hur dom satt (ganska dumt), och satte i dom nya.
Och nu när jag testar kopplingen så händer ingenting, den är liksom helt asenkel att dra ihop, inget motstånd alls. Och testar jag kicka så slirar bara kicken, precis det slir man får om man försöker starta med kopplingen intryckt.
Så jag undrar, vad har jag glömt att gjort / gjort för fel ?
Ska lamellerna sitta i en speciell ordning ?
Det är ju tre metallbrickor också, så jag satt dom så att det är en metallbricka mellan varje lamell.
Tack på förhand!
kanske har som jag det finns en pinne där kopplingen går ner i motorn den kanske har åkt upp ? (samma sida som växelfoten.) , kolla även fjädern som håller den pinnen nere.
Jag lånar tråden lite snabbt.
Är så att min kompis köpt en gammal reservdels moppe nu typ, som han ska plocka ihop.
Men hur många lameller ska det vara? Det är 4 i just nu, och det glappar i sidled 0,5-1cm typ. Ska det göra det?
Är en AM6 motor om någon undrar.
Mvh