TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: juni 19, 2007

Vilket trimm lämpar sig bäst för dig?

Är du osäker på vilken Setup du ska ha på din moped?
Vet du inte vad en setup betyder?
Frågar pappa vad en setup är och hur mycket trim det är?

Kolla då på Timmy Qvarnströms Grymma setup guide, Den är dock uppdaterad lite av Benny Fällborg 

                                                                           Snabb inledning:
Detta görs på egen risk
Hög hastighet är inte synonym med hög effekt eller tvärt om. skiljer mycket från scooter till scooter, olika drev och fälgar. Men jag har angivit rikthastigheter och hästar vartfall!

 "Grundlig setup" Lämpar sig för nybörjare!
Cylinder: Orginal
Avgasrör: Yasuni Z, LeoVince ZX, Gianelli pro6, Giannelli NRX , Hebo New Performer , Laser XPro , Metrakit Handmade , Stage6 Pro Replica , Tecnigas Next-R
Förgasare: Orginal 12 - 17,5mm, 2-4 storlekar större muntycke 
Variator: Orginal med 4-5grams vikter
Koppling: Orginal koppling, kan sätta i +20% fjädrar för bättre acc
Andra saker:
Värt att tänka på: Kanske byta stift till ett med högre siffra, alltså ett hårdare/kallare typ NGK B9ES/HS.

Uppskattad maxeffekt och hastighet:
6-7hp, högst 90km/h ärligt.
Egna erfarenheter
För mig är detta aldeles för segt, men det är betydligt skönare än bara avstrypt!

"Sport" För dig med grundliga kunskaper om mopeden och motorer
Cylinder: 50/70cc sportcylindrar, Malossi, Polini, Hebo , Airsal , Metrakit , Stage 6 , Top Performance
Avgasrör:LeoVince zx, Yasuni Z, Doppler s3r skall vara väldigt bra. Yasuni R samt Polini ForRace är det aldra vassaste men kräver lite mera inställningar
Förgasare: Orginal eller en 17.5mm, om du sitter på en 19mm går även detta, sedan börjar det bli för stort och den dränker motorn!
Variator:Orginal med 4-5grams vikter, eller en trimvariator: Polini speedcontrol", Malossi multivar 2000, Hebo next generation
Koppling:Orginal koppling med +75-100% fjädrar eller en trimkoppling med liknande fjäder setup
Andra saker: Byte av rem till en starkare rem om din gamla är sliten, går även att börja byta drev på din scoot med detta trim, då vinner du några extra km/h
Värt att tänka på: Köra in den nya cylindern, munstycken till den nya förgasaren, börja med ett jätte stort och arbeta dig nedåt, tändstiftet har en ljusbrun färg när det är som bäst efter 10minuter 75-100% gas

Uppskattad max effekt och hastighet med tur:
En 8-9hästar, du kan nå hastigheter av 90-100, även högre om du byter drev men du förlorar acc
Egna erfarenheter
Hade detta som början på min zip, då gasreste den på grund av sin vikt, gjorde en 90 på mätaren, sedan efter drevbyte gjorde den runt 130 på mätaren

"Upper sport / midrace" Nu måste du kunna förgasar inställningar, hur du byter vikter och känner hur den går
Cylinder: Polini corsa, malossi mhr replica, italkit alu, , Top Performance , Metrakit SP , Hebo Manston Replica , Airsal Racing
Rör: Skulle tagit ett "yasuni R" eller ett "polini forrace", enligt rykten är ett malossi mhr replica rör bara skit, även om man tror att det går bra till just den cylindern
Förgasare: Minst en 17.5mm, högst en 22mm skulle jag nog säga, orginal kan få den att gå för tunt och skära till slut
Variator: skulle inte använt orginal variatorn, utan då köpt en trim variatorn som står i "sport" setupen.
Koppling: "rms racing pro" är min personliga favorit, annars är malossis "fly clutch" en riktig höjdare då den håller väldigt bra
Andra saker: Hårdare tryckfjäder, ungefär 15% eller 20-25% testa dig fram
Värt att tänka på: Bra olja nu när grejjerna börjar röra på sig snabbare, har din scoot gått långt och du märker att den är lite sliten motor messigt, då är det nog dax att byta vevstaken till en trim vev som är förstärkt, t.ex en rms vev

Uppskattad max effekt och hastighet med tur:
Allt från 9-13hästar 100+, men tippar på aldra max 115km/h beroende på drev och omständigheter
Egna erfarenheter
Med denna setup på min zip (liknande), drog jag 10:18sekunder strippat på 201meter. en moped med detta trim går som fan

"Upper midrace"Inte för nybörjaren, men roligt som tusan att köra
Cylinder: "stage6 racing"
Rör: "yasuni c16", "bidalot c16", "polini forrace"
Förgasare: 19mm - 25mm, tyskarna säger att om du sätter på en 28mm vinner du hela en hk
Vevstake: Byt denna till någon form av trim vev, t.ex polini hpc , Vevparti Stage6 HPC ,
Variator: Polini "speedcontrol", "malossi multivar". enda 2 jag anser hålla måttet
Andra saker: Om din scoot tappar varv ungefär vid 60 och ligger på låga varv då du maxxar den, så bör du byta ut remskivan bak, alltså en sk. "turque drive" ta då polini´s för den är ställbar, testa båda lägerna och känn hur den går
Koppling: En trim koppling inställd på att greppa vid höga varv är nästan ett krav
Värt att tänka på: Cylindern har bara en kolvring, som hälst skall bytar var 200e mil, kolven bör du byta efter kanske 600mil för att hålla effekten på topp.
Ställer du in förgasaren fel så tar det inte lång tid innan cylindern nyper

Uppskattad max effekt och hastighet med tur:
12-14häst, gissar jag på med bra inställningar
Egna erfarenheter
Detta är riktigt adrenalin kick, häng dig över styret för här går det undan! 130+ på min mätare, även på andras. Kan dock skära ofta då jag själv skurit 2st s6r cyllar 3ggr.

Timmy Qvarnströms gamla zip setup för skojs skull och inspiration:
Cylinder Polini Evolution6 70cc
Rör: Polini Evolution6 70cc
Förgasare: Dellorto phvb 19mm 92munstycke
Luft: Stage6 insugs tratt
Luft: Hebo 49mm racing filter
insug:[/b] Polini evolution
Reedventil: Polini evolution
Vevparti: Polini HPC evolution vev
Lager c4: Lager mef plastringar
Variator: Malossi mhr team variator (större än vanliga)
Remskivor bak (turque): Malossi mhr team overange, båda skivorna
Rem: Malossi mhr team overange kevlar rem
Koppling: Malossi mhr delta clutch svarta fjädrar, inställd till runt 7tusen rpm
Övrigt: Fläkt skivan fram "trim"
Drev: SECOND.GEARS HTQ z 15/47
Drev: PRIMARY GEARS HTQ z 16/37
Boost: Malossi boostbootle
Stift: Iridium stift
Tändhatt: NGK racing röd

Öppet luftfilter: Gå upp ungefär 10-12storlekar i munstycke, arbeta dig nedåt tills den inte bluddrar och stiftet har fin brun färg

Tryckfjäder? En tryckfjäder ger ett motstånd så att remskivorna inte åker isär för fort där bak, som om man lägger i 21an direkt på en cyckel då man ska iväg, det går för tungt och motorn orkar inte varva. detta kan ske vid olika hastigheter att den tappar varv, man får testa sig fram. en grund regel är att ha så lätt som möjligt o arbeta uppåt!, annars finns det effekt att hämta som du kanske missar. men detta funkar bara lite lätt, för att ha riktigt högvarviga grejjer behövs en sk. "torque driver", alltså remskivan där bak.

Rem: Håll dig till orginal remmar vid allt under midrace, sedan kan du kika på "special belt" slits den fort ta då en "kevlar belt", dock är kevlar remen lite trögare och behöver mycket vrid från motorn

Stift: Orginal brukar vara ett NRG b8es eller ett b8hs beroende på motor tillverkare, minarelli har HS, piaggio har ES. byter du till 70cc skall du byta till ett b9** stift.

Tändning: Man kan behöva byta ut sin tändning eller cdi box vid hög trimmnings grad. om du skall gå över 12-13tusen varv så kan motorn misstända och kan spika, det vill säga slå sönder kolven om du har otur! men ingen fara med detta jag skrev. min hoj varvar flitigt upp till 14 utan problem ett exempel.

Vevstake: Mår din vevstake bra så håller den rakt igenom, minarelli det vill säga aerox och sådant har lite klenare vevstake än piaggio/gilera och rekomenderas att bytas till upper midrace

Gå inte in på hyperrace för det är inget man bara gör... det kommer man till med tiden...

"Nej för f*n inte 70cc rör på 50cc"
Det funkar oftast, när man väl ställer in det bra så piskar det på mycke bättre än ett vanligt 50cc rör. men inte hyperrace rör, utan låg klass 70cc rör typ doppler s3r. yasuni R testat men lite för grovt.

"Vad tusan ett c16 går ju inte till sport likaså forrace"
Går så bra så, blir mycket högvarvigare och kan vinna 10-15mätar km/h, av eget test gick vi från LeoVince zx/sport -90 till Yazuni c16/sport -115. på mätaren då
men gör du saker som detta bör du veta vad du gör, cylindern kan skära om du matar upp den i "övervarv"

/Timmy Qvarnström och Benny Fällborg / Bilder: Twostroke.se

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram