TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: augusti 12, 2011

Startar inte din moped?

Startar inte din moped?

I denna guide ska du få läsa om vad som kan vara fel på din moped då den inte startar.
 
Detta kommer jag gå igenom i denna guide.
1. Förgasaren och luftfilter
2. Cylindern
3. Tändningen

acplatta_600

Detta är dom vanligaste felen du brukar kunna få, alla dessa fel så utgår vi från att moppen funkade riktigt innan och att det inte hände precis efter ett förgasar byte för då är det bara munstycket eller nånting felmonterat och då finns det andra guider till det.

1. Börja med att kolla bensinen i tanken, sen kan du kolla att du får ner bensin i förgasaren på olika sätt, tex kan du ta bort luftfiltret och sätta handen där och kicka samtidigt då ska du få bensin på handen. Eller skruva loss tändstiftet och kolla ifall det är blött, då vet du om den får bensin.Skulle den inte få bensin kollar du så alla slangar sitter korrekt som vakumslangen tex, och kollar så inget är igentäppt. Efter det tar du loss förgasaren och lägger den i ett bensinbad och öppnar flottören och rengör munstycket så inget där sitter igen.

alf14ny1_600

En annan sak som kan vara fel är luftfiltret som inte släpper in någon luft pga det är blött eller något liknande och enklaste sättet för att kolla ifall det är det som är fel kan du ta loss det och starta utan för det gör ingen skada så länge du inte kör omkring och får in skit i föggen.

2. Cylindern kan du märka om den är kass på flera olika sätt, ifall bakhjulet låst sig när du kört har den skurit. Andra sätt du kan göra är att kicka och går det ovanligt lätt eller helt låst har den skurit också. Även en topplockspackning kan ha gått om du har dåligt komp så vad gäller cylindern är det lättast att skruva av den och kolla loppet och kolven så det är i fint skick och alla packningar hela. skulle du fortfarande ha ett kasst komp kan du ha så tur att kolvringarna är rent åt helvete så dom behöver bytas.

fs1_new4_600

3. Tändningen är det första jag brukar kolla på en moppe som inte funkar då skruvar jag av tändstiftet och sätter det mot topplocket eller ramen och kickar samtidigt och då ska det blixtra till lite, komma gnistor. Har du väldigt liten gnista eller ingen alls så byt tändstift och testa igen. Kan även vara tändspolen som är trasig men det är inte lika vanligt som tändstiftet. Det kan även vara tändplattan eller cdi boxen som spökar eller kortslutning i någon kabel och då är lättaste sättet att kolla med en kompis som har en likadan moped eller samma tändsystem och låna hans cdi box och testa för att se om det funkar. För att kolla tändplattan kan man använda ett mätinstrument och då får du uppsöka någon kunnig inom det området som kan kolla upp det åt dig, eller så kan du testa själv om du har en vanlig multimeter hemma.

img2419gw4_600

En fuling jag själv gjorde en gång var att ställa en annan moppe brevid den trasiga, de hade samma motor och tändsystem. Och så tog vi sladdarna från den hela moppens tändplatta till den trasiga moppens cdi box och kopplade in. På den trasiga moppen la vi upp tändstiftet på topplocket och bad kompisen kicka på den hela moppen och rätt hade vi redan innan då fick vi gnista på den trasiga och kunde konstatera att tändplattan var trasig.

tidningpa2_600

Detta är dom vanligaste felen man brukar påträffa när den helt plötsligt inte startar, och jag säger inte att ni ska felsöka eran moped i just denna ordningen utan det skiljer sig lite från fall till fall så det får ni själv avgöra eller låta nån kunnig säga vad dom tror felet kan vara.
 
Hoppas ni lärde er något och får fart på mopederna!
 
// JeSPer Aka Dracen och tack till Sewa här på tsr för hjälp och inspiration till denna guide.

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram