Boost bottle

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.

Är det värt att skaffa en boost bottle ?

Omröstningen slutade 11 februari 2009, 23:19

JA
11
41%
NEJ
16
59%

Antal röster: 27

Tomaz
King of the street

Boost bottle

Inlägg av Tomaz »

Hej !

Funderar på att skaffa en boost bottle till Derbi'n, så nu undrar jag om det är någon som har/haft en sån till sin Derbi och isf hur den funkade och om den ger ett bättre gasrespons ?

Är det svårt att montera en sån ? Skadar den nått i motorn ?

Skulle nån kunna förklara lite enkelt hur man monterar den?

Mvh/DerbiSM

Edit: vilken tycker ni jag ska skaffa isf:

1. http://www.twostroke.se/product.asp?product=9709
2. http://www.twostroke.se/product.asp?product=7559
3. http://www.twostroke.se/product.asp?product=7548
4. http://www.twostroke.se/product.asp?product=12595

säg också varför ni tycker jag ska skaffa just den
JohanG
Varnad

Inlägg av JohanG »

Skadar nog ingenting vad jag tror iaf.
Men den är nog lätt att montera om du köper ett insug som redan har en nippel redo för ett gasbox.
Annars får du borra och ha dej.!:)
Användarens profilbild
RiejuForce
Farsans gamla zündapp

Inlägg av RiejuForce »

För att få ut nåt vettigt ur boost bottle ska man bygga en egen som är avstämd för motorn.
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

JohanG skrev:Skadar nog ingenting vad jag tror iaf.
Men den är nog lätt att montera om du köper ett insug som redan har en nippel redo för ett gasbox.
Jo , jag vet att man ska borra.. men Derbi har ju en liten gummislang mellan förgasaren och insuget, kan man inte bara göra en nippel i den gummislangen ?

förstår ni inte vilken slang jag menar så kan jag ta kort på den och visa.
RiejuForce skrev:För att få ut nåt vettigt ur boost bottle ska man bygga en egen som är avstämd för motorn.
Så om jag köper en färdig så får inte jag ut någonting av det ? :/
Användarens profilbild
meanzick
Axel och Vickes personliga slav
Kontakt:

Inlägg av meanzick »

DerbiSM skrev:
Jo , jag vet att man ska borra.. men Derbi har ju en liten gummislang mellan förgasaren och insuget, kan man inte bara göra en nippel i den gummislangen ?

RiejuForce skrev:För att få ut nåt vettigt ur boost bottle ska man bygga en egen som är avstämd för motorn.
inte mycket till en originalmoppe. Med andra ord, inget märkbart skulle jag tro.
Kanske att du hade märkt de om du stuntade men inte annars skulle jag tro.
Bensinförbrukningen vet jag dock inte om man märket ngt på.
Tillhör mille!
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

meanzick skrev:
DerbiSM skrev:

inte mycket till en originalmoppe. Med andra ord, inget märkbart skulle jag tro.
Okej, jag var mer ute efter ett bättre axx, men det är inget man får av en boost bottle om man kör helt orginal eller ? (kanske ska köra med sportluftfilter också men kanske inte har så mycket med saken att göra..?)
mtpower
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av mtpower »

DerbiSM skrev:
meanzick skrev:
DerbiSM skrev: Jo , jag vet att man ska borra.. men Derbi har ju en liten gummislang mellan förgasaren och insuget, kan man inte bara göra en nippel i den gummislangen ?

Okej, jag var mer ute efter ett bättre axx, men det är inget man får av en boost bottle om man kör helt orginal eller ? (kanske ska köra med sportluftfilter också men kanske inte har så mycket med saken att göra..?)
Har inte satt mig in så mycket i detta ämnet, men vad jag har förstått så minskar den bränsleförbrukningen, inte acceleration. (Kan inte svara säkert, rätta mig gärna ni som vet.)
MT5 for life!

Jag hatar DT.

Ta inte allt bokstavligt...

Tveka inte att dra iväg ett PM om du behöver hjälp med din MT.
Användarens profilbild
MarcusAndersson
King of the street
Kontakt:

Inlägg av MarcusAndersson »

Du kommer inte märka ett skit.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Jag fick i alla fall en märkbar skillnad när ja satte dit en stage6 på min drd ;)

Körde då med trimmrör, de blev betydligt bättre gasrespons ( den gick inte riktigt rent innan ), och de gjorde skillnad på toppen ;)

Generellt tips för köp-bottles, man ska borra in nippeln så nära motorn som möjligt, och ha kort slang ;)

De är svårt att sätta nippeln i gummit, för mellanrummet mellan insuget och förgasaren är bara några millimeter... Och de fäster dåligt i gummit. Jag borrade in en nippel i insuget, de gick skitbra och de va inte så svårt heller, när man använda förrgängtapp och vanlig tapp sen :D
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

om boostbottlen är avstämd så kan man minska bränsleförbrukning med upp till 25% iaf. och om man kör trimmat så kan man märka lite på gasrespons också
sonnydrifter
Elmoped

Inlägg av sonnydrifter »

du märker de TRO MIG om du inte har srypt cdi eller liknande pga du måste kunna varva ut motorn å på orginal mt5 -90 så toppar den 85+ me drevning så du märker de ska du se men kolv ringer å vevstake borde bytas ut mot riktiga grejer annars e den skrot efter 1 dag ......eller 2.......å tänk på kort slang från insug till bost bottel...desto kortare desto bättre :twisted:
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

var serriös nu.
Användarens profilbild
forsan92
Farsans gamla zündapp

Inlägg av forsan92 »

jag har en Doopler själv o tycker att det märks med iaf bensinförbrukning trots att jag bara har den klena setupen jag har.

Enda tråkiga med boost bottle är att de kan "krångla" lite när man är på högvarv och sen släpper gasen så vill han gärna dö en liten stund för att all bensin åker upp i boxen, men det är det enda negativa tycker jag ;)

Men satsa på Doopler eller Stage 6 tycker jag men absolut inte TNT,
okej emd TNt i styling men ska nog inte lita på de i trminingen sen...
Forsell
Användarens profilbild
meanzick
Kontakt:

Inlägg av meanzick »

Asså en boostbottle kostar 100 spänn.
De är väll bara att prova och märker du inget kan du iaf vara stolt över ditt senaste tntköpstylinginköp ;)
Tillhör mille!
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Jag kör ju orginal så jag kommer inte märka något alltså.. :/

Jag var ute efter ett bättre axx och bättre gasrespons, men det är ingen som använt en boost bottle på en orginal Senda och kan säga om det märktes något eller inte ?

Tack för alla svar !
meanzick skrev:Asså en boostbottle kostar 100 spänn.
De är väll bara att prova och märker du inget kan du iaf vara stolt över ditt senaste tntköpstylinginköp ;)
tänkte köpa doppler'n, vill helst inte lägga ut 300:- i onödan. =)
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

Nej nej nej nej nej nej nej nej och åter Nej!
Utför professionella motorarbeten, klyvning, match-portning, montering osv.
PM!

Säljer MASSOR med delar, Senda SM 260MM Bromsskiva, DRD PRO Original-avgasrör + ljuddämpare OSV OSV! PM!
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Henry skrev:Nej nej nej nej nej nej nej nej och åter Nej!
Hehe, okej.
Blir nog ingen boost bottle då :/

tråden kan låsas nu.
Användarens profilbild
Dz2
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Dz2 »

DerbiSM skrev:
Henry skrev:Nej nej nej nej nej nej nej nej och åter Nej!
Hehe, okej.
Blir nog ingen boost bottle då :/

tråden kan låsas nu.
Boost bottle fungerar i högsta grad. Dock inte likadant på alla motorer eller set-upp'er.
En kompis strippade Honda SFX med lite småtrimm (inte ens effektkrök/cylinder) fick ett nätt gasres med boost bottle som han hadde gjort utav en santa maria kryddburk.
På min ena Malaguti gjorde det ingen skillnad. På den andra så blev det en jädra skillnad. Allting handlar nog om slumpen och turen när det gäller boost bottle.
~OWR~ One Wheel riders ;)
R.I.P DooD
Kolla mina projekt!
Användarens profilbild
tulken
Svårstartad skrothög

Inlägg av tulken »

Tycker inte du ska skaffa det om resten av mopeden ör orginal, då tjänar du inget på det
Tulken is my naaaaaaaaame!
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

tulken skrev:Tycker inte du ska skaffa det om resten av mopeden ör orginal, då tjänar du inget på det
okej, så om jag skulle köra med sportluftfilter och en bost bottle och resten av mopeden skulle vara orginal skulle inte jag märka något på axx'et då?

Är alltså ute efter ett bättre axx inte toppfart, och dem sakerna jag tänk göra hittils är att byta drev, sportluftfilter och kanske en boost bottle. Ge gärna yttligare förslag på vad jag kan göra för att få ett bättre axx ! =)
Användarens profilbild
forsan92
Farsans gamla zündapp

Inlägg av forsan92 »

DerbiSM skrev:
tulken skrev:Tycker inte du ska skaffa det om resten av mopeden ör orginal, då tjänar du inget på det
okej, så om jag skulle köra med sportluftfilter och en bost bottle och resten av mopeden skulle vara orginal skulle inte jag märka något på axx'et då?

Är alltså ute efter ett bättre axx inte toppfart, och dem sakerna jag tänk göra hittils är att byta drev, sportluftfilter och kanske en boost bottle. Ge gärna yttligare förslag på vad jag kan göra för att få ett bättre axx ! =)
inge axx kommer märkas på den setupen, hade tur själv att jag märker bensinförbrukningen men märker inge på axx...
så skaffa ny cylinder o rör o fögg... aa litte väre grejjer till setupen för att det ska märkas...

Förslag till bättre axx: pizzadrevning, lågvarvigt rör som metrakit Thrower eller ett Leovince, eller en lågvarvig cylinder( vet inte vilken cylinder som är lågvarvig för har inegn koll på de men det finns :P )
detta är mer värt att lägga ut pengar på om du ska få ut mer axx...
Forsell
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

forsan92 skrev:
DerbiSM skrev:

inge axx kommer märkas på den setupen, hade tur själv att jag märker bensinförbrukningen men märker inge på axx...
så skaffa ny cylinder o rör o fögg... aa litte väre grejjer till setupen för att det ska märkas...

Förslag till bättre axx: pizzadrevning, lågvarvigt rör som metrakit Thrower eller ett Leovince, eller en lågvarvig cylinder( vet inte vilken cylinder som är lågvarvig för har inegn koll på de men det finns :P )
detta är mer värt att lägga ut pengar på om du ska få ut mer axx...
Jag vill inte trimma synligt, alltså inte med rör o.s.v.
Användarens profilbild
forsan92
Farsans gamla zündapp

Inlägg av forsan92 »

okej, men det är vad föreslår, tror nog det inte finns så många mer alternativ
Forsell
x255z3D
Svårstartad skrothög

Inlägg av x255z3D »

stör mig stenhårt på folk som tror att lågvarv=bättre axx (vet inte om det var det du menade men det lät som det iallafall :P )
men skaffa 70cc o plundra orginalröret då ? ;) (du kanske har tonvis med strypningar i orginalröret så klaga gärna emot isåfall :) )
tex mk handmade är riktigt skön att köra med och är billig med :)
Användarens profilbild
meanzick
Kontakt:

Inlägg av meanzick »

x255z3D skrev:stör mig stenhårt på folk som tror att lågvarv=bättre axx (vet inte om det var det du menade men det lät som det iallafall :P )
men skaffa 70cc o plundra orginalröret då ? ;) (du kanske har tonvis med strypningar i orginalröret så klaga gärna emot isåfall :) )
men han ville ju inte ha högre toppfart, bara axx väll ? :roll:
Tillhör mille!
Användarens profilbild
Debianbil
Pimp á la krääm

Inlägg av Debianbil »

Take it or leave it ;)
<---- :)
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

meanzick skrev:
x255z3D skrev:stör mig stenhårt på folk som tror att lågvarv=bättre axx (vet inte om det var det du menade men det lät som det iallafall :P )
men han ville ju inte ha högre toppfart, bara axx väll ? :roll:
Exakt !
Tommmy
Elmoped

Inlägg av Tommmy »

jag hade 70cc och rör , jag märkte ingen skillnad när jag satt på boostbottle , med andra ord helt onödigt!
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Verkar som att det har blivit skillnad för en del som skaffat boost bottle och för en del inte.

t.ex. bensinskalle's drd blev det ju skillnad på när han körde med rör och han som skrev precis innan detta inlägg hade det inte blivit skillnad för även att han körde med 70cc och rör.

Men jag ska inte skaffa boost bottle, nästan alla är överens om att det är onödigt att skaffa det till en orginal moppe. Men om jag ska trimma med rör eller liknande så tar jag och skaffar en ! =)
Användarens profilbild
DraceN^
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av DraceN^ »

skit i boost bottle och börja trimma på riktigt :twisted:
Rieju DRAC TILL SALU! PM MIG OR MSN JOHAN.25@LIVE.SE

kolla in mina projekt :) och skriv en kommentar
Rieju Drac
http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=9296
Kawasaki kx125
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=11544
Frullen_91
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Frullen_91 »

Team High-End Racing

Kiesler racing Ts2 http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 317#269317

Utför renoveringar av mopeder.

Bygger även motorer efter kundens önskemål
Låst