Serva mopeden själv!

Trött på att lägga ut en massa pengar på en ”service” på verkstaden för att sedan bara få bytt tändstift och olja? Läs här på TSR om hur du kan spara tusenlappar på att själv serva din moped och samtidigt ge mopeden en bättre service!

201010121123_600

Till att börja med. Här är en lista över de sakerna som är viktigast att man att man kontrollerar vid en service:
•    Bromsar
•    Olja
•    Kylarvatten
•    Däck
•    Koppling
•    Variatorrem
•    Batteri
•    Tändstift

Se till att kolla oljenivån och bromsar oftare än de andra då dessa saker är väldigt viktiga och bör kollas regelbundet. Ungefär var 50:e mil. Resten av sakerna räcker att du kontrollerar var 300:e mil. Gör du detta kommer din moped att hålla längre och även fungera mycket bättre!

Bromsar
Skruva loss bromsoken. Plocka sedan loss bromsbeläggen och se till så att dessa inte är utslitna. Oftast märker man detta när man rullar med mopeden då man hör hur bromsbeläggen sliter mot bromsskivan.  Märker du det så bör du genast byta bromsbelägg för att undvika ytterligare slitage på bromsskivan. Kontrollera även bromsskivan samtidigt som bromsbeläggen. Är skivan vågig så bör du byta den också. Annars kommer de nya bromsbeläggen slitas sönder mycket fortare.

Olja
Kontrollera att du har tillräckligt med olja, eventuellt byt ut oljan. Sedan är det även bra att byta ut växellådsoljan. Först bör du tömma ut oljan. Oftast sitter det en skruv på undersidan av blocket. Låt oljan rinna ut. Efter att ha monterat tillbaka allting fyller du på ny slutväxelolja. Det brukar stå på motorblocket för varje specifik motor hur mycket man ska fylla på. Rekommenderad olja, SAE 40W 10.

Kylarvatten
Kontrollera så du har rätt mängd kylarvatten, blanda alltid i lite glykol i behållaren. Glykolen skyddar mot korrosion (rost) samt förfrysning.

aerox_scooter_1_500

Däck
Kontrollera mönstret på dina däck. Du bör minst ha 3mm mönster annars är det god tid att byta däcket. Se även till så att inte är däcket är sprucket eller torrt.

Koppling
Kontrollera lamellerna så att inte de är slitna. Ifall de är slitna är det passande att byta ut kopplingen mot en ny. Gör även rent inuti variatorkåpan med avfettning och vatten för att få de rent och fräscht inuti.

Variatorrem
Inte något särskilt svårt. Ifall remmen fransar sig på sidorna är den sliten och då bör du byta ut den. En rem som går av kan orsaka mycket skada. Den kan slå sönder det mesta inne i variatorn ifall du har otur!

Batteri
Batteriet bör du alltid ladda vid en service. Koppla loss batteriet. Se till att det finns tillräckligt med batterivatten i och fyll på om det är nödvändigt. När du laddar batteriet se till att laddaren står lägre än batteriet. Ångor från batteriet kan skapa knallgas och kommer detta i kontakt med laddaren så kan det bli en explosion. Detta bör dock inte hända men för att vara på den säkra sidan så se till att ha batteriet högre upp än du har laddaren.

Tändstift
Du ska alltid byta tändstiftet vid en service. Det kan räcka med att göra rent det men det håller inte i längden. Skruva loss tändstiftet från cylindern och tvätta av/byt tändstift och sätt sedan på det igen. Se till att inte dra för hårt. Använd en momentnyckel och dra åt runt 20-25 Nm. Detta var nog det mesta du behöver göra vid en service.  Se till att göra detta kontinuerligt så kommer din moped hålla längre! Sedan skadar det aldrig om du tvättar din moped och sedan vaxar den. Det bevarar även din lack så den behåller sin lyster!

Tack för mig!

/andersjohansson93

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.

Kommentarer (6)

Skriven av Tuta 2011-03-31 07:25

Bra guide :)

Senast ändrad 2011-03-31 07:25

Skriven av a6lex 2011-03-30 16:27

@ktm_danielsson, 20-25Nm drar man topplocket med, så tror inte de är så bra att dra tändstiftet så ;)
Det har också med värmeledningen att göra så man ska inte dra ett stift för hårt.

Skriven av ktm_danielsson 2011-03-30 16:18

@a6lex, och vem orkar vara så petig? Herregud det är ett tändstift vi snackar om bara skruva i det och dra åt lite.

Skriven av a6lex 2011-03-30 08:24

Tändstift i en aluminium topp skall dras med 10-15 Nm
Bra guide! :)

Skriven av andersjohansson93 2011-03-30 07:00

Det tar jag som att man märker när man kör den! :D

Skriven av Born2Ride 2011-03-30 05:09

Bra guide, kan tillägga att det kan vara bra och kolla så alla knappar på styrenheterna fungerar som dom ska.
blinkers m.m