TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: oktober 7, 2007

Regler för ombyggnad

Regler för ombyggnad på mopeden

Var försiktig när du ändrar något på din moped!
Många moppeägare ”mekar” själva med sina mopeder och är ofta mycket kunniga. Men glöm inte att en felaktig reparation eller justering kan göra den moped livsfarlig. Är du det minsta tveksam bör du rådgöra med en moped/mc mekaniker. Du måste tänka på att mopeden kan bli olaglig om du ändrar fel saker.

Följande är absolut förbjudet (OLAGLIGT!)

• Att ändra EU-Mopeden så att den går fortare än 45km/h
• Att plocka ur insatsen i ljuddämparen eller ändra vinkeln på avgasrören

Följande kräver att mopeden genomgår en ny registreringsbesikting

• Om du ändrar framgaffelns längd
• Om du ändrar ramen
• Om du ändrar eller byter ut baksvingen till en ny typ
• Om du ändrar däckstorleken med mer än 5% av däckets rullnings omkrets
• Om du ändrar eller byter ut motorn mot en annan typ eller storlek
• Om du byter ut bromssystemet

Vissa förändringar får du göra utan att mopeden behöver registreringsbesiktigas

• Du får montera ryggstöd, förutsatt att stödet är mjuka kanter, Ryggstödet inte bör vara för högt. Vid eventuell olycka bör du komma av mopeden so fort som möjligt
• Du får montera extra backspeglar
• Finns många saker du får göra utan att besikta den igen.

Är du osäker på om en ändring kräver en ny besiktning bör du kontakta bilprovningen innan du påbörjar arbetet. Om du har gjort sådana förändringar att mopeden måste registreringsbesiktigas på nytt ska detta göras inom 1 månad efter ändringen.

Har du haft mopeden avställd under tiden måste du registreringsbesikta den inom 1 vecka efter det att avställningen upphörde.

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram