TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: september 16, 2007

TSR träffade legenden !

Legenden Markus Aka Dajjmen !

  För länge länge sedan i ett främmande land, Fanns det en pojke "Dajjmen" som gjorde ett par extrema Aerox byggen,Som fick alla mopedälskare på sveriges olika forum att häpna. Idag är han 19 år och har bil och lagt moppe byggerna på hyllan. Men dom flesta vet fortfarande vem Dajjmen är.  Pojken som var bland dom första i sverige med poleringen och hade kanske det första stora Aerox bygget i sverige. Han var inte känd för att trimma sönder utan la all sin energie på på utseendet.

Vi kom i kontakt med Markus och lät han svara på lite fråger och väckte hans mopedtider i liv igen !
 
                                                                                                                  

Bild : Dajjmen´s andra Aerox bygge.

Tjenare Dajjmen berätta lite om dig och din mopedstart.

-Tjena,  Jag heter  Markus och  gick med  namnet  Dajjmen vid min mopedtid på olika forum och sidor.
Är född 88 och är idag 19 år gammal.Jag var ganska sent ute med moppe pga penga brist, men vid 16 års ålder skaffa jag mig en Yamaha Neos som första moped.

Det var då jag fick intresset för att styla och bygga om. Hittade lite info om hur man polerar aluminium och gick direkt på variatorkåpan, dock blev det ingen hitt. Men på den vägen är det, man kollade mycket på andra hur dom gjorde och
utgick från det, vita fälgar, tecnigas, tonade blinkerts och röda bromsok.

Du har ju haft lite moppar i genom tiderna. Men nästan alla har varit roxxar varför ?

- För mig så är ju klart aerox bland dom snyggaste mopederna som finns. Jag har också haft en Neos, Runner och en Ciao. Men efter att kollat på tyska forum vad man kan göra med lite glasfiber och spackel så var det ju helt klart en aerox man skulle bygga om.
Man ville ju konkurrera med dom andra Aerox byggarna i sverige.

Berätta om den första roxxen du ägde ?

- Den första roxxen köpte jag efter jag sålt neosen, redan innan köpet hade jag huvudet fullt av ideer. Köpte en gammal aerox som var ganska skadat pga stöldförsök, och fick den billigt. Jag gillarna färg kombinationerna blått och vitt så det fick bli den lacken.
På denna hojjen hade jag fått rätt på hur man polerar och gick på allt som var i aluminium som fälgar och gafflar m.m. Dock blev det ingen moddning direkt utan bara ny lack och polering. Det hela sluta med att roxxen blev stulen under en sommar.  


Sen så blev den stulen och du fick inte ta pengarna till bil, Då beslöt du
dig gör en sista aerox eller hur ? Som man vet blev den ganska Custom made.

-Japp, stämmer bra. Då tänkte jag att jag lika bra kan gå loss på denna och göra nått som man kan vara stolt över. Jag hade inte mycket till slutbild i huvudet när jag börja utan allt utväcklades under tiden. Det blev många timmar i garaget men resultat blev rätt unikt och det var ju tanken. Färgen som det blev på denna var en Ferrari Corsa röd vilket jag tyckte passa in bra för roxxen hade ett sportigt utseende.

Hur kom du på idéerna till den ?

- Mycket är ju genom att kolla på andra och utveckla deras ideer men också egen fanstasi. Men har ju alltid en R1a i bakhuvudet, det hjälper.

Hur klara du dig ekonimiskt då ? Det inte är så billiga moppar och det du gjort på dom.

Jag tycker jag har hållit mig inom budgeten. Har köpt ganska billiga moppar sen försökt att köpa billiga delar och tillverka saker själv.
och det har funkat bra, det finns många billiga saker på internet, men måste bara leta.


Är det något bilprojekt på gång ?

Jag har haft en Volkswagen Golf 2 som jag pajjade så nu har jag köpt min seriösa bil, en Audi GT Coupe som ska frächas upp och hålla i bra skick.
Man vill ju ha en Ur-quattro men pengar räcker inte så långt än.


Saknar du inte mopedtiden ?

- Visst kan man göra det, men biltiden är mycket roligare och den varar mycket längre.

Är det inte dags för Dajjmen göra comeback  ?

Haha, nja inga planer på det förtillfället, men vi får se i framtiden.

Dajjmen´s första Aerox !

Bild : Första Aeroxen med Lazer blue och blankvita innerkåper. Bild : Nudebar i crome polerad framgaffel var inte helt fel.

 Bild: Laxer Crome effektrör, Polerad Vattenpumps kåpa och högglanspolerade fälgar.
 Bild : Vit namn bakdämpare passa in på mopeden. Och ett par rödlackerade bromsok som stack ut för mera racing look.

Dajjmens´s andra Aerox !

 Bild : Dajjmens andra kåpa lekte han med glasfiber för att få en mera Custom made scooter. Kolla vara in frontkåpan med grillen och lyktan. Och dom blankvita fälgerna med polerad fälgkant.  Bild: Sidostöd i crome, nudebar högglanspolerad variatorkåpa är som pricen över i:et på denna scooter.

 Bild: Vitt säteslverdrag, Vitt dekorations galler i moddade grillen, Lyktan, Ventilerna och gärlarna.  Bild : Riktigt het scooter med Ferrari corsa röd ytterkåper med blankvita innerkåper även hära. Var inte så mykcet trim men ett Leovince ZX satt på för utseendet mest

Vi tackar Markus för denna intervju och säger lycka till i framtiden och bilarna //Twostrokerider Redaktionen

AV : Alexander

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram