TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: april 26, 2009

Ta bort oljetanken

Ta bort oljetanken

Detta kan vara bra att göra när man trimmar då man måste blanda i extra olja då och då är det enklast att blanda själv, mer om detta kan du läsa här.

Lite snabbt om hur du tar bort den:
Du börjar med att ta loss slangarna som går från den till oljepumpen, nu ska det alltså inte vara några slangar kopplade till oljepumpen och då tar du helt enkelt bort den. När den sedan är borta så täpper du igen där den satt.

oljetank1_223
Så här ser oljepumpen ut på en derbi
 
Det sitter även en vajer i den och den ska också bort, när den sitter som den gör på bilden(alltså när inget är kopplat till den) så tar du bort den. Nu när den är borta så måste du täppa igen där med något, ta t.ex. en metallbit som är i samma form och skruva dit.

Den är även kopplad till förgasaren och där tar du också bort slangen och täpper igen. När du lossat alla slangar och vajrar som kommer från behållaren så är det dags att ta bort behållaren också, detta är självklart inte nödvändigt, bara den är tom och inte har någon slang kopplat till den så kan den vara kvar.

Nu när du kör utan oljetanken så måste du blanda själv, annars kommer mopeden skära direkt för er som undrar. Du häller helt enkelt i oljan i tanken nu och blandar själv. Men var noga med att få i rätt mängd olja i bensinen!

oljetank2_192
 
Det enklaste sättet är att tänka så här: 5 Liter bensin = 1 dl 2-takts olja. Ett tips är att ha en behållare i garaget där du redan blandat klart, t.ex. en som rymmer 10 L och då ska du alltså ha hällt i 2 dl 2-takts olja.

Det här var en enkel guide för er som är osäkra på att ta bort olje tanken.

// DerbiSM

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram