Problem med att starta en kall motor:
Det går inte att rulla igång scootrar eftersom det går med automatväxel. Har du ingen kick på den eller tycker du som jag att scooterkickarna är helt kassa? Istället för att då tömma batteriet på morgonen stoppa då igen luftfiltret helt och hållet och starta motorn (det fungerar bäst på trimmade motorer). Se till att den går ett tag på tomgång innan du öppnar filtret och kör iväg.
Göra rent luftfiltret:
Mellan 1000-1500 Km åkta är det lagom och göra rent luftfiltret, plocka bort och rengör det med bensin, kom ihåg att använda gummihandskar och olja in efter.
Få ett gammalt avgassystem snyggt:
Slipa med sandpapper till all rost är borta. Använd stål-ull för att putsa upp glansen i metallen igen! Efter att systemet varit så slitet har det helt och hållet förlorat rostskyddet, det kommer nu och rosta mycket enklare än vad det gjorde från början.
Lite mera proffs grejer
Vanliga kubik för en viss kolvdiameter:
40mm = 50,25cc.
44mm = 60,80cc.
45mm = 63,60cc.
46mm = 66,45cc.
47mm = 69,40cc.
48mm = 72,40cc.
49mm = 75,45cc.
50mm = 78,55cc.
Ungefärliga val av förgasar storlek:
12-14mm = original cylindrar.
14-17mm = Trim 50cc cylindrar.
17-19mm = 50-70cc sportcylindrar med sportavgassytem.
19-21mm = 70cc med midrace rör.
19-28mm = 70cc med high end rör.