Här kommer en liten guide på hur du plockar bort variatorbrickan på din
Peugeot moped. Dessa variatorer, variatorbrickor skiljer sig lite från t.ex
en variator från en Yamaha Aerox.
Det du behöver:
Lednyckel stl 8.
Fast nyckel stl 6.
Kompressor för att få bort muttern som håller fast allting. (Går förhand med
vanliga verktyg men jag rekommenderar en kompressormatad mutterdragare.
Börja med att skruva loss variatorkåpan.
![]() |
Bild: Av montering Foto: TSR |
Såhär ser det ut!
![]() |
Bild: Utan V kåpan Foto: TSR |
Ta mutterdragaren och skruva upp muttern som på bilden:
![]() |
Bild: Mutter knacken på G Foto: TSR |
Plocka sen bort så att du kommer åt remmen.
![]() |
Bild: Remen Foto: TSR |
Plocka sen av den och dra ut klockan som innehåller vikterna.
![]() |
Bild: Ta loss Remen Foto: TSR |
Klockan ser ut såhär från innersidan:
![]() |
Bild: V-Brickan Foto: TSR |
Variatorbrickan sitter överst och ser ut såhär:
![]() |
Bild: Skruva av V-brickan Foto: TSR |
Skruva bort de tre skruvarna som håller fast den.
![]() |
Bild: V-Brickan av skruvad Foto: TSR |
Sen ser det ut såhär och då är det bara att sätta tillbaka klockan
försiktigt och sen är det klart!
![]() | |
Bild: Variatorn avstrypt Foto: TSR | Bild: Montera variatorn igen Foto: TSR |
Lycka till!
// Markus Karlsson @ TSR