TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: februari 4, 2010

Små steg till en bättre Acceleration!

Små steg till en bättre Acceleration!

Dags att få lite bättre drag på din moped? Med tiden så slits mopeden och saker blir sämre, här kommer lite tips på hur du kan få mer fart av den!

34563636364_800

En original moped går alltid som bäst när den är som ny och inkörd, då är allt helt nytt, den känslan som att köra med en ny moped försvinner med tiden, men det går att få tillbaka med lite lätta tips steg för steg allt för att du ska få lite bättre drag på din moped.

Din scooter drivs att variatormatik system, det där där du justerar motorns drivning:
För mer information om hur det fungerar!
https://www.twostrokerider.se/artiklar/729

Innan du börjar se till att din moped är 100 % avstrypt annars kommer du inte känna något.

Scooter:

- Byt variatorvikter, variatorvikterna är vikter som snurrar med vevaxeln, denna justerar hur lätt den ska snurra helt enkelt, här ska du byta till ett par lättare, detta resulterar till att mopeden varvar mer samt ett förbättrat acceleration.

- Hårdare/Mjukare Kopplingsfjädrar, kopplingfjädrarna avgör när din moped ska dra iväg, detta ska du kombinera med dina variatorvikter för att få bästa effekt, ju hårdare fjädrar desto högre varv behöver du få för att kopplingen ska greppa och mjukare fjädrar behöver mindre varv för att kopplingen ska greppa. Notera det är inte förrens kopplingen har greppat kopplingsskålen den börjar dra iväg.

- Tryckfjäder: Tryckfjädern är den del som sköter hur hårt motståndet ska vara för kopplingen att komma ut till sitt yttre/innre läge, detta ger oftast ingen så stor effekt förrän du trimmar din moped rejält men den behöver kombineras stort med kopplingsfjädrarna samt vikterna.

- Boost Bottle, det är en rund cylindrisk formad burk, den fungerar så att när dina reeds öppnar och drar in bensin och sedan stänger så är det alltid lite bensin som blir kvar när den stängs och den lilla mängden stör det andra flödet som är på väg in mot cylindern, på så sätt så åker det inte tillbaka i förgasaren och stör det andra flödet och helt enkelt åker upp i din Boost Bottle. Effekten är den att man får en rappare moped, alltså därmed ökad gas respons. Hos många är detta bullshit och andra sanning men det beror helt på om man har gjort en egen och vad för setup man har!

- Byt Rem, din rem är den som för över kraften från variatorn till kopplingen, den slits med tiden och den greppar sämre, så mitt råd är att du byter till en trim rem som håller och som håller i längden, det känner man skillnad på efter första testet.

-Reeds, reed ventilerna är dom som släpper luft och bensinblandning in till motorn, genom att byta till ett par tunnare lappar resulterar till rappare motor som gör storskillnad.

456457357_649

Sen finns det även saker som att byta alltihop såsom, trim koppling, kopplingsklocka, variator etc, detta tillhör dock en högre prisklass men det ska passa plånboken också!

Cross moped:

- Dreva om, dreva om mopeden så den accelererar snabbare men där förlorar du istället toppfart men det är det man får ta om man drevar.

Lägg detta på minnet:

Mindre framdrev = Starkare men lägre toppfart
Större framdrev = Högre toppfart och sämre axx
Större bakdrev = Starkare men lägre toppfart
Mindre bakdrev = Högre toppfart och sämre axx

Det finns dock inte så mer man kan göra på en crossmoped, ska man göra mer så får man gå upp prisklass, då det finns allt från effektrör till förgasare som ger lite med drag i motorn.

Kom ihåg att du antagligen kommer bli tvungen att bestycka förgasaren rätt beroende på vad du har gjort, detta gör du för att undvika att din motor havererar samt förlänga livslängden. Det gäller också att testa dig fram mellan grejer för att få den bästa accelerationen man vill ha, det tar tid det gäller alltså att hitta den rätta inställningen

Detta var bara några saker jag nämnde som gör skillnad på din motor, det finns mycket du kan göra på din moped för att förbättra dess acceleration. Trimma lugnt och ta det försiktigt i trafiken!

Lycka Till!

KoNG

ANNONS
ANNONS
Twostroke reklam
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram