Stage6 BigRacing

Stage6 har tillsammans med MXS Racing-experterna kommit fram till två helt nya cylindrar, som är tänkt att funka på båda gatan och till race. Dem heter Stage6 BigRacing!
En på 77cc med standardslaglängd och en på 88cc tillsammans med 45mm slaglängd. D.v.s båda har samma cylinderborrning och utformning. Borrningen ligger då på 50mm.

Den finns nu till Derbis EBE/EBS, Piaggios D50B0 och Minarelli Am6 motorer. Beroende på motor så hamnar 77cc versionen på 76,96cc medans 88cc versionen hamnar på 88,35cc.
Enligt Stage6 ska 77cc versionen leverera upp till 23hk vid c:a 12550rpm medans 88cc versionen ska ge upp till 25hk vid 11550rpm. Det direkt ut kartong! Vilket låter helt grymt. Så båda klassas som fullvärdiga hypercylindrar.

Jag har då haft turen att få tag i 88cc versionen av BigRacing, till D50B0 motorn och ska nu skriva lite om den!

Lådan ser ut som en typiskt stage6-produkt. Hoptejpad frigolitlåda omslagen med en bit kartong.
bild1_700_14

Det första jag märker är att inget är inplastat som t.ex Stage6 Racing 70cc MKII har. Notera även att det bara följer med en cylinderfotspackning! Enligt Stage6 så behövas bara den och klämspalten ska automatiskt hamna på 0,8mm.
bild2_700_20

Vid första anblicken tycker jag gjutningen verkar väldigt grov på ytan, inte lika tät och fin som t.ex Stage6’s R/T 70-95cc cylindrarna. Kanske där prisskillnaderna ligger? Men överlag känns den väldigt robust och massiv. Notera 49cm3 markeringen på sidan! Stage6 har använt utsidan av en originalcylinder, så vid första anblicken så har man ingen aning om att det gömmer sig en hypercylinder där inne!
bild3_700_19
bild4_700_18

Nu tänker väl du att de använt originalcylinder som mall och att det borde vara väldigt trångt där inne? Absolut inte! Den är designad från grunden som en bigborecylinder. Så den är tillverkad runt borrningen och kanalerna. Så det finns gott om material och gods. Även för den som möjligen vill porta cylindern i framtiden! Cylinderkjolens tjocklek känns också lagom för dens borrning, jag var först rädd att den skulle vara tunna som chips.
bild5_700_16

Börjar vi spana i portarna och kanalerna så ser man Stage6-kvalité! Portarna är raka och fina och ger rejält med area på båda avgas och spolsidan. Finns även möjlighet till förbättring som portning o.s.v.
Man kunde dock önska lite bättre yta i kanalerna, mycket gjutskägg. Men det är inget som en dremel lätt fixar bort!

Avgasportens är maxad till bredden, då man ser två ”bulor” i kanalen som avslöjar vart pinnbultarna finns.
bild6_700_18
bild7_700_16
bild8_700_14

Här har ni också en portmapp på cylindern. Väldigt bra direkt från kartong! Inget direkt att klaga på. Formen på avgasporten påminner om dem äldre Honda CR80 cylindrarna.
bild0_1248

Spolkanalerna är raka och fina, men även där kunde man önska lite bättre yta. Gjutskägg även där!
bild9_700_14
bild10_700_12

Topplocket och förbränningsrummet är i ett stycke, där hade jag hellre önskat det tvådelat för bättre kylning, som så många hypercylindrar har. Men jag är nog bara lite kräsen. Annars är finishen bra och helhetsintrycket finns där. En udda sak som stage6 valt är att använda en plåtpackning till topplockspackningen, precis som Derbi har original! För eller nackdel? Ingen aning. Men en sak vet vi, det blir superenkelt att montera. Inga oringar som kan ramla av, det blir även enkelt att byta om det behövs i framtiden!
bild11_700_09
bild12_700_10
bild13_700_09
bild14_700_09

Kolven som följer med ser ut precis som vilken kolv som till vilket cylinderkitt som helst. 49,94mm är kolven på, misstänker cylindern är på 55,00mm. Så vi får ett kolvspel på 6 hundradelar. Även 12mm kolvbult som både Am6 och Derbi har original.
bild15_700_08
bild16_700_05
bild17_700_04

Överlag är jag väldigt nyfiken på cylindern och tror att den kan hänga på många hypercylindrar! Den ligger dock inte i samma klass som MXS90gp eller Stage6 R/T 95cc cylindrarna. Men vad kan man begära för en cylinder som är byggd för både gata och race? Oavsett så tror jag inte den gör oss besvikna!

Priserna då? 77cc versionen får man för 2.199kr på Twostroke, medans storebror får man för 2.399kr. Det är väldigt mycket effekt per krona! Glöm inte att 88cc versionen kräver ett vevparti med 45mm slaglängd och 90mm vevstake.

Hur tycker jag hur den presterar på gatan då? Tyvärr måste jag lämna er med en cliffhanger! Jag har inte fått alla delar än för att kunna köra Derbin med cylindern. Så ni får vackert vänta till våren/sommaren 2017.
bild18_700_04
bild19_700_04

Over & Out
/Rexxy

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.

Kommentarer (3)

Skriven av Rexxy 2017-01-28 20:36

myxoxe @ Gamla parmakitsendan. Blir en ny setup med denna cylinder, MXS avgasrör, KX85 V-force, 30mm PWK os.v.

Shapan @ Blocket är redan slipat för parmakit 110, så någon slipning för det behöver jag inte. :P

Skriven av Shapan 2017-01-28 02:36

Skulle du kunna göra en video på när du fräser ur blocket till cylindern? Inte portning utan bara det som är i vägen för cylinderkjolen. Det är väl ett måste med dessa cylindrar pga. kolvdiametern, right?

Skriven av myxoxe 2017-01-26 20:45

Vilken moppe ska du sätta den på?