TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: juni 13, 2010

Lär dig åka på Bakhjul, DEL I

Lär dig åka på Bakhjul och massa annat, DEL I 

I den guiden kommer du få lite och trix hur du går till väga för att bli kungen på bakhjul Inom Crossmopeder stunt. Detta är då Del 1 sen kommer det fler med andra trix som ni kommer få lära er.

bikestunts002_400

Nå, vad kan man då behöva för att börja stunta? kan börja med setupen, vad som är bra och dåligt. Till och börja med så rekommenderar jag starkt urpluggat som en början därför att de inte finns så speciell mycket drag i sig och sen är den stark på låga varv. Och om man nu tycker att de är tok för slött så kan man gå upp i cylinder, avgasrör, förgasare, och drevning för mer effekt, men de är inte alltid bra med för mycket heller för då blir de krångligt. Man ska alltid då satsa på låg varviga grejer därför att den ska gå stark på låga varv och de är mycket bra när de gäller stuntandet. Sen så är det en mycket bra ide att ha en 12 platta som räddar dig ifall man far över och att man lättar ner moppen lite för mindre vikt. Och de jag rekommenderar allra bäst ”bak broms i styret” för den underlättar bäst

OBS (om du har bak broms i styret och de nämns fotbroms så tänker du att jag menar då bak broms i styret för dig som har de).

Nu till hur du går till väga för att lära dig gå upp på bakhjul, Här kommer då en liten grundförklaring som kräver många träningar innan man kan det. Man brukar börja så att man kör på 1ans växel eller 2ans, men bäst 1ans därför då de inte går så fort, men de avgör ju också drevningen man har. Som sagt så använder de flesta kopplingen för att få upp den och de är en mycket bra hjälp reda ifall man inte får moppen upp på bara gasen. Som till och börja med så är de mycket viktigt att håla foten på bromsen för säkerhetens skull om man skulle råka fara över. Sen när man väl börja komma i 5 meter eller något i den stilen och mer så är de dags och börja lära sig hålla balansen på mitten att man inte faller åt sidan. Det tar en mycket lång tid för vissa att lära sig, men jag ska förklara hur de går till. När man får upp den glider framåt och den börja falla åt höger säger vi då ska du vrida moppen åt höger som du skulle luta mot höger då lär man få sig rakt igen, men man får inte göra de för kraftigt för då kan du hamna åt vänster och ramla och samma sak är det om de är vänster håll man börjar falla åt.

Detta är då det första man kan försöka ligga på, man måste träna, träna, träna för att uppnå resultat.

434534_310

Det du ska lära dig nu är Ringar, men du ska absolut inte ge dig in på det förrän du kan grunderna på bakhjul och hantera mopeden kraft.

Du måste helst ligga på ett jämnt varv när man håller sig på bakhjulet, så att man inte ligger i ett extremt varv. Efter man kan de här så börjar man ligga på 5 min runt på bakdäcket utan att ta ner den en gång då är de dags och börja lära sig göra ringar. Hur du gör ringar de ska jag berätta, du gör som du allti gör drar upp moppen och i det här läget med att göra ringar, då måste du ligga i en mycket långsam fart för gör du de fort så kan däcken tappa grepp, du far som en tornado ur från ringen eller att man bara slår en ordentlig crash. Du börja med att luta åt ett håll och känner åt vilket håll du helst föredrar att ligga åt som höger eller vänster.  Sen när du hittat ditt bästa håll då kommer de svåraste att hålla hela tiden jämnt i ringarna. De tar oftast också en mycket lång tid, för de här är då inte lätt vad jag kan säja men man gör de långsamt men säkert när man försöker hitta sin känsla.

När du ska börja göra ringar så gör du som du alltid gör man tar upp sig på bakdäcket sen så försöker man långsamt och säkert komma in i ringarna och tänka mycket på att du ska luta moppen mycket åt de hållet du gör ringarna åt annars faller man bara åt de hållet man försöker komma på. Och man måste ännu hålla foten på bromsen för att sakta in i farten med och om man tycker att man gör väldigt stora cirklar så beror de på att man kör en aning för fort och man lutar inte till räckligt åt hållet man far åt. Sen när man börja klara runt 5+ varv då kan man börja på nå nytt igen som hålla en fot på bak bromsen och ena knän på sadeln eller om man har 12bar så kan du hålla andra foten på den.

bikestunts011_400

Och de funkar likadant som du sitter fast du står upp och man har bättre känsla när man gör på de på de här sättet man kan hålla sin balans otroligt mycket lättare. Som sagt då kan man hålla en högra växel där med för då man är lite mer säkert när man är på det läget. Och givetvis går de att göra ringar på det sättet de med man gör där också som sittandes fast de brukar gå mycket långsammare än att man sitter därför att man håller sig mycket närmare moppen.

Detta är då lite mer övningar för den som vill försöka sig på lite fler utmaningar.

Nu till lite combo tricks man gör aldrig de förrän man kan grunderna väl för då man kan lätt göra fel när man försöker lära sig snabbt! Okey kan säja lite lätta combo som man kan prova sig på som man sitter ner sen kliver man upp till ett läge där man håller ännu fotbromsen och sen knäet på sitsen eller som sagt 12 baren med andra foten.  Sen göra de tvärtom från stående läge till sittande. Och om du ska prova dig på one hand så gör de hälst sittandes för de är svårare på stående läge om du ska göra de på stående läge så då måste du tyvärr håla en fot på växelns sida och ett knä i sitsen eller om du har 12bar så andra foten dit och en hand på gasen för har du på samma ställe foten på bromsen och knän på sitsen och ena handen på gasen så slår de i marken ganska så på en gång, obs de kan gå om man är riktigt duktig. Sen så kan man lära sina egna combo tricks fram genom lite fantasi och försök.

Kom nu ihåg att ha på er rätt utrustning när ni ska träna och allt.

Lycka Till!

Skogen_Swe & KoNG

ANNONS
ANNONS
Twostroke reklam
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram