Cylinder-Tråden! Cross/SM/RR

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
RJ Racing
Elmoped

Inlägg av RJ Racing »

chifen skrev:
RJ Racing skrev:Tja ! :D Blir det märkbar skillnad i effekt om man köper 50 sport som t.ex den här http://www.twostroke.se/product.asp?product=10230 och kör med original luftburk, original förgasare fast större munstycke och sen med original röret urpluggat :?:
Nej. Ingen större skillnad alls. Inte alls prisvärt, dock bra om originalcylindern skurit :) 1hk extra om du finslipar allt, räkna inte med stor skillnad om ens någon.
Okej då lär det ju inte va värt det :(
Kör Gilera Och Känn Det Vibrera!
Användarens profilbild
RJ Racing
Elmoped

Inlägg av RJ Racing »

Men större förgasare då? då kanske det blir lite mer effekt :?: :)
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

RJ Racing skrev:Men större förgasare då? då kanske det blir lite mer effekt :?: :)
Satsa på ett trimsystem istället. Förgasaren kommer inte göra någon skillnad :) Men det får du ta i rörtråden
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
RJ Racing
Elmoped

Inlägg av RJ Racing »

chifen skrev:
RJ Racing skrev:Men större förgasare då? då kanske det blir lite mer effekt :?: :)
Satsa på ett trimsystem istället. Förgasaren kommer inte göra någon skillnad :) Men det får du ta i rörtråden
Jag menade 50 sport och sen med större förgasare :D har 16 mm nu :) fast du kanske fattade att jag menade det :wink:
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

RJ Racing skrev:
chifen skrev:
Jag menade 50 sport och sen med större förgasare :D har 16 mm nu :) fast du kanske fattade att jag menade det :wink:
jepp han förstod din fråga rätt

De är meningslöst att sätta på en större förgasare om du inte har ett rejält trimmrör som får snurr på motorn ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
RJ Racing
Elmoped

Inlägg av RJ Racing »

bensinskalle skrev:
RJ Racing skrev:
chifen skrev: Satsa på ett trimsystem istället. Förgasaren kommer inte göra någon skillnad :) Men det får du ta i rörtråden
jepp han förstod din fråga rätt

De är meningslöst att sätta på en större förgasare om du inte har ett rejält trimmrör som får snurr på motorn ;)
Okej :(
Ukno
Elmoped

Inlägg av Ukno »

tjenare vilken cylinder av airsal t6 sport 70cc och mk handmade 70cc (AM6) ger mest effekt och går bäst till ett mk thrower rör
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

airisal t6 ger bästa effekten men mk thrower röret är avstämt till mk handmade cylindern.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street

Inlägg av TobbaN »

Hejsan pojkar :)
Nu när man vart på ABG meet och sett alla hyprar, så blev man nästan sugen själv :P
Men hyper kommer jag inte gå till, men däremot 70cc sport.
Och nu undrar jag, vilken cylinder kan jag köra på så jag slipper byta vev och sånt?
Har funderat på airsal. Sägs att Airsal cylindrarna med den där TECH kolven ska hålla bra kvalité. Någon som vet om det stämmer?
Har kollat på dom här än sålänge:
http://www.twostroke.se/product.asp?product=10231 airsal 70cc (sport)

http://www.twostroke.se/product.asp?product=11057 airsal 70cc (racing)

Med dom cylindrarna kommer jag nog köra med SP rör, 19-21mm förgasare, TP membran, Barikit/Doppler insug.

Och har hört att man inte ska kombinera ihop lågvarviga cylindrar med högvarvigt rör, därför tog jag inte med Mk Handmade cylindern.

Antar att "Racing" airsal cylindern är bäst?
Eller har jag fel?
Om ni har mer förslag, så länka!! :)
Sålänge jag inte behöver byta vev eller så :P
Mvh
f.d TSR-Crew
Användarens profilbild
Frillanmcdillan
Svårstartad skrothög

Inlägg av Frillanmcdillan »

om du kör i sportklassen så är det ingen fara med vevbyte, Rieju har rediga grejer som tål och jag tycker den racingcyllen passar din perfekt:P
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street

Inlägg av TobbaN »

Frillanmcdillan skrev:om du kör i sportklassen så är det ingen fara med vevbyte, Rieju har rediga grejer som tål och jag tycker den racingcyllen passar din perfekt:P
Okej :P
Så det är helt säkert med racing cylindern?
Vill helst inte ha vev-ras eller nåt :D
f.d TSR-Crew
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

det är inte säkert att orginalveven pallar den cylindern med ett sp rör. inte om du pressar iaf. och detdär med kombination av lågvarvigt, högvarvigt är bara strunt. det funkar utmärkt att kombinera och då får man ett jämnare register. alltså den drar mycket bättre utanför effektkurvan än annars. dom blir ju inte effektkurvan lika vass som om man kör med 2 högvarviga tex.
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street

Inlägg av TobbaN »

kallepalle skrev:det är inte säkert att orginalveven pallar den cylindern med ett sp rör. inte om du pressar iaf. och detdär med kombination av lågvarvigt, högvarvigt är bara strunt. det funkar utmärkt att kombinera och då får man ett jämnare register. alltså den drar mycket bättre utanför effektkurvan än annars. dom blir ju inte effektkurvan lika vass som om man kör med 2 högvarviga tex.
Så det du menar är att det är bäst att köra en Mk handmade tillsammans med ett SP rör? :)
Hade vart gött det, vill helst bara köra på Metrakit då jag vet att det är bra grejer :P
f.d TSR-Crew
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

nej nej nej, inte alls det jag menar. jag menar bara att det funkar bra om man vill ha ett jämnare register.
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street

Inlägg av TobbaN »

kallepalle skrev:nej nej nej, inte alls det jag menar. jag menar bara att det funkar bra om man vill ha ett jämnare register.
Men, istället för att den drar på höga varv då.
Börjar den även dra på låga varv då?
Liksom, först cylinder effekten. och lite efter kommer rör-effekten?
Är det så du menar? :P
f.d TSR-Crew
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

nej den har fortfarande ketchup, men den går bättre än normalt på varven som inte röret "gillar" om man säger så :)
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street

Inlägg av TobbaN »

kallepalle skrev:nej den har fortfarande ketchup, men den går bättre än normalt på varven som inte röret "gillar" om man säger så :)
Hm.. nu är jag lite trög xD
Fattar inte hur du menar riktigt :P
Om du orkar, kan du förklara lite? xD
f.d TSR-Crew
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

alltså, om du kör med en högvarvig cylinder och ett högvarvigt rör så går moppen knappt frammåt när den inte arbetar i rörets effektkurva. men när du kommer i rörets effektkurva så drar den som fan. men om du har en lågvarvig cylinder och ett högvarvigt rör så får du lite jämnare register. dvs att mopeden drar ändå litegrann när den ligger under rörets effektkurva. dock ändå långt ifrån det när du kommer inn i rörets effektkurva.

alltså, kombination av lågvarvig cylinder + högvarvigt rör

+vinner lite effekt på låga varv
-förlorar lite effekt på i rörets effektkurva.

kombination av högvarvig cylnder + högvarvigt rör

+går som ett skollat troll i effektkurvan
-går knappt frammåt på låga varv
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street

Inlägg av TobbaN »

Hm.. då blir det lågvarvig cylinder + högvarvigt rör.
Vill ju inte att den ska vara slö typ :P
Tack för hjälpen :D
f.d TSR-Crew
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

fast den är inte slö med båda högvarvigt. bara att all effekt kommer ut på dom höga varven.
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street

Inlägg av TobbaN »

kallepalle skrev:fast den är inte slö med båda högvarvigt. bara att all effekt kommer ut på dom höga varven.
Jo, men jag menar inte sådär att den blir slö :P
Men jag vill helst att den ska vara lite piggare på lågare varv också :P
f.d TSR-Crew
Robiin937
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

måste säga att slö är fel ord :P Den är ju inte direkt slö med högvarvig cylinder o rör :P
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street

Inlägg av TobbaN »

Robiin937 skrev:måste säga att slö är fel ord :P Den är ju inte direkt slö med högvarvig cylinder o rör :P
Jag menar inte så :D
Jag menar, liksom. Den är ju slöare med högvarvig cylinder & högvarvigt rör, än med lågvarvig cylinder & högvarvigt rör :P

Kanske ska säga, "Jag vill hellre att den ska vara så stark som möjligt".
f.d TSR-Crew
Robiin937
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

TobbaN skrev:
Robiin937 skrev:måste säga att slö är fel ord :P Den är ju inte direkt slö med högvarvig cylinder o rör :P
Jag menar, liksom. Den är ju slöare med högvarvig cylinder & högvarvigt rör, än med lågvarvig cylinder & högvarvigt rör :P

Aha, ja fattar vad du menar men, jag lovar dig att du hade blivit riktigt nöjd med högvarvigt rör o cylinder. :)

Det är ingen stor skillnad skulle jag tro i styrkan. Visst de måste ju ge något men moppen är bra stark med högvarvigt rör o cylinder.
Aja, du gör ju såklart som du vill :P:)
Men Airsalen ger mer effekt o du kommer bli mer nöjd med det lovar jag dig
Senast redigerad av Robiin937 den 26 juli 2009, 14:01, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street

Inlägg av TobbaN »

Robiin937 skrev:
TobbaN skrev:

Aha, ja fattar vad du menar men, jag lovar dig att du hade blivit riktigt nöjd med högvarvigt rör o cylinder. :)
Nja, vill helst att den ska vara stark också :P
Men visst, det hade ju vart nice med högvarvigt :P
f.d TSR-Crew
Robiin937
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

TobbaN skrev:
Robiin937 skrev:
TobbaN skrev: Jag menar inte så :D

Nja, vill helst att den ska vara stark också :P
Men visst, det hade ju vart nice med högvarvigt :P
Jag gjorde en edit i mitt tidigare inlägg :P kolla den =)
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street

Inlägg av TobbaN »

Jaha, såg det nu :P
Men jag vill helst inte riskera att jag ska byta vev. Så det blir nog lågvarv :P
f.d TSR-Crew
Robiin937
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

TobbaN skrev:Jaha, såg det nu :P
Men jag vill helst inte riskera att jag ska byta vev. Så det blir nog lågvarv :P
Ah okej. Men du behöver inte byta vev på airsalen :P
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street

Inlägg av TobbaN »

Robiin937 skrev:
Nej men ändå :P
f.d TSR-Crew
Användarens profilbild
maximannen
Gasres

Inlägg av maximannen »

TobbaN skrev:
Robiin937 skrev:
Jag tycker helt klart att du ska köra på en lite högvarvigare cylinder än handmade. Handmade är en riktigt tråkig cylinder som nästan kan jämföras med en portad 50cc

Om du ändå inte riktigt litar på lagrena/veven så kör på den andra airsalen, den är lite snällare än racingen.

Jag tycker att du ska köra på airsal racing om du nu inte har en moppe som något fucko legat och bottvarvat i 2000 mil :lol: Sp röret kommer helt klart gå bra till den cylindern.

Det är inte veven som ger sig först när det är sport cylindrar vi pratar om, det är ramlagrena.

Kallepalle överdriver helt klart med att moppen inte orkar något på låga varv, moppen är starkare an urpluggat eller effekt rör ändå på låga varv med en 70cc.
Bild
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street

Inlägg av TobbaN »

maximannen: Hm.. nu fick du mig att ändra mig lite :P
Men är det helt säkert att veven pallar racing airsalen?
Visst, kör ju inte som ett fucko direkt. Men brukar maxa när jag är ute på landsvägar och kanske spinna lite grus och så ibland ;)
f.d TSR-Crew
Robiin937
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

Du tog bokstäverna från mitt tangentbord maximannen :D

Det är de ja försökt säga :D
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

maximannen skrev:
TobbaN skrev:
Robiin937 skrev: Ah okej. Men du behöver inte byta vev på airsalen :P
Jag tycker helt klart att du ska köra på en lite högvarvigare cylinder än handmade. Handmade är en riktigt tråkig cylinder som nästan kan jämföras med en portad 50cc

Om du ändå inte riktigt litar på lagrena/veven så kör på den andra airsalen, den är lite snällare än racingen.

Jag tycker att du ska köra på airsal racing om du nu inte har en moppe som något fucko legat och bottvarvat i 2000 mil :lol: Sp röret kommer helt klart gå bra till den cylindern.

Det är inte veven som ger sig först när det är sport cylindrar vi pratar om, det är ramlagrena.

Kallepalle överdriver helt klart med att moppen inte orkar något på låga varv, moppen är starkare an urpluggat eller effekt rör ändå på låga varv med en 70cc.
Portad 50 är ju helt fel att jämföra med iaf. Den har ungefär samma effekt som en bra portad 50cc men samma effektkurva som en mycket snäll cylinder, dvs lågvarvig. Hållbarheten på handmade är dessutom mycket bra och något ras kommer det inte bli med den cylindern. Vill man kunna ligga och pressa och plåga lite är det en kanoncylinder att ha då hållbarheten är så bra :)

Vill du ha lite mer varv ur den så går avgasporten att höja lite så den blir lite mer varvvillig, se till att du inte karvar för mycket och går in på vattenkanalerna bara.

Arisal racing är ju ungefär som gamla T6 men med lite bättre kvalité och möjligen lite vassare men det handlar inte om mycket. Varven som du får av den kommer inte vevlagren skära på och kommer inte bli obalans i veven heller då den klarar av ca 13500rpm och det ska du väl ändå inte ligga på ;) Hållbarheten är inte lika bra som på handmade dock men blir faktiskt riktigt fin effekt i den. Kan jämföras med mk sp effektkurva men inte riktigt lika hög effekt då. Upper sport/lower mid cylinder.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
maximannen
Gasres

Inlägg av maximannen »

chifen skrev:
maximannen skrev:
TobbaN skrev: Nej men ändå :P

Portad 50 är ju helt fel att jämföra med iaf. Den har ungefär samma effekt som en bra portad 50cc men samma effektkurva som en mycket snäll cylinder, dvs lågvarvig. Hållbarheten på handmade är dessutom mycket bra och något ras kommer det inte bli med den cylindern. Vill man kunna ligga och pressa och plåga lite är det en kanoncylinder att ha då hållbarheten är så bra :)

Vill du ha lite mer varv ur den så går avgasporten att höja lite så den blir lite mer varvvillig, se till att du inte karvar för mycket och går in på vattenkanalerna bara.

Arisal racing är ju ungefär som gamla T6 men med lite bättre kvalité och möjligen lite vassare men det handlar inte om mycket. Varven som du får av den kommer inte vevlagren skära på och kommer inte bli obalans i veven heller då den klarar av ca 13500rpm och det ska du väl ändå inte ligga på ;) Hållbarheten är inte lika bra som på handmade dock men blir faktiskt riktigt fin effekt i den. Kan jämföras med mk sp effektkurva men inte riktigt lika hög effekt då. Upper sport/lower mid cylinder.
Okej en 50cc kanske va lite fel att gämföra med men tycker helt klart du ska ta airsal racingen :D
Bild
Användarens profilbild
Rabxorzz
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av Rabxorzz »

Tobban, köp ett gianelli ist. Då drar du alla med 70cc ;)
Bild
Skriv svar