Frågor

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Simon Olsson
Elmoped
Inlägg: 90
Blev medlem: 20 februari 2008, 21:23
Ort: Hörby

Frågor

Inlägg av Simon Olsson »

Kan man ha en 17 eller 19 förgasare till original cylinder på en drac? Hur gör man när man portar en cylinder? kan man ha 10 drev med effektrör när jag har hört vissa som säger att den skär med litet drev på och effektrör?
Användarens profilbild
drayper
Svårstartad skrothög
Inlägg: 177
Blev medlem: 1 juni 2007, 22:30

Re: Frågor

Inlägg av drayper »

Simon Olsson skrev:Kan man ha en 17 eller 19 förgasare till original cylinder på en drac? Hur gör man när man portar en cylinder? kan man ha 10 drev med effektrör när jag har hört vissa som säger att den skär med litet drev på och effektrör?
Fråga 1. Ja du kan ha en 17mm förgasare eller en 19 mm förgasare på en orginal drac.

Fråga 2. Kan du inte porta en cylinder ska du heller inte börja om ingen visar dig.

Fråga 3. Klart du kan ha 10 drev fram. Om den skär beror på hur du behandlar din moped om du ligger och varar sönder hela tiden så kommer den värme nypa för eller senare...

MVH
Simon Olsson
Elmoped
Inlägg: 90
Blev medlem: 20 februari 2008, 21:23
Ort: Hörby

Inlägg av Simon Olsson »

Jag vill bara veta vad som menas med portning. tack för svaren.
Användarens profilbild
drayper
Svårstartad skrothög
Inlägg: 177
Blev medlem: 1 juni 2007, 22:30

Inlägg av drayper »

Simon Olsson skrev:Jag vill bara veta vad som menas med portning. tack för svaren.

att du förstorar portarna i själva cylinder slipar upp dem så du får t.ex. större avgasport :)
Användarens profilbild
skogen_swe
Gasres
Inlägg: 1608
Blev medlem: 8 november 2007, 21:45

Inlägg av skogen_swe »

om du vill att den ska dra kraftigare fart i låg varv så tar man kanalen på avgasrörs sida då du kan fila eller på nåt liknande förstora den men inte mycket bara nån millimeter får man bara ta för de kan gå åt fel hål de blir sämre, du kan bredda den något och uppåt men inte nästan alls neråt, då den hållet så kan de gå fel. då jag snackar nu bara om några mm man tar räcker bra de. och det ska se jämnt och fint. om du ska ta förgasarens kanal sida, så får den bätre kraft i högvarv, då den är rätt skänslig va jag vet då den är något svårare och filla eller de man ska ha, tar du dom på sidorna ja då får man hålla ett extra öga på för den är skänsligast va jag hört och den måste vara nästan intill exakt lika dan som på andra sidan. Men jag tycker att du ska pilla på hälst i avgaskanalen då den är lättast va jag tycker och det är skönt med kraft i låg varv :wink:
Simon Olsson
Elmoped
Inlägg: 90
Blev medlem: 20 februari 2008, 21:23
Ort: Hörby

Inlägg av Simon Olsson »

tack för svaren!!
Användarens profilbild
wattiwatti
Elmoped
Inlägg: 134
Blev medlem: 24 februari 2008, 23:51
Ort: K-stad

Inlägg av wattiwatti »

tycker faktist inte du bör porta själv, skitlätt att det blir fel. Dra ur all effekt du kan ur cylindern med rör, förgasare, reeds, cdi och en handsmidd kolv ;) ifall du inte nöjer dig, snacka med nån erfaren som du kan dra hem till och följa portningen och kanske lära dig.;)
Rapé är för mesar..
Användarens profilbild
Gl3nn
TSR-Finnen
Inlägg: 1127
Blev medlem: 9 augusti 2007, 01:03
Ort: pargas (finland)

Inlägg av Gl3nn »

finns en guide här om du vågar ta risken :P
Användarens profilbild
skogen_swe
Gasres
Inlägg: 1608
Blev medlem: 8 november 2007, 21:45

Inlägg av skogen_swe »

nå jag siger inte i mot att göra de själv bara man gör de snyggt och inte för maffigt så är de klart man kan göra de själv, min blev grymt bätre när jag hade gjorde fast jag drog bara på avgaskanalen
Låst