TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: juni 14, 2007

Vilken moped lämpar sig bäst för dig

Vilken moped lämpar sig bäst för dig

Gillar du att köra snabbt och bli kallad Ghostrider i skolan?
Är du en sån som drar på bakhjulet när brudarna är i närheten?
Trött på bilen och vill ha något som drar mindre bensin ?

I denna artikel har vi rankat dom 3 bästa mopederna av stunt, race och pendlar moppe. Till vår hjälp så frågade vi Calpa som är en ägare till en hypertrimmad zip , Martin Karlsson som har hållit på med stunt i flera år och har testat de flesta mopeder. Värt att nämna är att han också gör 6 ringar med en original Boatian som inte många av oss klarar av. Dessutom frågade vi folk på stan för att se vilken pendlarmoped som var bäst.

Hyper

Till och börja med så kan det vara väldigt effektivt om du lär dig vad klassen du kör i innebär.

Listan på olika klasser:

(CC Står för CubikCentimeter)
*50 cc orginal
*50cc Avstrypt eller trim cylinder på 50cc
*70cc sport (sport cylindrar)
*70cc Midrace (Racing cylindrar oportade)
*70-80cc Hyper race (Maximalt trimmade cylindrar/Mopeder)

Nu ska vi förklara lite om hyper race mopeder. När du väljer en moped för just hyper race måste du kanske bygga om din ram eller till och med byta ram för att uppnå den maximala hastigheten på 201meter. Tänk på att du inte tar den största mopeden (man tror ofta att den största har störst motor). Tänk väldigt allsidigt, den ska vara så liten och lätt som möjligt med den största och hållbaraste motorn. När jag skriver hållbaraste motorn så menar jag att du ska tänka på att du valt ett känt märke så du har ett brett sortiment med delar. Calpa menar på att man ska välja sin sprintmoped med stor omtanke. Att mopeden är ful spelar ingen roll då man brukar ta av det mesta för att spara vikt och på vissa kapar man också ramen. En ännu större fråga ska ploppa upp i din hjärna, har jag verkligen råd med detta?
Ett hyperprojekt är både svettigt och tidskrävande att utföra. För att inte tala om den ekonomiska biten. En bra setup kan kosta upp mot 20 tusen kronor.

*Typhoon/Piaggio
*ZIP/Piaggio
*Booster/Yamaha
*Slider/Yamaha
*Bws/Yamaha

Att köpa någon av dessa fem mopeder har båda sin nackdelar och fördelar. Nackdelar är att Boostern,Slidern och Bws:en har stående minarelli motorn. Man får då köpa rätt mycket nytt så som lc-block för att konvertera till liquid cold (vätske kyld). Och när man gör det så får man svetsa om fästena. Fördelar är såklart att de fem modellerna väger så lite. Det går också bra med tex Aerox och Runner. Dock får man minska vikten rejält och ett tips är att kampa den bakre ramdelen.

När du kör i Hyper klassen så är det absolut inget måste att köra scooter, Man kan utan vilka som helst problem köra Cross/Motard moped. Man kör samma klasser som på scooter som på Cross/Motard hyper race:

(CC Står för CubikCentimeter)

*50cc Avstrypt eller trim cylinder på 50cc
*70cc sport (sport cylindrar)
*70cc Midrace (Racing cylindrar oportade)
*70-80cc Hyper race (Maximalt trimmade cylindrar/Mopeder)

När du ska köra Cross/Motard hyper race så finns det direkt inga Storleks ordningar eller vikt ordningar nu handlar det mer om Bra kvalitet och pålitlig Modell. Om du köper en moped för att ha den och tävla med i hyper race klassen så skulle i alla fall vi välja en med bra kvalitet och se till att det finns ett brett sortiment med delar till just den mopeden. Vi som har proffisionella erfarenheter skulle tipsa om modellerna nedanför:

*Senda Xtreme/Derbi
*XPS/Peugot
*Drac/Reiju

Väljer du någon av dom ovanstående mopederna så garanterar vi att du har ett väldigt brett sortiment att plocka delar ifrån. Ja faktiskt runt om i hela världen och självklart hos www.Twostroke.se

Bruks moped

Nedan stående saker är ett måste när det gäller bruks mopeder:

*bred sadel
*skönt styre
*lätt körd
*bra väghållning
*bra ljus
*tydliga backspeglar.
*Bra Pris
*Alltid koll på att moppen ska gå i 52 km/h det är dit ansvar inte affärens.
*Bra bensin Förbrukning.
*Bra Avgas rening

Helt klart att allt som står ovanför måste finnas på din Bruks moppe som man ska ha till jobbet/skolan.

Bredsadel, Ja det behövs verkligen om man har en bit till skolan/Jobbet annars får man ont i baken. Det finns ett antal nyare modeller på mopeder som har riktigt sköna sadlar men personligen gillar jag dom gamla DT5orna.

Skönt Styre, Är ett måste om du ska åka på långa slingriga vägar. Om du har ett för smalt styre tappar du lätt kontrollen och kan lätt svänga ner i diket. Det är inte heller bra att ha för brett styre, För då känns det väldigt klumpigt på landsväg och på mindre vägar. Ett cykel eller original styre Är perfekt enligt Säkra källor. Du känner oftast själv vad som passar dig bäst, Byt inte styre bara för att polarna tycker att det är snyggare byt för att du ska trivas med att köra.

Bra Väghållning, Är väldigt bra om det skulle vara lite kallare ute eller om det bara regnar en sommar dag. Kör du mycket i stan så är det väldigt bra med helt släta däck= inte slicks, släta med mönster. Bor du en bit ut på landet och kör på grus skulle vi rekommendera Terräng däck med lite grövre mönster i, Gärna lite cross aktigt

Bra ljus, En väldigt viktig punkt både för dig som förare och för andra trafikanter. Utan ljus är du som en enda stor fara ute i trafiken du kan lätt missa folk som går över gatan eller att en bil inte ser dig i en korsning. Tänk på att hel och halv ljus ska funka och vara på Både dag och natt. Titta också efter om blinkers och bakljus så allt står korrekt till.

Tydliga Backspeglar, Kan vara till användning vid T.ex. mitt i storstaden där du ligger tät intill många andra trafikanter som litar på att du gör rätt för dig i trafikanten och kan ha blicken framåt istället för att vända på huvet. Har du inga backspeglar kan det bli negativa effekter som en stor krock in i bakdelen på fordonet framför. Man kan lätt bli klassad som *FULA ORD* om du inte har blicken på gatan.

Bra pris, På mopeden som du köper är inte alltid bra. Det finns mycket Kina mopeder ute på marknaden som inte är registrerade i Sverige. Kolla upp både ram och registreringsnummer om den inte har registreringsnummer så kolla ram numret, finns där inget ram nummer KÖP den inte. Ring till polisen fråga fall dom kan kolla upp Ram/Reg numret, Du kommer få ett snabbt svar. Är den grön är det fritt fram att köpa, Men om den inte är det så bör du avstå (Kan vara stulen/skrotad). Med tips från SÄKRA källor så skulle vi inte rekommendera Kina modeller till er som ska ha mopeden som bruks moped. Det blir lätt väldigt många service rundor på Dina mopeder och säkerheten på bromsar mm. är inte den Säkraste av sitt slag. Kina modellerna är inte i närheten av klass med en T.ex. Honda Zoomer. Även om du blir sugen på en moped som kostar 7000kr helt ny med hjälm i priset så rekommenderar vi starkt att lägga till lite pengar och få en jätte fin begagnad moped med kvalitet och mycket högre säkerhet.

Ha alltid koll på att moppen ska gå i 52 km/h det är dit ansvar inte affärens. Om du köper en HELT ny moped och den går några KM/H för snabbt och du blir stannad av polisen. Polisen frågar dig fall den är trimmad och du svara ”Nej, den är helt original” efter 10minuter så mäter dom din hastighet med laser. Går den då i 58km/h så räknas det som trimning och du får betala böter. Du kan inte svara ”den gick såhär fort när jag köpte den” för det är alltid dit egna ansvar att mopeden ärt helt laglig inte föra ägaren eller affärens.

Bra Bensin förbrukning, Betyder inte att Mopeden behöver rymma mycket bensin. Vi syftar på att du ska kunna köra så långt som möjligt på så lite bensin som det går. Om du har en kompis som tankar 1 gång i veckan och kör 1 mil per dag, så skulle inte vi kalla det bra bensinförbrukning. Sju mil på en tank är inte speciellt långt. Dom flesta mopeder rymmer runt sju liter i sin bensin tank och 1liter milen är väldigt mycket för en moped. På en bensin snål moped kommer du cirka 17, 5mil på då drar den 0,4 liter bensin milen. På detta sätt värnar du inte bara din ekonomi du värnar även Natur med en hel del saker.

Bra Avgas Rening. Polarisarna smälter för fult i Antarktis och genom att ha en Avgasrenare på dit avgas rör så bromsar du Växthuseffekten med häst steg. Om du inte Har en avgasrenare på dit avgasrör så åk till din närmaste moped återförsäljare och köp en.

/Pelle Lindblad och Oliver Qvick

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram