Tja! kan du berätta lite om dig själv?
Jag heter Viktor, är 18 år och bor i Stockholm. Jag går sista året i gymnasiet på teknikprogrammet. Har alltid varit intresserad av motorer i alla dess former och har därför jobbat med olika mopedprojekt under ett antal år.
Varför valde du att bygga på just en aerox?
Jo, för det första så tycker jag att det är en rejäl moped med bra komponenter.
Kåporna har potential att bli riktigt brutala. Även motorn har potential eftersom att det finns ett brett utbud på delar.
Du har hållit på med din aerox ett tag nu, berätta lite om den?
Jag köpte Aeroxen i December 2006.
Nu ca 40 000 kr fattigare och drygt ett år senare så står den i princip klar.
Själv så är jag riktigt nöjd med kåpmoddarna och tycker att dom blev både unika och brutala men ändå stilrena.
Är även riktigt nöjd med lacken. Har lackerat en del och kan säga att det inte är den lättaste färgen att lackera med. Med tanke på att jag inte har någon utbildning det vill säga att jag är självlärd, så tycker i allfall jag att det är riktigt bra gjort.
Hade från början inte tänkt lägga ner så mycket pengar på motorn. Men vart efter som projektet växte så växte även planerna på fronten och i takt med de rullade det iväg mer och mer pengar. Men när jag väl trampa igång den på tredje kickan så var det värt vart ända öre!
Förutom att projektets budget sprack totalt så är jag helt klart nöjd med resultatet!
Har du stött på några problem under projektets gång?
Jo massvis.. bla så tog färgen slut så jag behövde få tag på mer. Eftersom att lacken är gjord i en begränsad utgåva så fanns det en liter i Österrike och två i England. Sen kom problemet med att det hade införts en regel om lösningsmedels-baserade lacker, så det skulle bli problem med att få in dom i Sverige. Som tur var hittade jag till slut en liter i Sverige hos en lackerare som jag kunde få köpa för en tung summa pengar.
Har du lärt dig något nytt under projektets gång?
Oj oj.. Man lär sig saker hela tiden. Problem är ett fenomen som lyckas uppstå nästintill hela tiden. Speciellt när man gör saker som är unika.. Om jag hade haft den kunskap jag har nu när jag började hade jag nog kunnat halvera antalet problem.
Kan du berätta lite om färgvalet?
Standox Exclusive Line-Limited edition-Suzuka sun. Skiftar från blå/mossgrön till limegrön/guld. Jag var redan från början ute efter en unik lack som helst skulle vara grön..
Så jag tog och ringde runt till olika firmor och hörde om någon hade eller kunde blanda någon sådan lack. Till slut så hittade jag en firma som lackerade lite hotrods mm som hade en lack som skiftade från mossgrön till guld. Prislappen på denna lack var inte direkt den billigaste men jag kände att eftersom det var precis en sådan lack jag var ute efter så var det värt priset.
Vad är det för setup på den?
Minarelli DD LC - Tuned by Swempmaister
Cylinder - Polini Evolution 70cc - Tuned by Zmod
Crankshaft - Polini Evolution
Crankbearings - TP C4
Exhaust - Polini Evolution 70cc / tuned exhaust by Swempa
Carburetor - KOSO Racing 28 mm
Intake - Malossi shortneck / Custom made Alu
Variomatic - Polini Evolution Super Speed
Airfilter - Righetti Ridolfi gokart
Reedblock - Malossi MHR
Overrange - Malossi MHR Overrange 2005
Belt - MHR X Kevlar overrange
Gearbox Cover - Top Preformance Nardo
Gear Drives - Polini evolution
Clutch - MHR Delta Clutch
Clutchbell - Stage 6
Ignition – Italkit
Övrigt: Reich vattenpump
NCP-wig
Vad har du gjort åt Utseende / Säkerhet?
Jo det har som sagt hänt en del..
Nästintill alla delar på mopeden har blivit genomarbetad på något sätt.
Det första jag gjorde var att jag satte mig ner och började skissa på kåpmoddar.
Jag hade en mängd ideer i huvudet så det blev ett antal varianter på olika kåpmodifikationer där jag sedan tog dom delar som jag tyckte var snyggast och sammanställde till en modell, och fick fram ett resultat på en ganska extrem moped.
Förutom alla nya och köpta saker som mätare, bakdämpare, bromsskivor, kieslerfälg mm. Så har jag bland annat även gjorts massor med custom delar som tex en svarvad framhjulsdistans i kvistfritt och kungliga bromshandtag.
Sen så är ramen förstärkt och modifierad för att kunna montera kylaren bak.
Har även högglanspolerat delar, bl a
Framfälg
Kiesler bakfälg
Variatorkåpa
Bromsvätskebehållare
Bromshandtag
Bakdämpare
Bromsok
Avgasrör
Framgaffel
Vattenpumpskåpa
Kommer den synas på några träffar nu i sommar?
Ska försöka komma på så många träffar som möjligt i sommar. Har även planer på att ställa ut den på någon mässa.
Vad kommer hända med aeroxen härnäst?
Så fort mitt ben är helt så ska den ut och luftas!
Blir det något nytt projekt efter detta?
Har inte funderat på det ännu, men man vet aldrig…… syrran har ju trots allt fyllt 15 😉
// Jesper