Scooter problem fort!

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
JohanG
Varnad

Scooter problem fort!

Inlägg av JohanG »

Tjenare!!

Jag har en Honda X8R,
Jag kan börja med att säga, tändstiftet har jag kört med i kanske 1000 mil(500 mil så ska man byta va?), iaf.
mitt problem är:

Den startar knappt när den har varit avstängd i en halvtimma eller mer.

Så det jag får göra är., skruva in luftskruven.. helt .. och skruva ut tomgångsskruven helt.. Sedan så får jag ta i gasen lite, kanske 2 MM max, så startar den efter 4 kickar, sen måste jag hålla den så kanske i 1 halv minut eller en minut.. sedan kan jag öppna luftskruven lite så det kmr in lite lite mer luft, sedan kan jag typ dra lite i gasen igen .. osv osv, sedan måste jag "ställa" om hela skiten varje gång jag måste starta den.

Mina egna tankar på skiten är:

¤ Bensinpumpen (Inte säker, för ja får bensin .. men alla säger att jag skall kolla bensinpumpen, men det rinner ju fan bensin(??)).

¤ Tändstiftet (Har inte bytt den på ett tag, men jag testade med ett annat tändstift som hade lite kortare "spets" på undersidan om ni förstår vad jag menar, samma skit igen).

Och till sist:
¤ Choken. Kan det vara så att Choken inte fungerar korrekt som den skall ? Den skall väl begränsa luftintaget automatiskt, men det gör den tydligen inte?

Snabba svar är jag tacksam för !!!

*OBSS - PROBLEMET UPPSTÅR BARA NÄR MOPPEN ÄR KALL!!! - OBS*!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Ja symptomen tyder på att du inte får den choke du behöver!

Eftersom du måste strypa lufttillförseln ( chokens jobb ) för att få igång motorn så är de mycket troligt.

Har du manuell choke dock så kan de inte vara så, då är de nog tjuvluft eller någon annan störning i lufttillförseln
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
JohanG
Varnad

Inlägg av JohanG »

Nää, jag har automat chok.

Men faaaan dååå, finns det inget annat sätt att göra då? typ .. dra bort skiten.. eller ah jag har en dellorto 12mm förgasare, med automat chok. Finns det någon typ manuell man kan köpa till(passar det?),... ?

Och ojämn tändning, kan det vara fel på tändplattan .. tändstiftet... cdi tändningen.. ? :S jag vet inte.. det är oxå jobbigt att den jobbar oregelbundet typ, ibland går den helt fint på tomgångne, sedan går den ner.. sedan upp igen.

EDIT: Har hittat denna; http://www.twostroke.se/product.asp?product=9918
Funkar den ? Orginal förgasare till Honda X8R - Dellorto 12mm, PHVA står det på den.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

JohanG skrev:Nää, jag har automat chok.

Men faaaan dååå, finns det inget annat sätt att göra då? typ .. dra bort skiten.. eller ah jag har en dellorto 12mm förgasare, med automat chok. Finns det någon typ manuell man kan köpa till(passar det?),... ?

Och ojämn tändning, kan det vara fel på tändplattan .. tändstiftet... cdi tändningen.. ? :S jag vet inte.. det är oxå jobbigt att den jobbar oregelbundet typ, ibland går den helt fint på tomgångne, sedan går den ner.. sedan upp igen.

EDIT: Har hittat denna; http://www.twostroke.se/product.asp?product=9918
Funkar den ? Orginal förgasare till Honda X8R - Dellorto 12mm, PHVA står det på den.
Då är de förmodligen chokens fel, den har förmodligen fastnat i öppet läge ;)

Testa att låna någon annans choke först och testa om de blir bättre ( är lätt att ta loss o flytta över ) innan du köper en ny, så de inte är nåt annat som är fel ;)

Och ta helt en vajerchoke, för på scootrar så brukar de ju vara svårt att komma åt förgasaren...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
JohanG
Varnad

Inlägg av JohanG »

PHVA 12 heter förgasar modellen, hjälp mig hitta en vajer choke så är ni snälla!! :)
JohanG
Varnad

Inlägg av JohanG »

Problemet är fortfarande inte löst, köpte nytt tändstift + ny MANUELL choke. Samma problem.

Hjälp!
Låst