I denna guide går vi igenom hur inställningar med variatorvikter fungerar
Målet med en korrekt inställd variator (som består av främre variator med centrifugalkraftsverkande vikter, och bakre tryckfjäder och koppling) är den ska arbeta på det varvtal då motorn är som effektivast, vilket leder till en optimal acceleration. För att uppnå den rätta centrifugalkraften krävs det att man har exakt rätt vikter.
Det finns bara en uppsättning vikter som får variatorn att arbeta perfekt. Är vikterna lite för lätta eller lite för tunga (ett halvt gram gör en stor skillnad här) så kommer inte variatorn att ge en optimal kraftöverföring. Tyngre vikter ”stiger” fortare i variatorn vilket ger en längre överföring ”växling” av kraften, och lätta vikter ”stiger” långsammare i variatorn vilket ger variatorn en kortare överföring.
Diagrammet nedan visar tre olika inställningar på variatorn. Den heldragna linjen visar en rätt inställd motor, kopplingen greppar vid ca 4000rpm (A), motorn jobbar snabbt upp till sitt optimala varvtal 7000rpm (B), och accelererar till 20km/h, härifrån ändras ”utväxlingen” i variatorn medans motorn ligger kvar på 7000rpm till 70km/h (C). Vid denna punkt har variatorn nått sin maximala utväxling, motorn dras upp till 9500rpm (D) och man når maxhastigheten 100km/h.
![]() |
Bild: A |
![]() |
Bild: B |
![]() |
Bild: C |
![]() |
Bild: D |
Den streckade linjen visar en motor med för lätta vikter, vilket får motorn att arbeta på ett varvtal som ligger högre än det mest effektiva, vilket ger en sämre acceleration. Detta kan jämföras med att cykla på lägsta växeln på en mountainbike, du får trampa som en dåre men kommer ingenstans.
Streckpunktslinjen visar en motor med för tunga vikter, vilket får den att inte komma upp i närheten av det perfekta varvtalet, den ändrar vartal hela tiden och får verkligen jobba för att accelerera. Detta kan jämföras med att cykla med en hög växel i uppförsbacke.
Hur gör man då för att hitta de rätta vikterna till variatorn, om man inte har tillgång till en bänk att effekttesta motorn i? Ett mycket bra hjälpmedel här är en varvräknare, börja med riktigt tunga vikter (10-12g), motorn kommer att få kämpa ordentligt för att kunna komma iväg, men ibland kommer den nå sitt optimala varvtal och accelerera lite. Detta varvtal visar var motorn jobbar som bäst. Kör många provturer och kolla vilket varvtal motorn accelererar som bäst. När du hittat varvtalet, byter du till lättare vikter och testkör igen. Det läget du söker är där du får en acceleration medans varvräknaren ligger kvar på samma varvtal. Bara när variatorn nått sin maximala utväxling ska varvet öka till maxvarv. Ökar varvtalet under hela accelerationen eller ligger för över det vavtal du fick fram tidigare har du för lätta vikter, och om varvtalet ligger lägre och varierar kraftigt har du fortfarande för tunga vikter. Om drivremmen slirar vid starter eller om du måste ha så lätta vikter att du inte kan nå toppfarten, så måste du byta till en kraftigare tryckfjäder.
Det andra sättet kräver lite övning och ett bra motoröra (d.v.s. att få en känsla för hur och på vilket varv motor jobbar). Först sätter du i de tunga vikterna, vilket gör att motorn går ryckigt och varierar varvtal kraftigt. Nu byter du stegvis till lättare vikter tills motorn inte tappar acc när du ligger på ett visst varvtal (här gäller det att kunna höra hur motorn jobbar). Inte ens i uppförsbackar ska motorn behöva öka varvet.
Det tredje sättet att hitta rätt vikter att att mäta upp en sträcka på minst 1km, och mäta tiden det tar att åka den. Den bästa tiden får du med de rätta vikterna.
// Twostroke