TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: maj 15, 2018

Rexxys forumguide

Rexxys "mopedforumguide" 

Under alla mina år som forumskribent har jag upptäckt en del felaktiga saker som skrivs. Dels av okunskap, samt att man har lärt sig fel från början. Här har jag tagit upp de vanligaste felen och misstagen många gör idag. Vissa kanske ni redan vet om, men för andra kan det vara något helt nytt! Jag tar även med lite små enkla tips på vägen.

Förgasaren

Vi börjar med den biten som står för 95% av alla problem på forumet.
Nämligen förgasaren!
Många trådar inom forumet och på Facebook-sidan, ger en felbeskrivning som jag direkt kopplat till förgasaren. Man ser många filmer där det står ”Vad är det för fel?” och man får se/höra hur personen kör med sin moped. Då är det oftast en felinställd förgasare!

Samt en sak MÅNGA missar och gör fel. Man ska ställa in en motor när den är varm! Ställer du in den när motorn är kall, kommer den gå dåligt när motorn kommit upp i temperatur. För en varm motor behöver inte lika mycket bränsle som en kall motor. Där av brukar man choka när man ska starta en kall motor – för extrabränsle. När motorn har kommit upp i temperatur, kan man stänga av choken.

Då kommer direkt första misstagen många gör. Dem ger svaret ”Den får för lite luft” eller ”Den får för mycket luft”. Fel, fel och fel! En motor med fullgott filter får inte för lite eller för mycket luft. Luftmängden motorn får, styrs via gashandtaget. D.v.s när throtteln lyfts upp! När du gasar fullt, är förgasaren fullt öppen och motorn får fullt med luft. På tomgång, knappt öppen alls. Den får lite luft.
När vi ställer in en förgasare är det bränslemängden vi justerar till den mängd luft som strömmar igenom förgasaren. Så det är upp till oss, att mata på rätt mängd bensin till den mängd luft motorn sväljer.

När vi väl är inne på förgasarspåret, läser jag också detta som felaktigt svar. Många tror att huvudmunstycket jobbar på höga varvtal, throttelnålen på mitten av varvtalen och luftskruven på låga varvtal. Men det är ju rätt tänkte ni då… Nja, var uppmärksamma på vad jag skrev, varvtalen!
Många blandar ihop hur mycket man gasar med varvtalen. Vad det är för varvtal på motorn, styr inte vilket munstycke som arbetar. Det är lyftet på throtteln som styr det.  På full gas, jobbar huvudmunstycket (Lite tillsammans med throttelnålen och luftskruven), på halvgas är det throttelnålen (tillsammans med luftskruven) och på tomgång samt ¼ dels gas är det lågfartsmunstycket samt luftskruven som styr.

Man kan dra full gas på tomgång, då börjar huvudmunstycket jobba. Man kan ligga på halvgas nära maxvarv, då är det thottelnålen som jobbar. Förstår ni vad jag vill säga med detta? Throttel-lyftet styr, inte varvtalen!

Variatorvikter

Variatorvikter på en scooter. Här hör man också folk säga fel ibland. Detta kan dem flesta redan, men jag tar upp det en gång för alla. RÄTT vikter ger bäst acceleration och topphastighet!

Lättare vikter ger inte bättre acceleration och sämre topphastighet
Tyngre vikter ger inte bättre topphastighet och sämre acceleration.

Vikterna har att göra med hur variatorn växlar upp. Lättare vikter kräver högre varvtal innan variatorn orkar växla uppåt. Därav börjar den växla på ett mycket högre varvtal än med tyngre vikter. Har man för lätta vikter, växlar den upp efter att motorn har sin maxeffekt. Moppen varvar bara, och orkar inte driva framåt. Har man däremot tyngre vikter, växlar den upp mycket tidigare. Har man för tunga, växlar den upp innan maxeffekten, och då blir den också trött. Så rätt vikter, för rätt setup.

CDI

Den senaste tiden har det kommit fram folk som påståt att dem strypt av CDI’n till Ducatis tändsystem. Genom att klippa eller koppla loss en kabel. Det är helt och hållet en myt! Det går inte att strypa av en strypt version. Kabeln som folk påstår ska tas bort, är den gröna som man jordar till ramen. Den måste sitta på jord! Den jordar all känslig elektronik som finns i CDI’n. Kopplas den bort, kan CDI’n ta skada.

Luftfilter

Sportluftfilter kontra luftburk. Ger det effekt eller inte?
Om vi säger såhär, man byter inte till sportluftfilter för att moppen ska få mer effekt. Man byter till sportluftfilter när originalburken inte kan leverera tillräckligt med luft till motorn! Man har då t.ex trimmat den så mycket så originalburken inte längre kan leverera. Urpluggad, effektrör eller en tam 70cc trimning, räcker det med en original luftburk i lufttillförsel. Kanske borra något extra andningshål i burken. Således, sportluftfilter ger absolut ingenting i effekt. Det tillåter bara motorn att kunna plocka UT mer effekt.

Bensin

Nu till en klassiker. Får man mer effekt utav att tanka 98 oktan istället för 95 oktan? Kort och gott, nej. Du får inte mer effekt utav det. Men det tillåter motorn att plocka UT mer effekt.
Att bara tanka 98 oktan i en moppe som i hela sitt liv kört på 95 oktan, ger ingen som helst effekt. Folk som påstår det, känner en grov placebo-effekt.
För att få någon effekt ur 98 oktan, måste motorn ställas in för att kunna arbeta med fördelen som 98 oktan ger. 98 oktan tål högre värme och kompression än 95 oktan och självantänder då inte lika lätt. Där av kan du t.ex höja kompressionen och få ut mer effekt av det.
Så du får inte mer effekt ur bränslet, utan du får mer effekt utav modifikationerna du gör i motorn för att kunna nyttja bränslet bättre.

Drevning

Optimal drevning har vi alla hört talas om förut. Men för mig finns det ingen optimal drevning som passar alla. Det är en smaksak beroende på om man vill ha hög toppfart eller god acceleration. Bara för att du gillar den drevningen, betyder inte att en annan gillar samma sak.

Vikt och hastighet

Påverkar vikten topphastigheten?
Det finns två svar på det. Ja och Nej! Hur funkar det undrar du?
I låga hastigheter, t.ex 50km/h och under är inte luftmotståndet så farligt tungt att övervinna. Då är rullmotståndet din största fiende. Och ju tyngre vikt, desto tyngre går det att rulla. Vikten påverkar din topphastighet!
Men i hastigheter över 100km/h+ möter vi vår största fiende, luftmotståndet. I den hastigheten är rullmotståndet försumbart. Det är sådan liten del av trögheten att nå höga topphastigheter, så det har en mycket liten betydelse.
Så där påverkar vikten inte topphastigheten!

Gjutjärn VS. Aluminium

Gjutjärnscylinder eller aluminiumcylinder?
Båda två har sina för och nackdelar. Gjutjärnscylindrar är mycket tyngre och rostar. Men dem har fördelen att man kan borra om dem vid eventuella nyp, eller om dem gått väldigt långt.
Aluminium är väldigt lätta och har bättre värmeavledningsförmåga än gjutjärn. Loppen är behandlade av nikasil, som är mycket hårdare än gjutjärn. Så aluminiumcylindrar slits inte lika fort som gjutjärnscylindrar.
P.g.a den bättre värmeavledningsförmågan kan man även plocka ut mer effekt ur en aluminiumcylinder än en gjutjärnscylinder.  Det betyder inte att gjutjärnscylindrar är slöa, utan att man kan plocka ur dem där sista hästarna på aluminium som man inte kan få ifrån gjutjärn.

Vatten VS. Luft

Vattenkyld kontra luft/fläktkylt. Vad är bäst?
Ja, det beror helt på personen som ska bruka mopeden. En person som stuntar, har bättre nytta utav en fläktkyld motor. Dels för att motorn då får kylning konstant, och för att hela mopeden blir lättare. För vattnet väger en hel del.
För långkörning är bättre med vattenkylning, så det kan leda bort värme effektivare än fläktkylning.
När det gäller mycket effekt, så är vattenkylning att föredra, då det är samma princip som det jag skrev ovan om gjutjärnscylinder eller aluminiumcylinder. Vattenkylning tillåter dig att plocka ut de där lilla extra hästarna ifrån motorn, då vattnet klarar av att leda bort värmen bättre än en fläktkyld cylinder.

"Maxportat"

Maxportat, det är något vi alla har hört förut. Vad är då maxportat?
Vet ni vad… Det är ingenting! Ordet maxportat existerar inte i en seriös 2-taktstrimmare. Det är spy och galla för dem personer som kan 2-takt.
Ofta kommer ordet i samband med en pojke som har en supertrimmad moped (enligt honom själv) och säger att cylindern är maxportad. Ni som säger maxportat menar ju självklart att cylindern är portad till maximalt. I mina öron låter det som 360 grader avgas- och spolduration. Vilket vi vet, inte funkar!
Jag ska berätta en liten hemlighet för er. Det finns ALLTID något att ändra i en cylinder. Ändra vinklar, durationer, areor m.m. Portningen betyder inte bara att ta bort material, det betyder också att man kan lägga dit material för att få ner areor och ändra vinklar m.m.
Så snälla, sluta använda ordet maxportat!

Vevlager och ramlager

Något som oftast blandas ihop, är vevlager och ramlager. Folk kalla oftast lagerna som sitter i blocket för vevlager. Det som tillåter vevpartiet att snurra runt. Det heter inte vevlager! Vevlager är det lager som sitter vid vevtappen, som förbinder vevskinkorna tillsammans. Där vevstaken sitter monterad. Där finns vevlagret!
Lagerna som sitter i blocket och håller i vevpartiet, heter ramlager!

Motorolja

En till klassiker. Många frågar vad dem ska ha för motorolja till sin 2-taktsmotor. Svaret är – inget alls! En 2-taktsmotor har ingen motorolja, det är 4-taktare som har det. En 2-taktsmotor har växellådsolja, samt 2-taktsolja.

SM-däck

En annan klassiker. Många vill så gärna ha SM-däck på sina crossfälgar. Det blir svårt, för SM-däck ÄR och SKA vara på 17 tum. Bara för att du monterar mer gatvänliga däck på dina crossfälgar, betyder inte att du har SM-däck.

//Rexxy

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram