Här kommer då Del II i stunt serien där ni kommer få mängder av tips för er som ska stunta. Så i denna del kommer det handla lite mer om hur du ska gå till väga för första gången och skillnaderna.
Hur man stegrar på en crossmoppe och scooter har många funderat på och hur de går till. Men de man mest ska fundera på är att om man verkligen vill våga börja för de krävs mod, tålamod och koncentration hela tiden för att man ska kunna de smärt fritt och att lära sig snabbt. Men innan man sätter fart på de så får man inte glömma att nästan alla ramlar mer än 1 gång så man måste tänka på att de inte kommer bli en crash men de händer alla nästan.
Nå till och börja med så kan man utrusta moppen med lite stunt redskap. 12platta, höjningsatts, pegs vid däcken och lite andra ställen, crash kåpor, bak broms i styret ovanför kopplingen eller under kopplingen(växlade moppar) och bra däck. Sen är de ofta så på visa mopdeder att de börjar komma bensin ut från förgasaren när man ligger i bakdäcket så man får vinkla förgasaren så den inte ligger så bak/sid lutande.
Hur man stegrar på en scooter så måste man alltid hjälpa till och rycka den upp om man inte har en bra trimmad som får mopeden att gå upp med gasen, men de behövs verkligen inte utan man kan stegra helt original också. Att få upp den på bakdäcket gäller att ge gas på rätt tid och rycka till på samma gång för att den ska så lätt som möjligt att få upp fram däcket. Sen när man har fått upp så är de otroligt svårt att hålla sig kvar på det läget för där måste du sen tänka på jämn balans hela tiden. Hur man håller den balansen så måste man jobba med bena, armar och hela sig ibland för att hitta sin jämna balans hela tiden. Sen prova på med bak bromsen för att bli van och använda den för den behövs mycket ofta.
Att köra på en original setup så måste man jobba rätt mycket med gasen för att den ska hållas uppe medan en trimmad moppe inte behöver lika ofta ge gasen för den har mer axx, styrka och ork. Att sen få upp en crossmoppe är nånting mer som behövs än vad scooter har de är kopplingen och att man har fotbroms och då de är lite svårare och lära sig stegra på en växlad moppe. Men de är lättare och få upp crossmoppen på bak däcket därför att där kan du använda kopplingen som du jobbar med så den far lättar upp, men växeln tar ganska fort slut på en växlad moped så man måste växla samtidigt om du ska kunna nå mer fart samtidigt som du kör på bakdäcket.
Det är lättare och håla balansen på en crossmoppe än en scooter därför att den har större däck och att den ger axx på en gång när man gasar. Men de går mycket lugnare med scootern för den ger axx sakta mrn kraftigare så de inte drar så häftigt. Crossmoppen har ju fotbroms så de är ett som är lite svårt att vänja sig vid men de går lätt sen när man börja få in känslan, och de är samma sak på crossmoppen man jobbar med bena, armar och hela sig nästan för att hålla balansen.
Det som är så bra med crossmoppe det är att dom har en så mycket bättre fjädring fram än scootern har men de som är så bra med scootern de är att den har bakdäcket nästan under sitsen och att motorn är också nånstans där så den bli bak tung och de är bra när man stegrar så de inte finns så mycket vikt där fram.
Att lära sig använda kopplingen på en crossmoppe när man ska dra upp så gäller de och inte ha för mycket varv eller för lite för om du har för mycket så kan du slå över med fart sen om du har för lite så kommer du inte upp ens så de gäller och hitta de läget man alltid har när man ska upp på bakdäcket sen när man har kommit upp så gäller de och börja gasa och hitta balans och vara i en kraftig koncentration hela tiden med bak broms och gasen så de inte blir fel.
Lycka till med träningen!
// KoNG & Skogen_swe