Kort info
Namn: Uffe Olsson
Klass: Promod 100
Meriter: Vann alla deltävlingar 2016, och satte nytt svenskt rekord.
Chassi/Moped: Chassi byggt i Docol R8 17", Magnesiumfälgar.
Motor: Derbi EBS
Cylinder: MXS Gp90
Vevparti: Parmakit, 46mm slag.
Koppling/Växelåda: MVT femlamellskoppling med hårda fjädrar. Standard växellåda.
Förgasare: 34mm PWK
Membran/Reed: V-Force 3 Reed.
Avgassystem: Yasuni R4
Bränsle: Shell V-Power. Shell Advance racing M-olja.
Tändning: HPI Innerrotor.
Effekt: CA 35hk
E.T.: 7,93S
Hastighet: 133km/h
När började du köra?
Testkörde en tävling 2015, sen byggde jag nytt och körde första hela säsongen 2016.
Vad fick dig in i det här?
Jag har alltid hållit på med någon form av motorsport, tex dragracing med snöskoter på 90-talet både snö och gräs. Bildragracing där jag varit med som mekaniker tex Prostreet i några år, Promod några år. Jag har även kört rc-båtracing i många år, både offshore- och hydrobåtar, var svensk mästare även där. Så motorintresset har funnits där hela livet, lärde känna Largus på en moppetävling hemma i byn här och tyckte moppedragracing lät intressant så jag åkte ner till Norberg 2013 och tittade när han åkte en tävling, och redan då visste jag att jag var fast, och var tvungen att prova. 2014 tog jag min åkmoped och testkörde en tävling i Norberg utom tävlan och konstaterade att jag inte var så långt efter i tid, trots att det var en tung åkmoped. Då bestämde jag mig för att bygga ett nytt lättare chassi.
Largus bockade till några Docol R8-rör och jag svetsade ihop alla bitar hemma i garaget, köpte magnesiumfälgar, slicks mm, och köpte ett lustgassystem för lustgas har jag aldrig lekt med. Jag köpte lite böcker om lustgas, läste allt jag hittade på nätet och sen var man redo.
Jag vann alla tävlingar 2016 och satte nytt svenskt rekord i Promod 100cc.
Måste nu bygga nytt för att försöka toppa detta, hur nu det ska gå till?
Tack för detta Uffe. Vi på redaktionen önskar dig lycka till i årets säsong.
// Redaktionen