Bränsle problem

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Fiddy125
Elmoped

Bränsle problem

Inlägg av Fiddy125 »

hej
köpte en Derbi för ett tag sen och har ett litet problem med den nu, när jag precis startar den så blöddrar den och även om jag gasar max så går den knappt upp i varv... :? sen när den vart på ett tag blir den bättre. men jag måste stänga av bensinkranen helt i typ 30sek och sen blir den bra typ... verkar alltså få för mkt bensin och det är inte pga av munstycket.. kör med 64 och de ä orginal.

så nån som vet vad problemet kan vara?

är ganska ny här så jag vet inte om jag skrivit i fel kategori eller liknande.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Rätt kategori ;)

De är fullt normalt att moppen gör såhär ;)

När motorn är kall så beter den sig som om den får mer luft än vad den ska ha, eftersom kall luft innehåller mer syre än varm luft enkelt förklarat ;)

SÅ när du kallstartar moppen så går den "snålt" / får för lite bensin, och de är därför som den går dåligt ;) De är lite därför man har choken, den ska underlätta detta men de kan fortfarande förekomma .... Choken stryper nämligen lufttillförseln så att motorn får mer bensin i slutblandningen i förgasaren ;)

Problemet försvinner när motorn har hunnit bli lite varm, då får den lite mindre syre och då blir blandningen rätt ;)

Sen skulle jag vilja veta vad du har för Senda ;) För grejen är den att alla sendor som jag känner till åtminstone, har automatisk bensinkran ;) Så vad var de du stängde av egentligen?
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Fiddy125
Elmoped

Inlägg av Fiddy125 »

bensinskalle skrev:Rätt kategori ;)

De är fullt normalt att moppen gör såhär ;)

När motorn är kall så beter den sig som om den får mer luft än vad den ska ha, eftersom kall luft innehåller mer syre än varm luft enkelt förklarat ;)

SÅ när du kallstartar moppen så går den "snålt" / får för lite bensin, och de är därför som den går dåligt ;) De är lite därför man har choken, den ska underlätta detta men de kan fortfarande förekomma .... Choken stryper nämligen lufttillförseln så att motorn får mer bensin i slutblandningen i förgasaren ;)

Problemet försvinner när motorn har hunnit bli lite varm, då får den lite mindre syre och då blir blandningen rätt ;)

Sen skulle jag vilja veta vad du har för Senda ;) För grejen är den att alla sendor som jag känner till åtminstone, har automatisk bensinkran ;) Så vad var de du stängde av egentligen?
blir bara värre när jag tar upp choken :? verkar få för Mycket bensin :? jag har en 01:a, och de finns en bensinkran precis under tanken :) förra ägaren sa att det va bensinkranen och de verkar stämma, för när jag stänger av får den ingen bensin och börjar varva mkt på tomgång och när jag glömmer den på så går den konstigt en stund när jag startar moppen..
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

kan va att de läcker in bensin i cylindern när den är avstängd. kom ihåg att stänga av kranen när du stannar moppen så ska problemet var alöst
mtpower
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av mtpower »

Kompisens MT uppförde sig liknande, gick bra efter ett tag med avstängd bensinkran, sen tog soppan slut så man fick dra på den igen. Sen fick man stänga av.

Felet var att reedventilerna var utslitna, vem vet om det inte är samma orsak här?
MT5 for life!

Jag hatar DT.

Ta inte allt bokstavligt...

Tveka inte att dra iväg ett PM om du behöver hjälp med din MT.
Låst