Polera ram. . .

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Tomaz
King of the street

Polera ram. . .

Inlägg av Tomaz »

Tjaa !
tänkte polera min ram nu under jullovet, men jag vill ju inte att den ska rosta sen på en dag, så hur vet man om de kommer bli glänsigt o fint elr om de kommer bli rostigt o fult ?
är det bara att slipa med vanliga slippapper och sen ta autosol ?

Mvh/DerbiSM
Användarens profilbild
riejumannen
Gasres

Inlägg av riejumannen »

köp nått rost skydd å släng på efter poleringen :)
Fuck you i'm from sweden
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

riejumannen skrev:köp nått rost skydd å släng på efter poleringen :)
okey, kanske lite dum fråga men ramen är inte aluminium elr något liknande som inte rostar ? för när man polerar aluminium så blir de ju mycket bättre ! :lol:
Användarens profilbild
riejumannen
Gasres

Inlägg av riejumannen »

ja vet inte har aldrig haft en Derbi men på dom riejusarna som ha har haft så har de kommit lite ytrost :(
Fuck you i'm from sweden
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

riejumannen skrev:ja vet inte har aldrig haft en Derbi men på dom riejusarna som ha har haft så har de kommit lite ytrost :(
okey, tänkte ju polera svingen, men då va de en som sa att den skulle rosta direkt så jag sket i de, tror de är samma med ramen :roll:

men när de är aluminium så blir de ju hur fint som hellst !
som när jag polera fälgarna, de blev ju som en spegel :D
Joz
Svårstartad skrothög

Inlägg av Joz »

Derbi Senda ramarna är i stål samma med svingen och ja de rostar direkt, de du kan göra är att lämna in på kromning istället, blir sjukt mycket snyggare, kostar kanske 800-1500kr beroende på var du lämnar in, annars kan du polera ramen om du är bra på det och sen efter polering rengör med nåt riktigt starkt medel sen kan du klarlacka hela ramen (om du inte rengör innan klarlack fäster inte klarlacken).
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator

Inlägg av KoNG »

Om du ska göra det så ber jag dig tänka efter lite, det är ett sjukt arbete att göra om det ska bli bra och hålla i längden ^^
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
Joz
Svårstartad skrothög

Inlägg av Joz »

ja, ifall du ska göra de så de ser bra ut så kommer de säkert ta kanske 100 timmar elr nåt o polera en Senda ram :?
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator

Inlägg av KoNG »

För att det ska se snyggast ut skulle jag försöka ta kontakt med något företag som kan kroma, om det nu är så seriöst vill säga :)
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator

Inlägg av beckvall »

klar lacka den när du har polerat. men du får rengöra den från fetter i så fall 8)
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem

Inlägg av Riejumrx »

Kan bli tufft att göra en klockren polering och sedan klarlacka etc. på ett jullov :wink: där får du nog tänka om !

Lämna antingen in den som många sagt, eller polera , klarlacka och se över ofta va de behövs bättras på !
Nyxorzz
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

KoNG skrev:För att det ska se snyggast ut skulle jag försöka ta kontakt med något företag som kan kroma, om det nu är så seriöst vill säga :)
Ja !, de klart det är seriöst, är skit seriös med min Derbi :wink: tror jag behåller ramen som den är eller lackerar den men färg, men svingen tror jag att jag kanske lämnar in på kromning, va tror du om det ? :P och ungefär hur mycket skulle det gå på ? :)

Mvh/DerbiSM
Användarens profilbild
riejumannen
Gasres

Inlägg av riejumannen »

skulle gissa på runt 500- 2000 beror på vart du lämnar in den :)
Fuck you i'm from sweden
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Joz skrev:ja, ifall du ska göra de så de ser bra ut så kommer de säkert ta kanske 100 timmar elr nåt o polera en Senda ram :?
Okej, men det skulle jag gjort om den inte skulle rostat som alla säger, jag har tålamod :wink:

men tror inte jag polerar den pga att den kommer rosta, kanske tar och lämnar in svingen på kromning istället ! :D
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

riejumannen skrev:skulle gissa på runt 500- 2000 beror på vart du lämnar in den :)
2000kr :shock:
de va dyrt :?

Tror du ÅF kan fixa sånt ? :wink:
Användarens profilbild
riejumannen
Gasres

Inlägg av riejumannen »

500-2000 skrev ja ;)
ja tror inte att åf kan fixa kromning :P
Fuck you i'm from sweden
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

riejumannen skrev:500-2000 skrev ja ;)
ja tror inte att åf kan fixa kromning :P
Okej, nån du vet som kan fixa det ? :P
Användarens profilbild
riejumannen
Gasres

Inlägg av riejumannen »

nope tyvärr :(
Fuck you i'm from sweden
falken
Elmoped

Inlägg av falken »

motocity.se 1700kr
Polis: Varför hänger det så där ? så pekade hon på min 39 år gamla inredning.

Jag: Bilen är säkert älldre än dig och du vet väl att det börjar hänga i den åldern.
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Ville inte göra en ny tråd för detta så jag skriver här :wink: motorkåpan som sitter på den högra sidan på en Derbi, den runda. den går att polera va ? har redan börjat slipa den, jag testa med magnet och den fäste inte alltså är det aluminium :D min fråga nu, kommer det typ bli som en spegel, elr kommer ed bli fullt och missbildat? :?
Användarens profilbild
Extreme16
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Extreme16 »

DerbiSM skrev:Ville inte göra en ny tråd för detta så jag skriver här :wink: motorkåpan som sitter på den högra sidan på en Derbi, den runda. den går att polera va ? har redan börjat slipa den, jag testa med magnet och den fäste inte alltså är det aluminium :D min fråga nu, kommer det typ bli som en spegel, elr kommer ed bli fullt och missbildat? :?
Om det är aluminium funkar det fint att polera up, hur mkt den kommer blänka beror ju på hur länga du orkar putsa ;)
Riktiga män rakar pungen med vinkelslip!
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Extreme16 skrev:
DerbiSM skrev:Ville inte göra en ny tråd för detta så jag skriver här :wink: motorkåpan som sitter på den högra sidan på en Derbi, den runda. den går att polera va ? har redan börjat slipa den, jag testa med magnet och den fäste inte alltså är det aluminium :D min fråga nu, kommer det typ bli som en spegel, elr kommer ed bli fullt och missbildat? :?
Om det är aluminium funkar det fint att polera up, hur mkt den kommer blänka beror ju på hur länga du orkar putsa ;)
jag orkar ! :wink: men asså magneten fäste ju inte så då måste de väll va aluminium ?, annars är det plast :shock: men de är det nog inte :lol:
Användarens profilbild
Extreme16
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Extreme16 »

DerbiSM skrev:
Extreme16 skrev:
jag orkar ! :wink: men asså magneten fäste ju inte så då måste de väll va aluminium ?, annars är det plast :shock: men de är det nog inte :lol:
plast känner du ju om det är.. kan också vara gjutgärn. Men testa du polera :)
Användarens profilbild
wildhorse
Kinaraket

Inlägg av wildhorse »

derbis block är i gjutjärn
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Extreme16 skrev:
DerbiSM skrev:
Extreme16 skrev: Om det är aluminium funkar det fint att polera up, hur mkt den kommer blänka beror ju på hur länga du orkar putsa ;)
plast känner du ju om det är.. kan också vara gjutgärn. Men testa du polera :)
Okej ! ska göra de imorrn, men är det någon som kör Derbi och har polerat den kåpan ?, skicka gärna bild på hur det blev isf :D
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

wildhorse skrev:derbis block är i gjutjärn
alltså rostar det ? :shock:
kommer det bli dåligt när jag polerat ??? :?
Användarens profilbild
Extreme16
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Extreme16 »

DerbiSM skrev:
det märker du väl?

rostar gör det ju om du inte underhåller de, eller använder nån form av rostskydd.
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Extreme16 skrev:
DerbiSM skrev:
det märker du väl?

rostar gör det ju om du inte underhåller de, eller använder nån form av rostskydd.
gjutjärn rostar alltså ? :(
Användarens profilbild
Bredmar
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Bredmar »

Gjutjärn kan rosta ja. Men inte lika fort som vanligt järn. Det går att polera, men med sämre effekt än aluminium...
Bredmar skrev:Tror jag säkert, om vi nu ska skryta så kör du säkert runt med en trimmad Derbi, och jag kör runt med en trimmad BMW...
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Bredmar skrev:Gjutjärn kan rosta ja. Men inte lika fort som vanligt järn. Det går att polera, men med sämre effekt än aluminium...
men det blir bättre än när man polerar järn va ?, :D
Joz
Svårstartad skrothög

Inlägg av Joz »

Den kåpan kan jag garrantera dig den inte kommer rosta, jag har också polerat min högra motorkåpa de blev asbra, kan inte rosta.
Ja de är gjutjärn.
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Joz skrev:Den kåpan kan jag garrantera dig den inte kommer rosta, jag har också polerat min högra motorkåpa de blev asbra, kan inte rosta.
Ja de är gjutjärn.
:shock: fan va bra !! en till som polerat den :P kan inte du skicka bild på hur din blev så jag vet ungefär hur det kommer se ut, vore skit shysst ! :wink: vilka slippapper använde du ? du tog autosol va ? :P

Mvh/DerbiSM
Användarens profilbild
xtream 03
Svårstartad skrothög

Re: Polera ram. . .

Inlägg av xtream 03 »

DerbiSM skrev:Tjaa !
tänkte polera min ram nu under jullovet, men jag vill ju inte att den ska rosta sen på en dag, så hur vet man om de kommer bli glänsigt o fint elr om de kommer bli rostigt o fult ?

Mvh/DerbiSM
funkar inte även om du använder rostskyddsmedel å sånt eller klarlack rosten kommer komma under tror ja
KÖR SOM FAN BARA!!
Tomaz
King of the street

Re: Polera ram. . .

Inlägg av Tomaz »

xtream 03 skrev:
DerbiSM skrev:Tjaa !

Mvh/DerbiSM
funkar inte även om du använder rostskyddsmedel å sånt eller klarlack rosten kommer komma under tror ja
jag vet, de kommer rosta som fan och hela moppen kommer se ut som skit. därför skippar jag att polera ramen, skrev det längre upp också.

men ska polera en massa annat :wink:
Användarens profilbild
xtream 03
Svårstartad skrothög

Inlägg av xtream 03 »

lacka med nån fräck lack isellet
KÖR SOM FAN BARA!!
Låst