simpelt

hade samma problem med min Derbi.
när jag stod på tomgång och gasade så stannade rpm-mätaren vid 4000 rpm och hängde sig där och sen efter några sekunder gick den ner till tomgången igen och sen ville den dö om man inte gasade ^^
det var för att om jag hade luftskruven utskruvad mer än 4,5 varv så gjorde den sådär - alltså den får för mycket luft och för lite bensin. så då skruvade jag in luftskruven i botten samtidigt som jag höjde tomgången på tomgångsskruven så att den inte skulle dö, sen skruvade jag ut luftskruven 0,5 varv i taget samtidigt som jag sänkte tomgången med tomgångsskruven tills luftskruven var ute 4,5 varv
men eftersom jag hade ett lite större munstycke i (70) så kunde jag ha luftskruven 4,5 varv ute medans tändstiftet såg fint ut.. men har man mindre munstycke får man ju naturligtvis köra en sväng efter varje skruvning och kolla stiftet tills man har rätt blandning
prova göra så till att börja med och återkom om den fortfarande dampar ^^ Lycka till!
Btw, hur många varv ut har du luftskruven nu?