Problem med Gileran :/ [uppdaterad]

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
OmgItsAlex
Elmoped

Problem med Gileran :/ [uppdaterad]

Inlägg av OmgItsAlex »

Hej allihopa!

Jag kör en Gilera SMT 05 och har lite problem :/ Jag har 2 alternativ just nu. Det ena är att lämna in den på en fasansfull service och betala DRYYYGA pengar:S Alternativ två är att kanske få lite förslag från er andra på TSR, kanske från några som har haft samma problem som mig eller som helt enkelt kan guida mig ge mig lite guidande genom mitt problem. Typ som vad det är jag ska göra, vilka verktyg behövs och vad jag möjligen behöver köpa in. Jag har ju faktiskt för övrigt väldigt lite kunskaper om motorer etc. :/

Dessa följande problem har jag, kanske på grund av att jag har borrat ut mitt originalrör och sedan satt tillbaks en plugg när min farsan kom på mig:

gashandtaget går att vrida bakåt och framåt,med effekt!
Kylarvattnet kokar
Det är olja i kylartanken
Moppen varvar inte över 6000
Det pyser luft från moppen någonstans!luftläcka vid topplocket?

Vad ska jag beställa för grejer från twostroke? :)

1.TNT - Motorpackningssats (DER)
Pris SEK 209,00

Finns i lager
Artikelnummer ACS072020

2 Dellorto Förgasarmunstycke 6mm
6mm-Förgasarmunstycke LHD
Pris SEK 19,00

Svarar på alla frågor jag kan för att ni ska kunna hjälpa mig on ni har lust.

Tack på förhand ~ ALEX :D

HJÄLP!:D

EDIT:
Finns det några andra problem som ni känner igen från beskrivningen? Det vore inte speciellt kul att beställa grejer som inte är anledningen till att den går skit :S

Finns det någon chans att pumpen i kylaren har gått sönder? Isånnafall, hur kollar jag det? :S
Senast redigerad av OmgItsAlex den 7 juni 2009, 22:30, redigerad totalt 4 gång.
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

kolla toplockspackningen. det verkar som att du har luft i kylarsystemet.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
eggi
Farsans gamla zündapp

Inlägg av eggi »

som kalle sa kolla topplocket och sen att den varvar inte mer än 6000 ka vara en strypt cdi?
robin93
Farsans gamla zündapp

Inlägg av robin93 »

nej för cdin stryper vid 10 på dom nya å vid 8,5 på dom gamla?.
OmgItsAlex
Elmoped

Inlägg av OmgItsAlex »

eggi skrev:som kalle sa kolla topplocket och sen att den varvar inte mer än 6000 ka vara en strypt cdi?
jag tror inte den är strypt för när jag körde trimmat kunde jag varva ur tills den skrek som en gris!:D
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

beror på vilken modell man har, vissa har strypt, vissa inte

Är de en 05 som har gått hårt så kan ju antingen pumpen börja bli slö, termostaten har låst sig eller som Kallepalle sa luft i kylarsystemet...

Har du olja i kylarvattnet har du ju en läcka :S Antingen är de växellådsolja eller cylinderoljan, kolla färgen på växellådsoljan och är den vit eller ljusbrun så har du en läcka i blocket nånstans...

Är inte v-lådsoljan vit så läcker de från cylindern och då är de förmodligen toppen eller cylinderfotspackningen som läcker...

Ryker moppen vitt så är de också ett tecken på läckage i toppen, och ett sånt läckage kan bidra till att vattnet blir varmare, och vattnet försvinner ju med tiden då dessutom ;)

Har du varit o pillat på pluggen alltså? och sedan satt tebax en EXAKT likadan med samma dimensioner?

Har du samma inställningar som från början så är de kanske somså att det är kylarvattnet som stör förbränningen så pass så motorn går dåligt ( då har du en rejäl läcka ) eller så är de så att du får göra en grundinställning av förgasaren...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
OmgItsAlex
Elmoped

Inlägg av OmgItsAlex »

Har du varit o pillat på pluggen alltså? och sedan satt tebax en EXAKT likadan med samma dimensioner?
det var så här, när jag köpte moppen så satt det ett HEBOtrimmrör på men original skickades med. När jag satte på original(fick inte köra trimmat för farsan) så gick den relativt bra men efter ett tag sotade den igen i förgasarn och jag behövde byta packningar i cylindern. Inte speciellt kul. efter det gick den bra så jag borrade senare ur hela pluggen. något jag däremot inte gjorde när jag trimmade var att jag inte bytte munstycke så därför den går kasst? bara ett litet tag efter det att jag trimmat kom farsan på mig och jag blev tvingad att som han sa "fixa den". När jag köpte moppen fick jag också med en "hemmagjord" plugg som jag då pillade i. Den satt inte speciellt bra och den lossnade och lade sig på tvären i röret. Svettsningen som gjorts på röret och brickan så dom satt ihop var för klent gjord. Jag svetsade om pluggen och banka i den rejält. Efter det har den gått skiitttttt!!!!! :S
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Du får nog ta och göra en hedlig grundinställning av förgasaren då för musntycket är med stor sannolikhet inte de rätta ;)
Live slow - Die whenever
OmgItsAlex
Elmoped

Inlägg av OmgItsAlex »

bensinskalle skrev:Du får nog ta och göra en hedlig grundinställning av förgasaren då för musntycket är med stor sannolikhet inte de rätta ;)
För en kille med begränsade kunskaper om mekanikens underbara värld, hur lång tid skulle det ta? ;P jag har visserligen sett guidedelen av forume och det är till synes ganska användbart(jag har läst förgasaravsnittet)
:)
Men ärligt, allt? vad behövs? Tack. :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

OmgItsAlex skrev:
bensinskalle skrev:Du får nog ta och göra en hedlig grundinställning av förgasaren då för musntycket är med stor sannolikhet inte de rätta ;)
För en kille med begränsade kunskaper om mekanikens underbara värld, hur lång tid skulle det ta? ;P jag har visserligen sett guidedelen av forume och det är till synes ganska användbart(jag har läst förgasaravsnittet)
ett gäng munstycken, tror nåt mellan 62 ( 62 lr 64 = org på Derbi, samma motor ) och kanske 75 ska duga om motorn ska vara original och du har 14mm förgasaren. Har du däremot 17,5 förgasaren så sitter de iaf 72 original i Derbi, så nåt åt de hållet ;)

Så typ munstyckena 62, 64, 68, 70, 72, 75 kan vara bra till en början...

Hur du gör för att byta osv hittar du som du vet i guidearkivet ;)
Live slow - Die whenever
OmgItsAlex
Elmoped

Inlägg av OmgItsAlex »

bensinskalle skrev:
OmgItsAlex skrev:
ett gäng munstycken, tror nåt mellan 62 ( 62 lr 64 = org på Derbi, samma motor ) och kanske 75 ska duga om motorn ska vara original och du har 14mm förgasaren. Har du däremot 17,5 förgasaren så sitter de iaf 72 original i Derbi, så nåt åt de hållet ;)

Så typ munstyckena 62, 64, 68, 70, 72, 75 kan vara bra till en början...

Hur du gör för att byta osv hittar du som du vet i guidearkivet ;)

Man kan alltså beställa hela set med olika munstycken? och sen följa guiden som sagt för att veta vilket som passar? men hur långt tid typ tar det för att fica packningensbytet på cylindern? termostaten är nog inte påverkad tror jag...
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Byta topppackningen eller o-ringen/ringarna som de egentligen är går ganska lätt om man är van, är ingen tortyr om man är ovan heller för den delen...

Men man måste tömma kylarvätskan, skruva av topplocket o byta o skruva tillbaka igen sen bara ;)

Gäller bara att du har en momentnyckel och de rätta åtdragningsvärdena för din cylinder så du drar ihop de rätt sen ;)
Live slow - Die whenever
OmgItsAlex
Elmoped

Inlägg av OmgItsAlex »

bensinskalle skrev:Byta topppackningen eller o-ringen/ringarna som de egentligen är går ganska lätt om man är van, är ingen tortyr om man är ovan heller för den delen...

Men man måste tömma kylarvätskan, skruva av topplocket o byta o skruva tillbaka igen sen bara ;)

Gäller bara att du har en momentnyckel och de rätta åtdragningsvärdena för din cylinder så du drar ihop de rätt sen ;)
Jodå :) det har jag allt :) då vet jag vad jag ska göra imorrn :D åker väl och köper packningar på biltema om det finns ;P kan jag lika gärna passa på att tvätta moppen när jag ändå grejar :)
OmgItsAlex
Elmoped

Inlägg av OmgItsAlex »

Men finns det olika sorters packningar och olika sorters munstycken ?? eller är det bara att beställa?
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

du ska ha dellortomunstycken med 6mm gänga. packningar finns det också olika
OmgItsAlex
Elmoped

Inlägg av OmgItsAlex »

kallepalle skrev:du ska ha dellortomunstycken med 6mm gänga. packningar finns det också olika

http://twostroke.se/product.asp?product=7538

är det denna? :)
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

helt rätt.
Låst