Linoljans molekyler drar ju in i metallen av sig självt, rå linolja ska ha mindre molekyler och de borde täta bättre men tar avsevärt längre tid på sig att härda.
Men annars borde det fungera att pensla in och låta det dra sig ett tag, och sen varmköra lite.
MT5 for life!
Jag hatar DT.
Ta inte allt bokstavligt...
Tveka inte att dra iväg ett PM om du behöver hjälp med din MT.
OKej, jag ska precis åka till biltema och köpa rå kallpressad linolja. Så man applicerar lite väntar ett tag och sedan varmkör och upprepar allt 2-3 gånger ?
Spelar det nå roll om det är kvar pytte lite rost som ej går och få bort ?
Pingi skrev:OKej, jag ska precis åka till biltema och köpa rå kallpressad linolja. Så man applicerar lite väntar ett tag och sedan varmkör och upprepar allt 2-3 gånger ?
Spelar det nå roll om det är kvar pytte lite rost som ej går och få bort ?
Rå kallpressad kan ta upp till 14 dagar på sig att härda ordentligt, jag skulle nog provat att låta det härda i ett par dygn och sedan varmköra.
Det drar in även om rost finns kvar, se bara till att det är rent.
MT5 for life!
Jag hatar DT.
Men ja förstår inte va du ska kladda med linolja för... Linolja använder man till trä om ni inte visste de. Till metall använder man nåt som heter lack, ( ni vet sånt som sitter på bilar ).
Nerå skoja bara, men ja tycker du ska satsa på nåt lite mer seriöst än linolja
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Men efter att jag smetat på ett tunt lager hur länge ska jag vänta tills jag kan smeta på nästa ? Och hur långt borde jag vänta innnan jag börjar åka ?
Edit: Ytan som man ska ta linolja över, ska den vara så polerad som möjligt eller grov ?
Men ja förstår inte va du ska kladda med linolja för... Linolja använder man till trä om ni inte visste de. Till metall använder man nåt som heter lack, ( ni vet sånt som sitter på bilar ).
Nerå skoja bara, men ja tycker du ska satsa på nåt lite mer seriöst än linolja
Linolja används som rostskydd av många som vill ha ett miljövänligt och icke hälsovådligt alternativ. Fungerar lika bra på metall som trä.
Pingi skrev:Linolja blir bra
Men efter att jag smetat på ett tunt lager hur länge ska jag vänta tills jag kan smeta på nästa ? Och hur långt borde jag vänta innnan jag börjar åka ?
Edit: Ytan som man ska ta linolja över, ska den vara så polerad som möjligt eller grov ?
Vänta några timmar i alla fall så att det hinner absorberas lite. Men jag har funderat lite och har kommit fram till att det inte ska behövas varmköras. Då jag kom att tänka på att en del rostskyddar hela bilkarosser med linolja.
Det ska vara rent, om den ska vara grov eller fin vet jag inte men ett mellanting borde fungera. Borsta av det värsta och tvätta rent med Cleaner eller vad du nu har och sedan applicera oljan.
MT5 for life!
Jag hatar DT.
mtpower skrev:
Linolja används som rostskydd av många som vill ha ett miljövänligt och icke hälsovådligt alternativ. Fungerar lika bra på metall som trä.
haha, varför inte skrota moppen och börja gå/cykla då också ?
Lacken stänger bara porerna, linoljan tränger in på djupet.
I varje fall skulle inte jag varmkört, för den tränger in ändå, rå, kallpressad linolja har väldigt små molekyler och tränger in i det mesta. Man värmer ju inte upp trä till exempel.
Och för övrigt vill jag bara säga att bland annat Mt5-ronken använder linolja på sina avstämda avgasrör. Säkert många fler. Så var den disskusionen om att linolja inte används ur världen.
MT5 for life!
Jag hatar DT.
mt power tack iaf för att du tog dig tid på att svara på mina frågor. Jag har satte på motorn nån minut bara för att få upp värmen så har ej varmkört. Kan jag hoppas på ett torrt resultat redan imorgon eller dröjer det länge tills det blir härdat ?
Pingi skrev:mt power tack iaf för att du tog dig tid på att svara på mina frågor. Jag har satte på motorn nån minut bara för att få upp värmen så har ej varmkört. Kan jag hoppas på ett torrt resultat redan imorgon eller dröjer det länge tills det blir härdat ?
Rå linolja tar lång tid på sig att härda klart, upp till 14 dagar vill jag minnas. Vet faktiskt inte om det kan vara torrt så snart som imorgon.
Ingen orsak.
MT5 for life!
Jag hatar DT.
Nu har det gott ett par dar och resultatet vet jag inte riktigt. Närmast cilyndern är röret gultbrunt medans slutet av röret är det svart bränt. Och på vissa ställen är det borta helt? vad kan det bero på ?
kallepalle skrev:om det är borta helt så ska du smeta på mer för då är det inte mättat. svartbränt? du har inte kört motorn för länge då?
Vad menar du med det ? Alltså jag har kört en helt normal runda och på vissa ställen blir det gyllenbrunt vissa försvinner den och vissa blir det bränt på ?
alltså om linoljan försvinner helt så betyder det att allt har dragits inn i röret. dvs plåten är omättad, kan ta inn mer.
att det blir bränt på vissa ställen gissar jag på att de e för att du startade motorn innan det var torrt. och varför de blev brunt på vissa ställen å svart på vissa då e förmodligen pga olika varmt på olika ställen.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller