Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Moderatorer: Speedway , MrAndersson , TheAndersson , CaToXXo
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860 Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:
Inlägg
av kallepalle » 19 april 2009, 11:08
med en vassare cylinder får du ju mer hk
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller
MinikeV
Gasglad!
Inlägg: 854 Blev medlem: 2 februari 2009, 15:16
Ort: Finland
Inlägg
av MinikeV » 19 april 2009, 11:10
kallepalle skrev: med en vassare cylinder får du ju mer hk
Ja men vad är det då för skillnad i effekt på en sport och racing cylinder?
Lägg dig inte i sa mannen som sket i sängen
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860 Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:
Inlägg
av kallepalle » 19 april 2009, 11:19
du får ut mycket mer hk i en midrace/hyper änn i en sport
exakt hur stor skillnad det blir går inte säga om man inte säger resterande setup, specifierar just vilket cylinder och sedan bänkar dom båda.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller
MinikeV
Gasglad!
Inlägg: 854 Blev medlem: 2 februari 2009, 15:16
Ort: Finland
Inlägg
av MinikeV » 19 april 2009, 11:21
hade tänkt köra orginal men med en 50cc sport eller racing. så vilken är bättre om jag bara vill ha mera kraft och int så mycket fart?
Lägg dig inte i sa mannen som sket i sängen
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860 Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:
Inlägg
av kallepalle » 19 april 2009, 11:24
om du ska köra med pluggat orginalrör så lär du välja en sportcylinder. för att du kommer alldrig kunna komma upp i varvtal som en racecylinder går upp i med ett plugat orginalrör. köp en vanlig 50cc sport cylinder tex barikit 50cc.
eller så köper du en mk handmade 70cc eller polini guss 80cc. båda lågvarviga sportcylindrar som passar bäst ihop med ditt pluggade orginalrör. detta pga effektkurvan liknar rörets mest av alla
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller
kjj
Elmoped
Inlägg: 88 Blev medlem: 4 oktober 2008, 20:19
Ort: umeå
Kontakt:
Inlägg
av kjj » 19 april 2009, 13:01
hur många hästar har barikit 80cc och barikit 75cc?
död åt slöa mopeder!
MinikeV
Gasglad!
Inlägg: 854 Blev medlem: 2 februari 2009, 15:16
Ort: Finland
Inlägg
av MinikeV » 19 april 2009, 19:43
Min moppe gör ca 70km/h nu med urpluggat rör och orginaldrevning (12/53) så hur fort skulle den gå men airsal 50cc sport cylinder och 11/65 drevning?
Tacksam för svar
Lägg dig inte i sa mannen som sket i sängen
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773 Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall
Inlägg
av chifen » 19 april 2009, 19:58
MinikeV skrev: Min moppe gör ca 70km/h nu med urpluggat rör och orginaldrevning (12/53) så hur fort skulle den gå men airsal 50cc sport cylinder och 11/65 drevning?
Tacksam för svar
60km/h möjligen. Betydligt bättre acceleration
antonjansson_
Svårstartad skrothög
Inlägg: 307 Blev medlem: 1 februari 2009, 19:36
Ort: vasa
Inlägg
av antonjansson_ » 19 april 2009, 20:01
chifen skrev: MinikeV skrev: Min moppe gör ca 70km/h nu med urpluggat rör och orginaldrevning (12/53) så hur fort skulle den gå men airsal 50cc sport cylinder och 11/65 drevning?
Tacksam för svar
60km/h möjligen. Betydligt bättre acceleration
Men kmr det passa med orginal rör å fögg ?
Polisen och bromsen är fartens hinder !
MinikeV
Gasglad!
Inlägg: 854 Blev medlem: 2 februari 2009, 15:16
Ort: Finland
Inlägg
av MinikeV » 19 april 2009, 20:02
chifen skrev: MinikeV skrev: Min moppe gör ca 70km/h nu med urpluggat rör och orginaldrevning (12/53) så hur fort skulle den gå men airsal 50cc sport cylinder och 11/65 drevning?
Tacksam för svar
60km/h möjligen. Betydligt bättre acceleration
12/65 då?
Lägg dig inte i sa mannen som sket i sängen
antonjansson_
Svårstartad skrothög
Inlägg: 307 Blev medlem: 1 februari 2009, 19:36
Ort: vasa
Inlägg
av antonjansson_ » 19 april 2009, 20:07
MinikeV skrev: chifen skrev: MinikeV skrev: Min moppe gör ca 70km/h nu med urpluggat rör och orginaldrevning (12/53) så hur fort skulle den gå men airsal 50cc sport cylinder och 11/65 drevning?
Tacksam för svar
60km/h möjligen. Betydligt bättre acceleration
12/65 då?
Nå 11 å 12 eju int så jätte stor skillnad. kanske 63
Polisen och bromsen är fartens hinder !
MinikeV
Gasglad!
Inlägg: 854 Blev medlem: 2 februari 2009, 15:16
Ort: Finland
Inlägg
av MinikeV » 19 april 2009, 20:12
11/60 då
Lägg dig inte i sa mannen som sket i sängen
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773 Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall
Inlägg
av chifen » 19 april 2009, 20:15
MinikeV skrev: 11/60 då
Skulle fortsätta på 12/53 jag. Ta denna diskussion i drevningstråden =)
MinikeV
Gasglad!
Inlägg: 854 Blev medlem: 2 februari 2009, 15:16
Ort: Finland
Inlägg
av MinikeV » 19 april 2009, 20:17
chifen skrev: MinikeV skrev: 11/60 då
Skulle fortsätta på 12/53 jag. Ta denna diskussion i drevningstråden =)
Men alltså jag kulle vilja ha den och gå ca 65 men med hyffsat bra axx
Lägg dig inte i sa mannen som sket i sängen
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635 Blev medlem: 9 november 2007, 15:39
Inlägg
av bensinskalle » 19 april 2009, 20:39
kjj skrev: hur många hästar har barikit 80cc och barikit 75cc?
de beror på vilka cylindrar du menar...
Är de sport, hyper eller midrace? 5 cc är inte mkt volym så skulle cylindrarna vara exakt likadana förutom lite större borrning på ena så märks de knappt...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
adam_CpiPerformance
Elmoped
Inlägg: 13 Blev medlem: 23 mars 2009, 20:45
Ort: Uddevalla
Inlägg
av adam_CpiPerformance » 20 april 2009, 15:03
Jag kör just nu:
Hebo underliggande
luftfilter
ostrypt cdi
19mm förgasare
ny koppling
13/56.
Kommer airsal 80cc funka till orgveven/setupen eller vad krävs ?
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773 Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall
Inlägg
av chifen » 20 april 2009, 15:48
Jag skulle byta vev till den cylindern
kjj
Elmoped
Inlägg: 88 Blev medlem: 4 oktober 2008, 20:19
Ort: umeå
Kontakt:
Inlägg
av kjj » 20 april 2009, 18:56
tror 75cc är sport och 80cc hyper men vet inte :/
död åt slöa mopeder!
Riejumrx
Hedersmedlem
Inlägg: 5739 Blev medlem: 23 mars 2008, 17:11
Inlägg
av Riejumrx » 21 april 2009, 19:26
adam_CpiPerformance skrev: Hadde min originalfögge funkat till 80cc airsal. ( rätt bestyckad )?
nej, du bör byta upp dig till 24 mm
Nyxorzz
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937 Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51
Inlägg
av DEA!! » 21 april 2009, 19:30
adam_CpiPerformance skrev: Hur är det med veven då ? den ger 12hk och bör varva mindre en t6 70cc. fungerar org ?
jag tycker du skulle byta för att få ut mer effekt och va säker på att den hå¨ller
Årets Styrelsemedlem 2013
adam_CpiPerformance
Elmoped
Inlägg: 13 Blev medlem: 23 mars 2009, 20:45
Ort: Uddevalla
Inlägg
av adam_CpiPerformance » 21 april 2009, 19:32
80cc airsal är den ända cylindern som finns till cpi ( skruvfäste ) så det är ända valet tror jag . Vill verkligen inte byta vev. Finns det någonstans någon annan cylinder en jusst denna till cpi ?
mtpower
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 408 Blev medlem: 31 mars 2008, 17:35
Ort: Jag kör MT5 / Vara
Kontakt:
Inlägg
av mtpower » 21 april 2009, 19:50
kjj skrev: tror 75cc är sport och 80cc hyper men vet inte :/
Tror knappast de räknar kubiken vid de olika klasserna, snarare effekten..
MT5 for life!
Jag hatar DT.
Ta inte allt bokstavligt...
Tveka inte att dra iväg ett PM om du behöver hjälp med din MT.
RiejuForce
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 540 Blev medlem: 22 oktober 2008, 21:57
Ort: Stockholm
Inlägg
av RiejuForce » 26 april 2009, 11:51
Vilken cylinder är vassast?
manston red revo 70 vs. pro race 70
ProoStunter
Elmoped
Inlägg: 137 Blev medlem: 3 februari 2009, 16:01
Inlägg
av ProoStunter » 26 april 2009, 11:58
en Rieju drac har original drev och tk(high quality) rör
vad går den om ag köper Metrakit - Cylinderkit (Handmade) 70 cc (AM6)
eeh...hej
RiejuSpike03
Elmoped
Inlägg: 105 Blev medlem: 21 maj 2008, 19:33
Ort: Falköping
Inlägg
av RiejuSpike03 » 26 april 2009, 12:05
någon som vet en billig 50cc cylinder som är bra?
DraceN^
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 675 Blev medlem: 16 november 2008, 18:14
Ort: Stockholm
Kontakt:
Inlägg
av DraceN^ » 26 april 2009, 12:13
RiejuSpike03 skrev: någon som vet en billig 50cc cylinder som är bra?
airsal 50 porta den så e allt klart
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860 Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:
Inlägg
av kallepalle » 26 april 2009, 13:26
ta hellre en barikit 50 då. bättre kolvkvalitet
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller
ProoStunter
Elmoped
Inlägg: 137 Blev medlem: 3 februari 2009, 16:01
Inlägg
av ProoStunter » 30 april 2009, 22:36
måste jag byta vev till mk handmade 70cc och tk rör?
eeh...hej
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860 Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:
Inlägg
av kallepalle » 30 april 2009, 22:53
ProoStunter skrev: måste jag byta vev till mk handmade 70cc och tk rör?
nej.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937 Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51
Inlägg
av DEA!! » 1 maj 2009, 08:06
ProoStunter skrev: en Rieju drac har original drev och tk(high quality) rör
vad går den om ag köper Metrakit - Cylinderkit (Handmade) 70 cc (AM6)
Den ska nog gå runt 100 iaf!
Årets Styrelsemedlem 2013
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937 Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51
Inlägg
av DEA!! » 1 maj 2009, 08:08
Den gör ingen skillnad, jag tror mer på den första cylindern!
Årets Styrelsemedlem 2013