TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: maj 3, 2011

Stuntskola del 2. Ringar

Stuntskola del 2. Ringar

Del 2 blir en vidareutveckling av att köra på bakhjulet. Att köra runt i ring på bakhjulet. Detta kräver riktigt bra balans.

Det finns många olika sätt att köra runt i ringar på bakhjulet tex sitta, stå, stå med en fot i peggen och mycket mycket mer. Det varierar lite från person till person vilket sätt som är enklast. För mig är det enklaste sättet det här

bild_0_800

Och därför tänkte jag att vi skulle lägga mest energi på den tekniken men vi kommer gå igenom lite olika även om alla är väldigt lika finns det saker som är svårare och lättare med just det tricket.

Vad man bör tänka på när man försöker sig på ringar? Det du bör tänka på när  du ska ge dig på ringar är att man får inte vara rädd verken om moppen eller en själv för då kommer det inte gå. Och att man ska känna sin moped väl innan.

1.Ringar med en fot på fotplattan//skudspinnen och en fot i tolvan.

bild_1_800

Denna tekniken fungerar lika bra utan tolva som med. (det kan underlätta lite med tolva). Vi börjar med kropps vikten, precis som alltid när man ska köra på bakhjulet är kroppsvikten väldigt viktig. När man ska köra i ringar måste man tänka lite avigt, vi säger att du ska göra ringar åt vänster då
ska kroppsvikten vara åt höger och tvärt om. I början kan det kännas som att du kastas ut åt fel håll och det beror på att du inte lutar kroppen tillräckligt. För att du ska få moppen att gå dit du vill ska du titta dit du ska hela tiden alltså en bit från framhjulet på gatan. Glöm inte att koncentrera dig noga för att annars kommer det inte gå i början. I början kommer det kännas lite läskigt men du måste våga och öva öva öva tillslut sitter det. Svårighetsnivå på denna tekniken enligt mig är 2/5

2.Ringar med båda fötterna på sadeln

bild_2_800

Kroppsviken och blicken är den samma som tidigare. Den ända skillnaden är att det kommer kännas mycket ostadigt och du kommer få vicka mer på rumpan för att hålla balansen. Det är även längre ner till marken med fötterna om man skulle tappa kontrollen. Det som är lättare med detta tricket är att få upp den på bakan men om man har 70cc och 19mm förgasare spelar det nog ingen
större roll. Men som jag sa skiljer det sig från person till person vilket som är enklast. Men enligt mig är det ganska svårt och inget man ska ge sig på i första taget. Svårighetsnivå enligt mig 3/5

3. Ringar med en fot på peggen nere vid dämparen

bild_3_800

För att kunna utföra detta tricket måste du självklart ha en peg nere vid dämparen på din hoj om du har crossmoppe kan man fästa peggs på hjulaxeln. Det jag tyckte var svårast i början med detta tricket var att få upp moppen. Jag tyckte det kändes läskigt och ostabilt men jag gav mig inte. Till slut lärde jag mig få upp moppen smidigt och enkelt och då är det bland den enklaste ringen du kan göra. Det du ska tänka på är att du måste luta dig mycket eftersom du har mycket kraft på ena sidan av moppen. Det finns en här på forumet som är väldigt duktig på just detta trick fast att han inte har
övat så länge och det är jan-ee @ tsr så har ni några frågor om just detta tricket ska ni fråga honom. Svårighetsnivå enligt mig är 2/5 på grund av att det är svårt att få upp den i början.

För och nackdelar
Fördelen är att man inte behöver en lång raksträcka för att öva och det ser ganska häftigt ut när man kan det.
Nackdelen är att det är ganska svårt och att man ramlar lätt.

Sammanfattning
1. Svårt och läskigt i början
2. Lätt att ramla
3.Det finns många olika sätt att göra ringar på
4.Koncentration
5. Tänk avigt

By Mxabbe och andersjohansson93 @ TSR

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram