Hej de va så här när jag skulle rulla igång moppen så ville inte min koppling ta, sen när jag väl kom iväg på 2:an så försökte jag använda kopplingen ( Med gasen i )
men de hände inget.
jag har kollat vid kopplingsarmen ( om de nu heter så ) och där tar den ,
Men då undrar ja hur ser man att lammelerna är paj ?
För när jag stängde av den sist så funkade kopplingen ?!
Du får gå via kopplingsvajern och följ den ner och hitta problemet!
LUGNARAAAJ
Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information
då måste du plocka upp höger motorkåpan å då ser du kopplingskorgen och lammellerna innuti.
Då är det bara att plocka lös dom från motorn dom sitter i kanske 5bultar med fjädrar på.
Mellan lamellerna ligger det stålmellanlägg(tror jag det heter)
kolla hur dom ska ligga om det ska börja med en stållamell eller om det ligger en lamell först.
Kolla om piggarna som sticker upp ur kopplingkorgen om lammelerna glappar där.
sen akn dom va sliten på sidan också.
svårt att förklara men du ser om "piggarna" är typ ihop tryckt.
asså jag vet hur man kommer åt lammelerna men jag vet som sagt inte hur man ser att dom är slitna, så om nån kan förklara för mig riktigt noga och typ detaljerat för jag kan inget om koppling typ
1. Kolla vajern så den är hel osv.
2. Spänn kopplingsarmen så mycket det går och testa sen.
3. Ta av motorkåpan (Högra) och kolla hur kuggarna ser ut där i drevet som ska ta ut och in kopplingen, osäker på vad den delen heter men det ser ut som ett drev och sitter fast i kåpan.
bombmannen skrev:Okej tack får pröva de nu i veckan , men om inte de funkar så måste de vara lammelerna va ?
Nja, kan ju som sagt vara den delen som sitter ihop med motorkåpan och liknar ett drev. Det är den delen som får kopplingen att gå ut och in, svårt och förklara men det är möjligt att det "drevet" gått sönder eller är slitet. (Sitter innanför motorkåpan i mitten av den runda delen ungefär)
bombmannen skrev:Sen har jag kört lite utan motorolja ...
Du menar växellådsolja? Absolut inte bra det!
Kan bero på det att kopplingen inte tar, isf är det möjligt att några/något drev där inne har pajjat pga att det inte har smörjts.
Men börja med att testa det vi sagt nu och sen får du säga hur det gick. (Och fyll på växellådsoljan!)