TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: maj 31, 2007

Serva din egen moped

Att serva sin scooter

Att serva sin scooter kan vara en mindre rolig utgift. Därför har vi satt ihop en guide så du kan gå igenom allt som en mekaniker skulle gjort om du lämnat in din moped. Vi kommer gå igenom åtta olika servicepunkter.

Bromsar, Däck, Variator/Koppling/Rem, Batteri, Elpanel, Lampor, Slutväxlar och Tändstift

Bromsar:
Skruva loss broms-oken, sitter oftast med 2 skruvar. Plocka loss bromsbeläggen och se så att dessa inte är utslitna. Är skivan vågig är det bäst att byta denna i samband med belägg. Att sätta på nya belägg på en vågig skiva medför att vissa delar av belägget kommer att slitas mycket fortare och du får byta belägg snart igen. Efter detta sprutar du på rikligt med bromsrengöring, finns att köpa i de flesta bil/mc-tillbehörs affärerna. Skölj av med vatten! Vissa medel behöver inte sköljas av alls. Montera dit allting och se så att det funkar som det ska! Är skivan fin, men under 3mm tjock skall den bytas. Har du trumbroms demonterar du bakdäcket och kollar så att inte backar/fjädrar är slitna/trasiga. Även här kan du tvätta bromshuset i fälgen med bromsrengöring.

Däck:
Här är det egentligen inte så mycket att orda om, ser däcken fräscha ut? Med detta menas inte bara mönsterdjup utan även hur gummit är! Torrt och sprucket? Dags att byta isf! Ett torrt och sprucket däck kan prestera mycket sämre än ett som är fräscht i gummit, fast utan mönster. Skall du köpa nya däck rekommenderar jag Michelin Pilot Sport!

Variator/Koppling/Rem:
En mycket viktig del att kolla vid service! Skruva först av variatorkåpan, kolla så att packningen mellan kåpan och blocket är fräsch. Börja sedan med att skruva av fläkthjul/variator. Är det mycket "vågor"/"spår" i fläkthjulet/variatorn kan det vara bra att byta! Se även till så att inga flänsarna på fläkthjulet är trasiga. Ta sedan ur vikter och kontrollera dessa! Kantiga? Byt! Gör sedan rent både blocket invändigt samt själva variatorn, till detta kan du använda avfettning och sedan skölja med vatten.

Nu över till koppling och bakre remskivor. I regel brukar remskivorna inte "våga" sig utan de håller sig fräscha under längre tid. Däremot kan det vara bra att byta ut fettet som sitter mellan skivorna. Ser kopplingen fräsch ut? Kolla lamellerna, är dessa nerslitna är det påpassligt att byta ut kopplingen. Kopplingsklockan kan du rengöra med avfettning och sedan vatten.

Remmen är det inte mycket att säga om. Man ser rätt lätt om den är sliten, då börjar den gå sönder och fransa sig på sidorna.

Batteri:
Batteriet bör du ladda vid en service. Koppla loss +/- polerna och skruva/dra loss alla plastplupparna. Kolla så att det finns tillräckligt med batterivatten i, om inte så fyll på till rekommenderad nivå. Sätt sedan batteriet på laddning, glöm inte att alltid placera laddaren på en lägre nivå än batteriet. Ångorna från batteriet kan skapa knallgas, kommer denna i kontakt med laddaren kan det bli en explosion. Ladda batteriet i ca 12 timmar.

Elpanel:
Kolla bara så att alla lampor och indikeringar fungerar som det ska, om inte så felsök och byt ut eventuell lampa/diod.

Lampor:
Samma sak här! Kolla så att blinkers, fram/baklysen samt bromsljus fungerar som det ska. Glappar det försök åtgärda. Om blinkersen bara lyser och inte blinkar beror detta antingen på ett trasigt blinkersrelä, eller att den andra glödlampan för blinkers är trasig. Att sätta i en starkare framlampa än vad som rekommenderas är Inte bra! Värmen ifrån den nya lampan kommer smälta sönder reflektorn.

Slutväxlar:
Det här är en viktig sak att kolla! Först och främst bör du tömma ut oljan, detta gör du genom att skruva loss en liten skruv på undersidan av motorblocket, längst bak. Låt oljan rinna ut och skruva sedan av bakre remskivor/koppling/kopplingsklocka, så att du kommer åt växlarna ifrån insidan av blocket. Där skruvar du loss kåpan och kollar så att alla drev ser fräscha ut. Sedan kollar du även sekundärväxeln som sticker ut på andra sidan av blocket, det är denna som bakhjulet/navet sitter fäst på. Granska gängor på både växeln samt fälg/nav. Efter att ha monterat tillbaka allting fyller du på ny slutväxelolja. Motuls är att rekommendera. Normalt sett skall man ha 100cm3 olja, men det brukar stå på motorblocket för varje specifik motor vilken mängd man skall applicera.

Tändstift:
Stiftet skall Alltid bytas vid service! Sätt helt sonika i ett nytt av samma modell som du åkt tidigare på, om du funnit detta tillfredsställande.

Det här var nog det mesta som behövs gå igenom vid olika milantal. Gör du detta kontinuerligt kommer din scoot/motor hålla länge och du slipper dyra kostnader! Du bör även se till så att du har tillräckligt med kylarvätska om du kör LC.

/Per Lindblad

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram