Tjaa !
tänkte polera min ram nu under jullovet, men jag vill ju inte att den ska rosta sen på en dag, så hur vet man om de kommer bli glänsigt o fint elr om de kommer bli rostigt o fult ?
är det bara att slipa med vanliga slippapper och sen ta autosol ?
riejumannen skrev:köp nått rost skydd å släng på efter poleringen
okey, kanske lite dum fråga men ramen är inte aluminium elr något liknande som inte rostar ? för när man polerar aluminium så blir de ju mycket bättre !
Derbi Senda ramarna är i stål samma med svingen och ja de rostar direkt, de du kan göra är att lämna in på kromning istället, blir sjukt mycket snyggare, kostar kanske 800-1500kr beroende på var du lämnar in, annars kan du polera ramen om du är bra på det och sen efter polering rengör med nåt riktigt starkt medel sen kan du klarlacka hela ramen (om du inte rengör innan klarlack fäster inte klarlacken).
Om du ska göra det så ber jag dig tänka efter lite, det är ett sjukt arbete att göra om det ska bli bra och hålla i längden ^^
LUGNARAAAJ
Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information
KoNG skrev:För att det ska se snyggast ut skulle jag försöka ta kontakt med något företag som kan kroma, om det nu är så seriöst vill säga
Ja !, de klart det är seriöst, är skit seriös med min Derbi tror jag behåller ramen som den är eller lackerar den men färg, men svingen tror jag att jag kanske lämnar in på kromning, va tror du om det ? och ungefär hur mycket skulle det gå på ?
Ville inte göra en ny tråd för detta så jag skriver här motorkåpan som sitter på den högra sidan på en Derbi, den runda. den går att polera va ? har redan börjat slipa den, jag testa med magnet och den fäste inte alltså är det aluminium min fråga nu, kommer det typ bli som en spegel, elr kommer ed bli fullt och missbildat?
DerbiSM skrev:Ville inte göra en ny tråd för detta så jag skriver här motorkåpan som sitter på den högra sidan på en Derbi, den runda. den går att polera va ? har redan börjat slipa den, jag testa med magnet och den fäste inte alltså är det aluminium min fråga nu, kommer det typ bli som en spegel, elr kommer ed bli fullt och missbildat?
Om det är aluminium funkar det fint att polera up, hur mkt den kommer blänka beror ju på hur länga du orkar putsa
DerbiSM skrev:Ville inte göra en ny tråd för detta så jag skriver här motorkåpan som sitter på den högra sidan på en Derbi, den runda. den går att polera va ? har redan börjat slipa den, jag testa med magnet och den fäste inte alltså är det aluminium min fråga nu, kommer det typ bli som en spegel, elr kommer ed bli fullt och missbildat?
Om det är aluminium funkar det fint att polera up, hur mkt den kommer blänka beror ju på hur länga du orkar putsa
jag orkar ! men asså magneten fäste ju inte så då måste de väll va aluminium ?, annars är det plast men de är det nog inte
jag orkar ! men asså magneten fäste ju inte så då måste de väll va aluminium ?, annars är det plast men de är det nog inte
plast känner du ju om det är.. kan också vara gjutgärn. Men testa du polera
Joz skrev:Den kåpan kan jag garrantera dig den inte kommer rosta, jag har också polerat min högra motorkåpa de blev asbra, kan inte rosta.
Ja de är gjutjärn.
fan va bra !! en till som polerat den kan inte du skicka bild på hur din blev så jag vet ungefär hur det kommer se ut, vore skit shysst ! vilka slippapper använde du ? du tog autosol va ?
DerbiSM skrev:Tjaa !
tänkte polera min ram nu under jullovet, men jag vill ju inte att den ska rosta sen på en dag, så hur vet man om de kommer bli glänsigt o fint elr om de kommer bli rostigt o fult ?
Mvh/DerbiSM
funkar inte även om du använder rostskyddsmedel å sånt eller klarlack rosten kommer komma under tror ja
DerbiSM skrev:Tjaa !
Mvh/DerbiSM
funkar inte även om du använder rostskyddsmedel å sånt eller klarlack rosten kommer komma under tror ja
jag vet, de kommer rosta som fan och hela moppen kommer se ut som skit. därför skippar jag att polera ramen, skrev det längre upp också.