Dålig gasrespons

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Tomaz
King of the street

Dålig gasrespons

Inlägg av Tomaz »

Hej !

Har ett litet problem med Derbi'n igen.
När jag gasar till t.ex. 3000-4000rpm så stannar gasen där även när jag dragit tillbaka den.
Detta är bara när den står på friläge och jag gasar.
När jag gasar mer, 4000rpm och uppåt så är det inga problem.

När jag kör är det häller inga problem. Vad kan felet vara ?

Har föresten fixat det där med cylindern nu, kommer ingen rök från den längre. :wink:

MvH/DerbiSM
FruityMaster
Elmoped
Kontakt:

Re: Dålig gasrespons

Inlägg av FruityMaster »

DerbiSM skrev:Hej !

Har ett litet problem med Derbi'n igen.
När jag gasar till t.ex. 3000-4000rpm så stannar gasen där även när jag dragit tillbaka den.
Detta är bara när den står på friläge och jag gasar.
När jag gasar mer, 4000rpm och uppåt så är det inga problem.

När jag kör är det häller inga problem. Vad kan felet vara ?

Har föresten fixat det där med cylindern nu, kommer ingen rök från den längre. :wink:

MvH/DerbiSM
kan tyvärr inte svaret men faaaaan va me fel du har på din Derbi xD
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!

Inlägg av derbi_senda93 »

simpelt ;) hade samma problem med min Derbi.
när jag stod på tomgång och gasade så stannade rpm-mätaren vid 4000 rpm och hängde sig där och sen efter några sekunder gick den ner till tomgången igen och sen ville den dö om man inte gasade ^^

det var för att om jag hade luftskruven utskruvad mer än 4,5 varv så gjorde den sådär - alltså den får för mycket luft och för lite bensin. så då skruvade jag in luftskruven i botten samtidigt som jag höjde tomgången på tomgångsskruven så att den inte skulle dö, sen skruvade jag ut luftskruven 0,5 varv i taget samtidigt som jag sänkte tomgången med tomgångsskruven tills luftskruven var ute 4,5 varv :D
men eftersom jag hade ett lite större munstycke i (70) så kunde jag ha luftskruven 4,5 varv ute medans tändstiftet såg fint ut.. men har man mindre munstycke får man ju naturligtvis köra en sväng efter varje skruvning och kolla stiftet tills man har rätt blandning :P

prova göra så till att börja med och återkom om den fortfarande dampar ^^ Lycka till!

Btw, hur många varv ut har du luftskruven nu?
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Derbi_senda93 skrev:simpelt ;) hade samma problem med min Derbi.
när jag stod på tomgång och gasade så stannade rpm-mätaren vid 4000 rpm och hängde sig där och sen efter några sekunder gick den ner till tomgången igen och sen ville den dö om man inte gasade ^^

det var för att om jag hade luftskruven utskruvad mer än 4,5 varv så gjorde den sådär - alltså den får för mycket luft och för lite bensin. så då skruvade jag in luftskruven i botten samtidigt som jag höjde tomgången på tomgångsskruven så att den inte skulle dö, sen skruvade jag ut luftskruven 0,5 varv i taget samtidigt som jag sänkte tomgången med tomgångsskruven tills luftskruven var ute 4,5 varv :D
men eftersom jag hade ett lite större munstycke i (70) så kunde jag ha luftskruven 4,5 varv ute medans tändstiftet såg fint ut.. men har man mindre munstycke får man ju naturligtvis köra en sväng efter varje skruvning och kolla stiftet tills man har rätt blandning :P

prova göra så till att börja med och återkom om den fortfarande dampar ^^ Lycka till!

Btw, hur många varv ut har du luftskruven nu?
Jaha okej, så det är bara luftskruven jag ska skruva på.
Tomgången är perfekt, den dör inte och är inte för hög.
Luftskruven är utåtskruvad 5 varv, hehe. Men ska testa att skruva in den till 4 eller 4,5 varv. :)

FruityMaster: Mm, kanske de. Men jag fixar ju allt. Just nu är detta det ända problemet med den och det ska fixas imorgon.
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!

DerbiSM skrev:Jaha okej, så det är bara luftskruven jag ska skruva på.
Luftskruven är utåtskruvad 5 varv, hehe. Men ska testa att skruva in den till 4 eller 4,5 varv. :)
Men då är det ju det, att du har den 5 varv ut. då får den för mycket luft så skruva in den till mellan 4-4,5 varv så löser det sig direkt, lovar! ;)
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Derbi_senda93 skrev:
DerbiSM skrev:Jaha okej, så det är bara luftskruven jag ska skruva på.
Men då är det ju det, att du har den 5 varv ut. då får den för mycket luft så skruva in den till mellan 4-4,5 varv så löser det sig direkt, lovar! ;)
Hehe, okej gött !
Ska fixa det imorgon. Får hoppas på att det löser sig, de är verkligen irriterande när den håller på så. :)

Tack för hjälpen Derbi_senda93 ! :)
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!

Varsågod och lycka till! :)
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Derbi_senda93 skrev:Varsågod och lycka till! :)
Tack, jag hör av mig imorrn och säger hur det blev. :wink:
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Det är fixat nu ! :)
Det va luftskruven som var problemet. Den var utåt skruvad 5 varv och nu är den utåtskruvad 4 varv och gasresponsen är perfekt ! :)
Låst