TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: augusti 28, 2009

Ställ in din förgasare rätt!

Ställ in din förgasare rätt!


Behöver du lite hjälp med hur en förgasare fungerar? Här kommer guiden om basfakta om hur en förgasare fungerar och dess funktioner.

imgp3436kr4_600

Många tror att justering av en förgasare är svårt och krångligt, men det krävs bara lite kunskap om hur en förgasare är uppbyggd och hur den fungerar. Allt hänger på att hur alla komponenter jobbar tillsammans och vilket jobb de gör.

Till att börja med så måste du justera in din moped efter väder, mopeden reagerar helt olika på regn/kyla/värme, alltså temperaturen och luften. Detta blir som en annan justering utav förgasaren utav den luften den tar in vilket leder till olika problem etc.

Utgå ifrån detta:

Kall Luft så ska blandningen vara fetare, alltså justering mer bensin/ mindre luft,
Varm Luft så ska den vara tunnare, med justering mindre bensin/ mer luft,
Fuktig luft så ska den vara samma justerad som den Kalla luften.
Vanlig Temperatur och luft så ska den vara inställd som standard.

Detta är då beräknat efter konstant väder med tryck och luft/temp

När du justerar din förgasare så ska du höja/minska med 1-5 storlekar i taget, inte mer. Börja stegvis tills du hittar den maximala effekten.

När du justerar din förgasare så måste du veta att allt annat är bra i motorn,
det helt omöjligt att ställa in förgasaren om något annat i motorn inte går bra. Då lär du få massa problem i slutändan. Då ställer du alltså in förgasaren till ett felaktig problem. Kolla tändstiftet så det är i bra skick och ser bra ut, sedan ska du också kolla så tändningen är korrekt och tänder som den ska.

Tänk såhär: om du kör med en viss inställning i din förgasare och kört några mil ordentligt och felfritt och plötsligt efter det så börjar den gå dåligt och gå ojämnt, med samma inställningar som när den gick bra, ja då är det inte förgasaren som är felet, då är det något annat. Att ställa in förgasaren efter det problemet är bara slöseri på tid.

Symptom som uppstår när motorn får för rikt med bensin i blandning.


- Dålig/ojämn acceleration
- Misständer på låga motor varv
- Djup/Mycket avgas rök
- Mörkt Tändstift, påväxt
- Mörkt avgas ljud från motorn.


Symptomer som uppstår när den går för dåligt med bensin i blandning.

 
- Höga motor temperatur
- Rasslande och ojämnhet
- Samma som att köra tills bensinen är slut.
- Underlig acceleration

Justering utav förgasaren gör man genom att höja och sänka nålen, samt ändring av lågfartsmunstycke och huvudmunstycke. Detta reglerar bensinens flöde och luftskruven reglerar luften som ska in i förgasaren och blandas.

Hur fungerar då huvudmunstycket?
Huvudmunstycket är kallad förgasarens huvudkanal, den ger effekt ungefär på ½ gas till den maximala gasen. Före det så sköter lågfartsmunstycket bensinens huvudflöde. Så det är rätt simpelt, ju större munstycke ju mer bensin får motorn, och mindre munstycke ger mindre bensin.


Hur fungerar Lågfartsmunstycket & Luftskruven?

Lågfartsmunstycket och luftskruven kontrollerar bensinblandningen från 0 till 1/8 gas. Men de har fortfarande lite effekt från där till full gas. Skruva på luftskruven in och ut för att få din rätta blandning med bensinen. In för mindre och ut för mer luft ( på de flesta förgasarna ). Små justeringar med luftskruven räcker oftast för att få en finare gång, men i extrema fall så måste du byta lågfartsmunstycket om luftskruven inte räcker till.

mikuni_new_587

Test Run!

Nu när du har justerat din förgasare är det dags att se om du har ställt in den rätt och testa den. Värm upp din motor och låt den stå lite så den blir varm, kör en liten bit, och kolla tändstiftet hur det ser ut, med varierad gas. Stiftet ska vara oboy brunt i mitten.

Är Tändstiftet vitaktigt, så innehåller blandningen för lite bensin, Öka huvudmunstycket.
Är Tändstiftet Vått, så innehåller blandningen för mycket bensin, Gå ner i huvudmunstycket

Grejen är att justera förgasaren så den får den bensin/luft blandningen den behöver på gas-lägen.

Hur är då allt uträknat till just det munstycket?

Det är simpel matte man måste kunna.
Man kallar det för en korrigerings faktor, en faktor är en matematisk term för komponenterna i en multiplikation. Faktorn i detta läge kan vara allt från 0.0 till 1.0, alltså ett diagram som har Y axel Temperatur och X axel korrigerings faktor.

BILDEN ÄR BARA ETT EXEMPEL PÅ HUR DET KAN SE UT.

Från detta ska du räkna från din bas inställning från din förgasare.
Vi tar exempel från en Racing Förgasare
Huvudmunstycke storlek 165
Lågmunstycke storlek 52

Därifrån kollar du i ditt diagram och kollar efter din temperatur och lufttryck, vilket blir en korrigerings faktor. Om vi säger nu att Faktorn blir 0,94 så blir det genom att börja räkna ut, då tar du bas inställningen gånger faktorn du har fått fram.

Lågfartsmunstycke= 52*0,94=50, avrundar du svaret får du fram 50, där har du munstycket du ska ha i din förgasare.

Huvudmunstycke= 165*0,94=160, där får man fram vilket munstycke man ska ha.


Såhär är det man brukar göra för att räkna ut precis vad man ska ha för munstycke, glöm nu inte bara att justera den rätt med nålen och andra komponenter i din motor för att få ut maximal effekt!

Lycka Till

Mvh KoNG

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram