Slår gnistor ur avgasröret

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Dentar
Elmoped

Slår gnistor ur avgasröret

Inlägg av Dentar »

hej, har nu nyligen satt på mitt stage6 70cc sport och min 17.5mm ögge, har storlek 115 på munstycke och testat migfram länge nu och kommit fram till att denna ''fungerar'' bäst, har sportluftfilter och leovince zx urpluggat rör, nya membran Hebo variator och dyl. men fortfarande så får jag itne moppen att funka bra, den varvar så den vill gå frammåt hela tiden på tomgång, dålig gas svar, altså tar några sekunder innan det händer någonting, dock bara på lite högre varv när den står stilla så svarar den snabbt, slår gnistor ut ur avgasröret, gör kanske max 35 km/h vad kan vara felet?
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem

Inlägg av Riejumrx »

du ska inte ha öleovince zx när du kör på 70 cc , byt rör :)
Nyxorzz
Dentar
Elmoped

Inlägg av Dentar »

så du säger att den inte funkar pga röret? och vad händer om jag byter rör då? jag blev råd till att skaffa stage6 för att den skulle funka bra tillsammans med mitt rör = stunt setup men tydligen kan man inte lita på alla och ska jag lägga 1500 spänn ill på ett nytt rör då? :O inget annat som kan vara 1 till orsak? kan knappast bara vara röret eller?
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem

Inlägg av Riejumrx »

kanske var detta du blev rekomenderad ?

http://www.twostroke.se/product.asp?product=7691 :P

iaf, så går inte zx bra ihop med 70 cc.
Nyxorzz
Dentar
Elmoped

Inlägg av Dentar »

nej jag blev rekomenderad att köpa min cylinder till mitt rör och inte tvärtom, men vad för rör skall jag ha då?
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem

Inlägg av Riejumrx »

länkade ett rör där uppe.
ett leovince som är rekomenderat till 70 cc scootermodeller. annars ett dopplers s3r
Nyxorzz
Dentar
Elmoped

Inlägg av Dentar »

okej så stage6 pro och pro replica är ingenting att ha då? läst liteöverallt att det är pro replica jag skall ha till min cylinder, vill inte ge mig in på värsting grejjerna vill bara få min moppe att funka då den går i 40Km/h nu med ZX röret på..
Användarens profilbild
xtream 03
Svårstartad skrothög

Inlägg av xtream 03 »

Låter cool mä gnistor ur avgasröret men 35 var ju inte så imponerande å vete F A N va det kan vara har aldrig hört nåt liknande!!
KÖR SOM FAN BARA!!
Användarens profilbild
c0nkas
Elmoped

Inlägg av c0nkas »

e säker på att dt inte e rörets fel har du bytt vikter och koplingsfjädrar?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

115 lät stort....

Har du dåligt gassvar när du åker på höga varv så har du nålen för högt upp ;) Då blöddrar den till när du släpper av. De blir så av för stort munstycke också... )))

Sen ska du ju sänka tomgången så moppen inte sticker när den står still :)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
XPS-05
Svårstartad skrothög

Inlägg av XPS-05 »

Tändningen kan vara som jag vill uttrycka mig: ÅT RÖVEN!
Användarens profilbild
Alsen
Svårstartad skrothög

Inlägg av Alsen »

mitt avgasrör sprutade också gnistor en gång, men min moppe är helt orginal
Användarens profilbild
Alsen
Svårstartad skrothög

Inlägg av Alsen »

Vadhar du för mopee förresten?
Dentar
Elmoped

Inlägg av Dentar »

jag förberedde mig innan jag fick min cylinder igenom att byta kopplingsfjädrar från röda till gula som följde med mitt ZX men som jag aldrig hade bytt försänn nu då, vikterna har jag inte bytt vet itne ens vikterna på dom, är Hebo variator och dom som följde med röret tror jga ej passar till den variatorn, när du säger nålen för hogt upp menar du då att jag har låsringen långt upp på nålen eller att nålen inte går långt ner i förgasaren? jag får den nu att funka så den axxar som den ska i typ 2-3 sekunder ifrån start, sen tappar den all effekt och fortsätter iväg som en orginal moppe inget spec acc bara jätte slött.. och helelr inte mer än 35km/h heller, får den att funka bäst med att ha luftskruven på förgasaren åtdragen till max.. och när den slår gnistor är när den ''bööööaar'' altså blöddrar när jag gasar så poffar det till å så kommer den igång igen, detta händer mer ofta när jag har ställt in den på snålare bensin tillsläpp och nästan inget när jag dratt nålen på att ge max, hur stälelr jag in tomgången mer än att spänna gasvajern då? tackar för alla svar på förhand
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Dentar skrev:jag förberedde mig innan jag fick min cylinder igenom att byta kopplingsfjädrar från röda till gula som följde med mitt ZX men som jag aldrig hade bytt försänn nu då, vikterna har jag inte bytt vet itne ens vikterna på dom, är Hebo variator och dom som följde med röret tror jga ej passar till den variatorn, när du säger nålen för hogt upp menar du då att jag har låsringen långt upp på nålen eller att nålen inte går långt ner i förgasaren? jag får den nu att funka så den axxar som den ska i typ 2-3 sekunder ifrån start, sen tappar den all effekt och fortsätter iväg som en orginal moppe inget spec acc bara jätte slött.. och helelr inte mer än 35km/h heller, får den att funka bäst med att ha luftskruven på förgasaren åtdragen till max.. och när den slår gnistor är när den ''bööööaar'' altså blöddrar när jag gasar så poffar det till å så kommer den igång igen, detta händer mer ofta när jag har ställt in den på snålare bensin tillsläpp och nästan inget när jag dratt nålen på att ge max, hur stälelr jag in tomgången mer än att spänna gasvajern då? tackar för alla svar på förhand
har du inte bytt vikterna ? det ska du göra :wink: när jag läste de du skrev så verkade det som den får för mycket bensin, ta en titt på stiftet och kolla hur det ser ut, vitt=för lite bensin, svart=för mycket bensin, Oboybrunt= perfekt :wink: sen så ska du byta vikter för ett bättre axx :P

problemet är inte röret, tror jag inte :roll: för även om röret inte skulle passa så jätte bra till 70cc så skulle det ju iaf gå fortare än 35 :)

Mvh/DerbiSM
Dentar
Elmoped

Inlägg av Dentar »

asså jag har inte orginal vikter på, jag har lättare vikter än så, har kollat på stiftet ganska många gånger och jag fattar inte meningen? samma vita färg(som det är på ett helt nytt stift) varje gång, altså att det inte smutsar ner sig alls typ, hur mycket jag än ställt om moppen så ser stiftet likadant ut, jag har ganska lätta vikter på den, men ska jag byta tillbaka till mina gammla kopplingsfjädrar?(Röda) än att ha mina gula? och även om det är så att jag byter vikter, varför får den då ketchup effekt? den accar ju så som jag vill att den ska i ytyp 2-3 sekunder sen accar den inte als typ å går fortfarande bara i 35km/h , tack på förhand
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Dentar skrev:asså jag har inte orginal vikter på, jag har lättare vikter än så, har kollat på stiftet ganska många gånger och jag fattar inte meningen? samma vita färg(som det är på ett helt nytt stift) varje gång, altså att det inte smutsar ner sig alls typ, hur mycket jag än ställt om moppen så ser stiftet likadant ut, jag har ganska lätta vikter på den, men ska jag byta tillbaka till mina gammla kopplingsfjädrar?(Röda) än att ha mina gula? och även om det är så att jag byter vikter, varför får den då ketchup effekt? den accar ju så som jag vill att den ska i ytyp 2-3 sekunder sen accar den inte als typ å går fortfarande bara i 35km/h , tack på förhand
ser stiftet ut som ett nytt :shock: vitt alltså, men då får ju moppen för lite bensin :lol: fast munstycke strl 115 låter ganska stort :roll: konstigt att stiftet är vitt :?
Dentar
Elmoped

Inlägg av Dentar »

ja, altså innan jag stoppade i tändstiftet i min nya cylinder så skrapade jag rent den med en kniv, och då fick jag fram den vita färgen som själva metallböjen och det kommer ut ifrån, jag antar att det är där du menar det ska färgas? men borde jag byta tillbaka till mina gammla kopplingsfjädrar?
Dentar
Elmoped

Inlägg av Dentar »

och som du sa, att tändningen skulle vara pajj, moppen funkade fina firren innan jag bytte cylinder, tändstiftet gå¨tt max 50 mil också, klart kan väll vara kanske därifrån gnistorna kommer ifrån men.. borde jag gå ner lite i munstycke elelr öka? har fått många tips om att den drar både för lite och för mycket bensin nu :/

Update:

Får moppen att ''gå bättre'' bytte vikter på moppen den verkade gå lite bättre nu iaf, max hastigheten ökade en aning känns det som, dock blev jag av med det där goa axxet som jag hade i början och den går nu mer eller mindre som en helt orginal aerox, slappt axx å dålig toppfart, slår iofs inga gnistor om den längre! kan det vara så att jag måste byta tillbaka till mina gammla fjädrar som jag hade innan? (inte orginal utan röda, dom jag har på nu är dom jag fick med mitt ZX rör)
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem

Inlägg av Riejumrx »

kolla vikterna, har du bytt dom ?

hur ser tändstiftet ut, går bra att läsa ut om du har för stort, för litet eller perfekt munstycke där. dock låter det stort också :)
Nyxorzz
Användarens profilbild
MarcusAndersson
King of the street
Kontakt:

Inlägg av MarcusAndersson »

Tagit ur pluggen ?

Haha skämt å sido..

Felbestyckning.
NiKLas
Elmoped

Inlägg av NiKLas »

vart så för en kompis som hade samma setup som dej, de slog eldkvaster från röret :? han hade nog inte så bra inställningar på förgasaren sen gick kolven åt helvete...
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

felinställd förgasare. kopplingsfjädrarna som följde med röret är till för att användas om man kör med endast ett rör. så dom är för klena.
släng på vikter mellan 4-4,5g borde va bra, annars får du ta å kolla in holmas guide.
Gabbe_h
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av Gabbe_h »

115 låter ganska stort prova 95 ungefär :D
Söker en 21 mm förgasare till roxx
Frullen_91
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Frullen_91 »

ReijuMrx skrev:du ska inte ha öleovince zx när du kör på 70 cc , byt rör :)
Problemet med att den slår gnistor ur röret är ju inte för att det sitter ett Leovince zx på :O Den feltänder ju !!
Team High-End Racing

Kiesler racing Ts2 http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 317#269317

Utför renoveringar av mopeder.

Bygger även motorer efter kundens önskemål
Frullen_91
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Frullen_91 »

Dessutom så måste jag nog medge att du har alldeles för stor munnstycke.
Kan ju säga setupen jag hade på en annan utav mina roxar så du har något att gå efter, din setup är nämligen ganska lik den jag hade.

S6 70cc sport
Leovince zx
21mm förgasare
polini variator mm..

Storleken på mitt munnstycke låg på 92 och då fick den precis lagom bra blandning. Och med tanke på att du har en 17.5 förgasare dvs mindre än jag hade så borde du gå ner ganska kraftigt i storlek.

Släng på ett 95 och gå neråt tills du märker att elektoden på stiftet ändrar färg till gyllenbrunt, då har du en bra blandning :)
Team High-End Racing

Dentar
Elmoped

Inlägg av Dentar »

tack för all hjälp hittils! bytte igår natt till 4.3grams vikter kändes som den gick en aning bättre då, blev av emd det goa axxet jag ville ha i början, men kändes som den ville dra på mer än va den egentligen gjorde, altså att axxet kom mer å mer sakta sakta, snackade med en polare om det med kopplingsfjädrnarna och han sa likadant, byt tillbaka och det skall jag göra ikv, funderar på om det är munstycket som är förstort också för om jag chokar när jag kör så händer absolut ingenting mer, så antagligen och förhoppningsvis är det bara munstycket, tac på förhand! kommer göra en till update ikv när jag bytt tillbaka till mina gammla kopplingsfjädrar om hur reaktionen blev
Dentar
Elmoped

Inlägg av Dentar »

jag skrev upp min setup här på twostroke å blev rådd till 112-118 :/ testade med mitt 90 munstycke som jag fick med å den ville inte gå alls! aja tack på förhand :)
fax110
Gasres

Inlägg av fax110 »

Dentar skrev:jag skrev upp min setup här på twostroke å blev rådd till 112-118 :/ testade med mitt 90 munstycke som jag fick med å den ville inte gå alls! aja tack på förhand :)
får man fråga vad det är för storlek på din förgasare ? kan tilläga att om det är en 12 mm förgasare så får den för lite luft om du kör med 115 munstycke ^^ och självklart ska du inte köra med fjädrarna till röret dom är alldeles för klena moppen kommer börja dra alldeles för tidigt och moppen kommer söla iväg och kanske aldrig komma upp i varv att den fel tänder kan ju bero på för hög soppa mängd så den dränks och klara inte att tända osv osv nu är jag inte 100% säker på detta men få höra andras åssikter osv sen kan du ju alltid kolla upp dessa saker

:) GOD JUL
Dentar
Elmoped

Inlägg av Dentar »

jag har en 17.5mm förgasare, okej tack på förhand, kommer byta fjädrar sen beställa ett nytt munstycke kit :)
Dentar
Elmoped

Inlägg av Dentar »

Update :

Bytte ner mig ifrån 115 till 110 och sen ner till 100, reaktionen blev att den bara gick sämre och sämre, med 100 på så fick jag den att gå i 20 sen böööar den till , (dör) sen komemr den igång igen i några sekunder sen bööar den till igen å så fortsätter det så, bytte tillbaka till mina gammla kopplingsfjädrar och kände ingen skillnad
Frullen_91
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Frullen_91 »

Att den bööööar innebär ju att den får för lite bensin.
Bara att gå upp i storlek igen och se glad ut :)

Hur går den med 115 munnstycket på då?

Jag har en gång vart med om att jag har köpt en feltillverkad Delorto förgasare. Gick inte ställa in den hur mycket man än försökte

Kolla även fall den tar tjuvluft någonstans?
Team High-End Racing

Dentar
Elmoped

Inlägg av Dentar »

annu mer tacksam om du läser hela så slipper jag ta om all, men den går i 35 km/h rinnger ut bensin igenom luftfiltret osv..
Användarens profilbild
Weckis
Live fast die young

Inlägg av Weckis »

Låter ju som att han söver sig, ta bort ditt luftfilter en gång. Kör den på tomgång å justera ut luftskruven 1 1/2 varv. Gasa ur den och se vad som händer... Tror att du har felet i luftfiltret/luftblandningen....

Om den inte varvar ur, prova med attt spruta startgas runt insuget och se om den tar in tjuvluft...Gör han det så går tomgången ner när startgasen sugs in i ett ev läckage
Kolla in mitt project!!!!!
Golfen e såld och även Red Bastard. "Airborne Hizbollah" är såld den med nu. Nu kör vi Kokainsläde
http://www.garaget.org/Weckis
Dentar
Elmoped

Inlägg av Dentar »

okaj, har nu på ett munstycke i storlek 100, den går bara sämre utav detta så känns meningslöst att dra på ännumindre, testade iaf detta med startgasen, då varva den ner precis som om den skulle dö i typ 2-3 sekunder sen kom den igång igen

fattar inte hur du har fått din setup att funka med 92 munstycke? min går shitdåligt med 100 och bara lite bättre med 115,

Och Btw, när jag nu stängde av moppen, och jag inte hade något luftfilter på, så kom det avgasrök ut igenom förgasaren när jag lutade den imot motsatt håll som sidostödet sitter på, så rann det ut avgasrök och 1 sak till, den ''spottar'' ut bensin igenom insuget där luftfiltret skall sitta, och med 100 munstycke så dör den bara om jag gasar om jag itne har luftskruven åtdragen till max, snälla hjälp vadfan är felet? :O
Låst