TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: november 27, 2010

Lufta skivbromsar

Varför lufta bromsar 
• Bromshandtaget går i ”botten” när du försöker bromsa. 
• Du har bytt slangar eller broms OK och tappat ur bromsvätskan. 

 
Detta behöver du 
• Bromsvätska DOT 4 (Standard) eller DOT 5.1 (Racing) 
• Stjärnmejsel 
• Ringnyckel strl 10 
• PET flaska 
• Slang 8mm 

OBS! Bromsvätskan är skadlig för lack, plastdetaljer och huden 

Guiden är uppdelad i två delar välj vilket fall som passar dig 
Fall 1 – Du har INTE tappat mycket bromsvätska ur systemet annars gå till Fall 2 
Fall 2 – Du har förlorat mycket bromsvätska i systemet 

______________________________________________________ 
Fall 1 – Du har INTE tappat mycket bromsvätska ur systemet annars gå till Fall 2 
MEN upplever att bromsen tar för "djupt". 

 
Bild 1 – Behållare för bromsvätska på styret 
Lossa de två skruvarna på locket och plocka bort locket 

 
Bild 2 – Plocka även bort gummipackningen 

 
Bild 3 – Fyll på med bromsvätska DOT 4 

 
Bild 4 – Kontrollera att nivån ligger över ”min nivån” markerat med grönt streck på bilden 

 
Bild 5 – Plocka bort gumminippeln som skyddar luftningsskruven (grön ring) 

 
 
Bild 6 & 7 – Pumpa upp tryck i bromsledningen (ca 25ggr) 
Avsluta med att hålla handtaget intryckt och gå till nästa steg 
Tips – du kan gärna sätta tillbaka locket så att det inte stänker från påfyllningskoppen 

  
 
Bild 8 – Lossa luftskruven (ca 1/2 varv) och släpp ut lite grand bromsvätska. 

  • Håll fortfarande handtaget intryckt medans du stänger luftskruven igen (VIKTIGT) 
  • Upprepa bild/steg 6-8 tills du fått ordentligt tryck i systemet

När bromsvätskan är fri från luftbubblor och du har "tryck" i bromsen är du klar 
Om du efter upprepade försök INTE får upp trycket 

  • Sök efter läckage i slangkopplingar 
  • Sök efter läckage i bromscylinder (även kallad "slavcylinder") 

OM DU INTE HITTAR NÅGOT LÄCKAGE GÅ TILL FALL 2 

______________________________________________________ 

Fall 2 – Du har tappat ur mycket bromsvätska ur systemet eller lyckas inte få upp trycket i ovanstående steg/bild 1-8. 

Jag har tillverkat en egen "bromsluftare" de kan du också göra 

 
Bild 9 – Så här ser min hemmagjorda bromsluftare ut 
Den är tillverkad av en oljekanna och en PET-flaska 
Det går säker att använda en ”sportdrycksflaska med slang” eller bara en slang fastlimmad/tejpad  i korken. 
Fyll den med bromsvätska (rengör den ordentligt först) 

 
Bild 10 – Fäst slangen på luftningsnippeln öppna nippeln. 
Pressa ihop PET-flaskan försiktigt 

 
Bild 11 – Tryck in vätska med PET-flaskan tills det slutar bubbla. 
Tips – lägg trasor runt behållaren bromsvätska är skadligt för lacken och plast detaljerna   

 
Bild 12 - Stäng luftningsskruven (ta inte bort slangen förrän du stängt skruven) 
Upprepa nu steg/bild 6 – 8 
Om du fortfarande INTE får upp trycket är förmodligen packningar i huvudcylinder OM du inte har ett synligt läckage förstås vid slavcylindern(oket vid bromsskivan) 
______________________________________________________ 

Tecken på att slavcylinder är trasig 

  • Du får inte upp trycket när du försöker "pumpa upp" trycket 
  • Det rinner ut olja vid cylindrar som nyper åt kring bromsskivan 

Tecken på att huvudcylinder är trasig 

  • Du får inte upp trycket när du försöker "pumpa upp" trycket 
  • Det stänker inte ur påfyllningskoppen när du pumpar med handtaget 
  • Det stänker inte ur luftningsnippeln när du pumpar med handtaget (med öppnad nippel) 

 
Bild 13 – Huvudcylinder urplockad 
Notera den skadade packningen på huvudcylindern (röd ring) 

OBS! om du bytt skivbromsbelägg tänk på att dessa måste "slitas in" innan de når full effekt. 

Hoppas du haft nytta av min guide 
HasSse666


Klicka här för att komma till min Youtubekanal (börja gärna prenumerera)  

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram