tja,
har kört med min speedforce ett tag och skulle vilja ha lite mer fart. kan någon erfaren moppe-boy berätta lite om vad det finns för strypningar och hur jag ska göra?
jag har verkligen NOLL koll om moppar så de vore najs om ni förklarar
ta bort v-ringen, bah att du plockar bort variator kåpan och sen ta en mutter dragare och lossa sen sitter de en ring som du tar bort och vips har du typ gjort 10-15 kmh mer
Debianbil skrev:ta bort v-ringen, bah att du plockar bort variator kåpan och sen ta en mutter dragare och lossa sen sitter de en ring som du tar bort och vips har du typ gjort 10-15 kmh mer
Du kanske måste byta vikter med, men det vet ja inte riktigt själv hur man gör Sen kan du ju kolla om det finns nån plugg i röret
I många länder får Eu-mopeder framföras i betydligt högre hastigheter än 45 km/h. När mopederna kommer till Sverige så stryper man motorerna på olika sätt. De vanligaste strypningarna brukar vara, variatorring, Luftplugg i luftburken, plugg i avgasröret (vanligen vid utblåset på cylindern) I bland kan en strypning på avgasröret förstärkas med ett så kallat blindrör. Det är ett rör som ofta går paralellt med ordinarie med tar bara slut. De brukar också finnas en Cdi-box som är strypt. På de allra flesta cd i -boxar kan man lätt plugga ur själva genon att kapa en kabel, men det förekommer även sådana man måste trist nog byta hela boxen mot en ostrypt.
Men glöm bara inte när du tar bort vissa strypningar måste huvudmunstycket bytas i förgasaren till större. Men detta behöver du inte när du plockar bara variatorringen och oftast behävs det inte i heller när du kapar bort blindröret, men man ska aldrig vara säker eftersom saker och ting kan skilja sig från fabrikat till fabrikat.