Hej alla på Two Stroke Rider!
Heter Mats Thollander och har fått möjligheten att berätta lite om mig själv och visa lite bilder här på forumet, med det som jag sysslar med och som intresserar mig.
Allt började väl med att det fanns en verkstad i föräldrahemmet där jag växte upp. Har en far som skruvat hela livet så förutsättningar fanns för mig och min brorsa under moppe- och biltiden.
Jag började som så många andra att bygga små mini-bikes och go-karts i tioårsåldern och det lade grunden till svetsning och skruvande generellt. Vid 17 års ålder gick det över till bilar och som byggdes hemma i verkstaden från 80-talet med egna tankar och konstruktioner, samt inspiration ur de få tidningar som fanns inom ämnet, och dåtiden innan internet.
Bilbyggande, plåtslageri och intresse för hantverk, är i dag vid 49 bast en väldigt stor del av mitt liv.
Sedan tio år tillbaka har det även kommit in moppar som är otroligt skoj och lite bus över. Troligtvis någon energi som vart kvar då man inte borrade sönder tillräckligt många cyllar som pojk.
Har även några moppar som jag haft olika mål med. De kommer jag framöver berätta om varje moppe separat. Målen och vad jag modifierat…
Måsvinge 142 an började byggas 1984 och var det fösta bygget som började synas.
PV´n kom jag igång med runt 1987, i första utförandet då den var svart från början utan inredning och bus-stuk. Som sedan byggdes om två gånger till med röd candylack på svart bas, radiostyrda Citroenhydrauler, egentillverkad framvagn, borrad och strokad B20 med turbo och metanolinsprutning.
Stenålder i dag med då var det fränt om man plockade ur 250 hk ur en B20. Motorutrymet lackat och guldförgyllda komponenter.
Motorutrymmet på Pv´n och Jo! Den kördes och användes.
Plockade ut den 2012 för första gången på 14 år, så den fick luftas lite på en lokal bilträff.
Volvo 945 som jag började bygga i mitten av 90 talet och var Sveriges ”nya” Volvo som var typad med insprutad V8 och nya A12-avgaskraven. Tog nästan 2 år att få den genom Svensk Bilprovning!
Idag Har Hasse den och jag har fortsatt att utveckla och bygga om under åren. Fem olika motorer i olika utföranden och effekt. Finns i stort sett bara tak och bakskärmar kvar av den bil jag började med.
Volvo 945ans motorutrymme med Chevrolet 396 cui och kompressor , 24 psi laddtryck E85 drivmedel. Fyrsiffrigt vrid och effekt, allt aluminiumjobb är handtillverkat.
Första kompressoranläggningen till 945an baserades på Lysholms kompressor, tror det var runt 1995.
Nissan Skyline där jag modifierade karossen och byggde motorutrymme. PR-bil till Realcar och kördes av Thed Björk bland annat när det sladdades.
Motor Skyline på Custom motor Show Jönköping.
Projekt vass Sachs. Berättar om vad som är gjort och vad målet var framöver.
Sachsmotorn i skrotig 60-talsram med bus-känsla när den kom till.
Brorsans Compact med Sachsmotor och omsvetsat block för reedhusventil och Hebo 50cc racingcylinder.
Kreidler RMC caféracer 50 cc, med höga varvtal.
Min nya moppe för året. Underbar gammal moppe.
Amazon cupen som är mitt pågående bygge nu.
Ska bli en cupe på en Amazon, så som om Volvo skulle byggt den designmässigt på 60-talet, fast modernt under. Nytillverkat chassi, Volvo S80 V8 med dubbelturbo. Allt på bygget är mer eller mindre handtillverkat från lister till instrument och totalt ombyggd kaross.
/Mats