TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: oktober 20, 2007

vätskekylt eller luftkylt?

Vätskekylt eller luftkylt?

Vad är egentligen bäst? vätskekylt eller luftkylt? båda har sina för och nackdelar och dom läser du om här.

Dom allra flesta crossmoppar är vätskekylda alltså LC (liquidcooled) medans många scootrar istället är luftkylda alltså AC (aircooled).

Båda har för och nackdelar som kan vara bra att veta. För att ta LC t.ex. LC kyler väldigt bra medans man kör då luften kyler ner vattnet och det cirkulerar runt däremot så funkar det inte alls när man står på tomgång och dåligt när man kör väldigt sakta. Det är också jobbigare att byta cylinder då man först måste ut med allt kylarvatten innan man kan ta av den.

AC kyler lika bra på tomgång som när man kör och är lättmekat och man slipper krångla med kylarvatten och annat smått. Dock kyler det inte lika bra som en LC speciellt inte varma sommardagar om man kört länge.

Lc sitter oftast på scootrar endast på dom dyrare modellerna medans dom nyare crossmopparna i princip bara har Lc förutom "kinamopparna". 

Har man LC ska man ha glykol tillsammans med vattnet för att höja kokpunkten och på så sätt göra kylningen ännu bättre.

Hoppas ni lärde er nåt.

/Robin A.K.A "ProTeam"

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram