TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: juli 11, 2007

Skuren cylinder?!

Skuren cylinder?!

Kanske är dags att byta efter 2000mil?! I våran nyaste guide kan du lätt lära dig hur du byter cylinder på din moped......

Steg 1.

Ta bort kåpor och andra störande materia(kåpor, avgasrör etc.), för att kunna
Komma åt cylindern lättare.

Tips: Efter ni har tagit av kåpan/kåporna, skruva gärna tillbaks skruvarna i
ramen/ fästenrna, så ni inte behöver köpa nya skruvar om ni inte hittar dom
gamla!

Steg 2.

Töm ut kylarvatten.

Börja med slangarna som sitter in i transmissionskåpan(ifall ni har en
scooter, börja med dom som sitter nederst på cylindern) och "ta" dig uppåt,
stegvis.

Det kan vara rätt knepigt ifall slangklämmorna är gamla och tråkiga, då dom
har tendensen att inte vilja åka av. Så spruta på lite 5-56 och vänta en
stund, så ska du se att dom går av lättare. 

Tips: Använd en stor bunke/skål/hink och ställ under moppen och försökt
rikta slangarna så gott det går.
Slangarna kan också sitta väldigt tight mot kylarpumpen/kylargångarna så
använd en platt-mejsel för att böja/benda av slangarna, använd dock inte en
för spetsig mejsel då det kan vara risk för att du gör hål i kylarslangarna.

Steg 3.

Nu när du har fått ut allt kylarvatten ur motorn så är det fritt fram för
cylinder avmontering.

Då börjar du med att lossa pinnbultarna(dom kan sitta väldigt hårt eller
till och med vara ärgade, be då någon vuxen elelr storväxt person göra detta
jobb).

Efter det så kan du du känna att topplocket är löst samt hela cylindern. Då
är det bara att dra försiktigt av cylindern i en rakvinkel.

När du har tagit av cylindern då tar du det väldigt "vajert"! Till att börja
med så tar du av knastrena(darriga personer undanbedes omedelbart), använd
en näbbtång och som sagt, ta det lungt! Efter att du har fått av båda
knastrena så kommer du får banka/trycka ut kolvbulten och efter det så är
kolven lös.

Tips: När du har fått av cylindern då lägger du antingen papper eller en
avriven duk ner i vevhuset för att förhindra att någon skruv/skit ska åka
ner i vevhuset.
Va sansad och inte på dåligt humör, för då går det aldrig att mecka!

/Andreas Dahl

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram