Lär dig växla

Sätt dig på moppen och rulla lite fram och tillbaka. Om det säger "stopp", alltså att du inte kan rulla mer än någon decimeter så har du i en växel, då kan du inte kicka igång moppen.
Tänk på att Derbis motorer kan startas med växel i men då måste du hålla inne kopplingen samtidigt.


För att få moppen i friläget håller du in kopplingen och trycker växelföraren lite uppåt så att den ligger precis innan andra växeln. Släpp kopplingen och prova om du kan rulla nu.
Kan du det så har du i friläget, om du inte kan det har du förmodligen tryckt växelföraren för långt och fått in tvåan. Håll då in kopplingen igen och peta växelföraren lite nedåt. Friläget ligger i mellan ettan och tvåan.

När du har lyckats med detta så kan du kicka igång moppen. När moppen är igång håller du in kopplingen och trycker växelföraren lite nedåt så att du får i ettans växel. När du fått i ettan släpper du upp kopplingen långsamt och ger samtidigt lagom mycket gas så ska du se att du kommer iväg. Det här brukar vara den svåraste biten när man ska lära sig växla. Om du gasar för lite och ojämnt kommer moppen bara att hoppa till och du får ett kärringstopp men detta är vanligt så bli inte ledsen, det är ingen som lyckas på första försöket så det är bara att kicka igång moppen och försöka igen. Kom ihåg att ha moppen i friläget innan du kickar igen.

När du lyckas komma iväg märker du att du måste växla upp för att varvtalet blir för högt och moppen varvar över. Motorn ska ligga i tillräckligt höga varv för att du ska kunna växla utan att den går ner för mycket i hastighet. När du ska växla upp släpper du gasen, håller in kopplingen och för växelföraren uppåt förbi friläget. Släpp sedan kopplingen och ge gas (du behöver inte bekymra dig om kärringstopp nu för det lär inte hända när du väl kommit iväg). Fortsätt likadant som innan, växla upp när du känner att det är dags för det.

Antalet växlar varierar från moped till moped men de flesta nya crossmoppar har 6 växlar och du får då växla ganska många gånger innan du när toppfarten. När du ska stanna växlar du ned och bromsar in, håll alltid in kopplingen när du ska stanna, annars dör motorn och du får kicka igång den igen. OBS när du ska stanna kan du inte växla ner till 1an direkt, alltså när du fortfarande ligger i ganska hög hastighet, om du gör det kommer du att höra ett rejält "smällande" från motorn vilket inte är bra. Växla inte ned till de lägre växlarna förrän du nästan stannat eller stannat helt.

För att växla ned trycker du växelföraren nedåt istället för uppåt. Du behöver inte "gasa till" innan du växlar ned en växel till utan det är bara att trycka nedåt flera gånger i rad samtidigt som du håller i kopplingen.

Den här guiden gäller främst moppar med fotväxel. Observera dock att växlarna kan ligga lite olika beroende på moped. Det vanligaste är ändå att ettan ligger längst ned, sedan friläget, tvåan, trean osv. Tänk på att vissa mopeder har friläge mellan varje växel och då gäller det att du tar i lagom så att den inte hamnar i friläget igen.

/Daniel Kazemi

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.

Kommentarer (6)

Skriven av Vilgot00 2016-05-05 17:56

Är ganska ny med crossmoped men när jag ska växla upp och starta fixar jag galant men när jag ska växla ner så varvar motorn typ? Vad kan de bero på?

Skriven av isahk 2010-11-14 22:03

Känns som jag delvis lärt mig växla nu, men \"Tänk på att Derbis motorer kan startas med växel i men då måste du hålla inne kopplingen samtidigt\" gäller det gilera smt med eller, då det är samma motor? :)

Skriven av tylzor 2010-06-29 19:06

riktigt bra skrivet (Y)

Skriven av Fillenisse 2009-08-30 13:53

jag har aldrig fått kärringstopp. lyckades på första gången

Skriven av norrmannen 2009-06-09 21:11

Tack då vet man och jag ska precis lära mej växla på en 125:P
tack!

Skriven av sjoberg 2008-02-18 16:07

om den är avstängd behöver man inte koppla för att få i den i friläge..